جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading
خرازی در کنفرانس امنیتی تهران:

بی نظمی‌های موجود باعث ایجاد رقابت و جنگ در منطقه شده است

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با وجود بی‌نظمی‌ها و نبود همکاری در بین کشورهای غرب آسیا نمی‌توان انتظار برقراری نظم و امنیت و دستیابی به توسعه و پیشرفت در منطقه را داشت.

کمال خرازی صبح امروز در کنفرانس امنیتی تهران (همایش بین‌المللی نظم امنیتی منطقه‌ای در غرب آسیا) حضور داشت در پنلی با عنوان قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و نظم امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا به بررسی دلائل ناامنی در این منطقه پرداخت.

خرازی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در 8 سال دفاع مقدس موفق عمل کرد گفت: امروز روسیه و ایران برای دفاع از خاک خود از سوریه حمایت می‌کنند و این امر نشان می‌دهد که نیروهای فرامنطقه‌ای می‌توانند در امنیت منطقه نقش داشته باشند.

وی ادامه داد: تجربیات ما در دفاع مقدس نشان می‌دهد زمینه‌هایی در دفاع مقدس وجود دارد که می‌تواند مبنای جدیدی در دفاع و کسب پیروزی‌ها همچنین افزایش امنیت داشته باشد که مهمترین عامل آن ایمان و شهادت‌طلبی در دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: امروز در سوریه و یا در جنگ لبنان علیه اسرائیل دیده‌ایم که تنها نیروی شهادت‌طلبی است که توانسته در مقابل تهاجم‌ها ایستادگی کنند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه نظریه پردازان ما باید بررسی و تحقیق کنند که چگونه شهادت‌طلبی باعث حفظ امنیت و ارتقای یک کشور و پیروزی آنها می‌شود خاطرنشان کرد: طبیعتا اگر حکومت‌های یک منطقه از نظر سیستم حکومتی تشابهی نداشته باشند نظمی شکل نمی‌گیرد و به همین دلیل اصولا نظم امنیتی در منطقه غرب آسیا و در بین سازمان‌ها و نهادهای آن وجود ندارد.

خرازی عواملی مانند تنوع قومیتی، تنوع مذهبی و نوع حکومت داری همچنین اختلافات تاریخی و دخالت‌های بیگانگان را از جمله عواملی دانست که مانع از ایجاد نظم و همکاری در اتحادیه‌های منطقه ای غرب آسیا شده‌اند.

وی ادامه داد: تلاش‌هایی انجام شد که در غرب آسیا سازمان‌های منسجمی ایجاد شود ولی تا امروز تجربه ایجاد نظم قوی و جدیدی در منطقه نداشتیم مثلا اکو یک سازمان همکاری اقتصادی است ولی نتوانسته جایگاه خود در منطقه را تثبیت و باعث توسعه اقتصادی کشورهای غرب آسیا شود.

وی ادامه داد: سازمان دی 8 که به وسیله کشورهای اسلامی ایجاد شد هم مجموعه ای علمی است که نتوانست باعث ارتقای علمی کشورهای عضو شود. حتی جنبش غیرمتعهدها هم که در اوایل عملکرد خوبی داشت هم اکنون دستاورد مثبتی نداشته و مشکلات اعضا را حل نکرده است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه صحبت‌هایی برای همکاری ایران، سوریه، ترکیه و عراق برای رفع مسائل منطقه ای انجام شد که نتیجه‌ای به دنبال نداشت گفت: نمی‌شود به سادگی انتظار داشت یک نظم متوازن که مشارکت همه را به دنبال داشته باشد ایجاد شود. بی نظمی‌های موجود باعث ایجاد رقابت در منطقه و مسائلی مانند جنگ سوریه عراق و یمن است. نمی توان انتظار ایجاد مجموعه همکاری‌های منسجم در غرب آسیا را داشت چراکه امروزه فضای عدم همکاری و توسعه تروریسم و تجاوزگری در منطقه دیده می شود.

خرازی با اشاره به افزایش گروه‌های تروریستی در منطقه افزود: روزگاری تروریسم و گروه های تروریستی کوچک بودند اما امروز با لشکرهای تروریستی روبرو هستیم. امروز داعش به عنوان نیروی تروریستی قابل توجهی از سوی کشورهای مرتجع منطقه و قدرت‌های فرامنطقه‌ای حمایت شده و منابع مالی آن تامین می شود و همین حمایت‌ها باعث شده است که بخش‌های زیادی را در سوریه و عراق تسخیر کنند.

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم سرانجام عراق و سوریه بتوانند در مقابل این گروه‌های تروریستی پیروز شوند.

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *