جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است / نیرو‌های آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان اسرائیل و حماس برگزار می‌کند.

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشند

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر انجام اقدامات موثر برای کمک رسانه به مردم غزه گفت: اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشند.

Loading
متن کامل سخنرانی دکتر فرجی راد در نشست «آثار راهبردی آزادسازی حلب»

توافق جمعی؛ راه حل نهایی بحران سوریه

۱۳۹۵/۱۰/۱۰ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: مدیر کل شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: آزادسازی حلب هم فرصت است و هم تهدید، و اگر ما دقیق عمل نکنیم؛ هرچه زمان به سمت جلو پیش می رود فرصت ها نسبت به تهدید ها کمتر خواهند شد.

آنچه در پی می‌آید، متن کامل سخنرانی عبدالرضا فرجی راد، مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی است که در نشست آثار راهبردی آزادسازی حلب ایراد کرد. این نشست به میزبانی سایت شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد.

 

متن:

در شرایط کنونی، راهبرد بعد از حلب که منظور، راهبرد جمهوری اسلامی ایران است، از اهمیت زیادی برخوردار است.

وقتی یک بحث یا درگیری در سطح منطقه ای رخ می دهد؛ در همان سطح منطقه نیز حل می شود؛ اما زمانی که درگیری بعد بین المللی پیدا کرد؛ باید در همان سطح بین المللی نیز حل شود.

بحران سوریه نیز از مقطعی که روسیه به صورت مستقیم وارد آن شد جنبه بین المللی پیدا کرد، البته این به معنای آن نیست که کشورهای منطقه در آن نقش نداشتند. با توجه به اخبار و اطلاعاتی که وجود داشت؛ روسیه فکر می کرد که می تواند این بحران را خیلی سریع خاتمه دهد، ولی بعد از مدتی مذاکره با دولت اوباما توافقی در این خصوص حاصل نشد. اما نکته مهم، حساس و ظریفی که در بحث حلب وجود دارد این است که ” از زمان پیروزی ترامپ، مقاومت در طرف مقابل که از شدت زیادی برخوردار بود، کاهش یافت”. این فرضیه با توجه به آنکه گفته می شود انتخابات آمریکا توسط روسیه فرم بندی شده است دارای اهمیت می شود.

اگرچه مقاومت جانانه ای توسط ارتش سوریه و حامیان منطقه ای آن انجام شد و روس ها نیز از طریق پشتیبانی هوایی کمک زیادی کردند؛ اما با توجه به بحث بین المللی شدن بحران، هیچگاه نباید موضوع توازن ژئوپلیتیکی را نادیده گرفت. وقتی موضوعی بین المللی می شود، قدرت های بین الملل می دانند که دیگر یک طرف صحنه نمی تواند بر دیگری پیروز شود. همچنانکه در موضوع توازن بین المللی و ژئوپلیتیکی، توافق برجام توسط قدرت های بین المللی بهترین شاهد مثال است. بنابراین، قدرت های بین المللی می بایست در مساله سوریه نیز به یک توافق جمعی دست یابند.

از روزی که ترامپ پیروز انتخابات آمریکا شد، مقاومت بخش شرقی حلب کم شد، البته این موضوع را هم باید در نظر داشت که روسیه بسیار عجله دارد که مساله سوریه را از طریق مذاکره و نه از طریق نظامی حل کند؛ چرا که مسکو معتقد است که این توازن ژئوپلتیکی باید وجود داشته باشد، بدین معنا که آنها به تنهایی نمی توانند پایان بخش بحران باشند.

لذا اعتقاد من بر این است که آزادسازی حلب هم فرصت است و هم تهدید، و اگر ما دقیق عمل نکنیم هرچه زمان به سمت جلو پیش می رود فرصت ها نسبت به تهدید ها کمتر خواهند شد. لذا باید مراقب این موضوع باشیم که همانطور که روس ها با ترک ها مذاکراتی را شروع کردند و بر به نتیجه رسیدن آن نیز اصرار دارند که می تواند به ورود معارضین به قدرت منجر شود، در عین حال این امکان با درصد احتمال بالا نیز وجود دارد که قدرت های بین المللی که از زمان قبل و بعد از انتخابات آمریکا در رابطه با موضوعات اوکراین، موشک های هسته ای، میزان زرادخانه های هسته ای و قیمت نفت در حال مذاکره هستند در خصوص آینده سوریه نیز یک تصمیم جدی را اتخاذ نمایند.

این تحلیلی است که از نظر من به واقعیت خیلی نزدیک است؛ لذا ما باید وجود این توازن ژئوپلیتیکی را بپذیریم. در شرایط کنونی اگر آمریکا و روسیه از این بحران کنار هم بروند مسئله سوریه حل نمی شود، پچرا که وقتی موضوعی بین المللی شد تصمیمی نهایی را بازیگران بین المللی خواهند گرفت. ضمن اینکه قدرت های منطقه ای نیز نقش خود را خواهند داشت و جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل موقعیت سیاسی اش که یک موقعیت کاملا مستقلانه ای است (البته در مسئله سوریه ما مجبور شدیم کمک بگیریم) تاثیرگذاری ای بیش از سایر قدرت ها دارد. ولی در نهایت باید این را موضوع را بپذیریم که مساله حلب برای ما تبدیل به یک تهدید نشود. ضمن آنکه من صحبت های آقای دکتر شیبانی مبنی بر اینکه آمدن روسیه به صحنه موجب نزدیکی بسیار زیاد روسیه و جمهوری اسلامی ایران شد را قبول دارم، اما قدرت های بین المللی همیشه منافع اصلی خود را از طریق گفتگو با سایر قدرت های بین المللی بدست می آورند و در این میان تلاش می کنند که منافعی هم به قدرت های منطقه ای که با آنها مرتبط هستند برسانند اما مطمئنا تمام منافع را به آنها نخواهند داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *