جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

Loading

سفر رئیس شورای راهبردی روابط خارجی به هندوستان

۱۳۹۶/۰۱/۰۷ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در سفری که در چند روز اخیر به‌اتفاق هیئت همراه به هندوستان داشت با بعضی از مسئولان این کشور ازجمله وزیر مشاور در امور خارجی، روسای مؤسسات راهبردی و کارشناسان ارشد سیاسی و نظامی این مراکز به بحث و گفتگو نشست.

وی علاوه بر سخنرانی در مراکز راهبردی و تحقیقاتی مربوط به امور فن‌آوری هند به سؤالات کارشناسان پاسخ داد.

در این سفر یکی از مواردی که موردگفتگو قرار گرفت، زمینه‌های بالقوه همکاری‌های دو کشور به‌ویژه در منطقه آزاد چابهار و کریدور جنوب به شمال بود که این پروژه از سوی هندی‌ها به‌طورجدی دنبال می‌شود و با توجه به اراده مقامات ایرانی برای توسعه مناطق شرقی و جنوب شرقی کشور از اولویت برخوردار است.

در ملاقات و گفتگوها دو طرف تأکید داشتند که به جهت مشترکات فراوان بین ایران و هند، همکاری‌های گسترده در این بخش هم عملی و هم لازم است و در صورت اجرایی شدن می‌تواند بر توسعه مناطق شرقی ایران، کشور افغانستان و آسیای مرکزی تأثیرات زیادی بر جای گذارد، ضمن اینکه با همکاری ایران، دسترسی هند به اروپا را از طریق خشکی آسان‌تر می‌نماید.

در همین راستا با توجه به قدم‌های مثبتی که تاکنون از سوی دو کشور در رابطه با همکاری‌های توسعه‌ای برداشته شده است موانع موجود نیز جهت سرعت دادن به اجرایی شدن طرح‌های توسعه‌ای ارائه‌شده موردبررسی قرار گرفت و قرار شد که در دهلی و تهران نیز دنبال شود.

از دیگر موضوعات موردگفتگو در این سفر بحث مربوط به انرژی و احتمال گسترش تروریسم بود. بااینکه تقریباً خط لوله شرقی گاز از عسلویه تا مرز پاکستان از سوی طرف ایرانی تکمیل‌شده و یا در مرحله نهایی است، ولی به جهت اختلافات دو کشور هند و پاکستان چشم‌انداز روشنی برای این پروژه و انتقال گاز به هندوستان وجود ندارد.

با توجه به نیاز هند به گاز، راه‌های دیگر همکاری در مورد انرژی موردبررسی و گفتگوی هیئت ایرانی و مسئولان و کارشناسان ارشد مؤسسات راهبردی هند قرار گرفت.

همچنین با توجه به اینکه ایران و هند دو کشور مهم و باثبات منطقه‌ای هستند و گسترش تروریسم می‌تواند بر امنیت و رشد و توسعه دو کشور تأثیرگذار باشد، موضوع تروریسم منطقه‌ای موردبررسی قرار گرفت. به‌ویژه آنکه پس از شکست‌های اخیر گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه این احتمال وجود دارد که افراد شکست‌خورده با هدایت بعضی کشورهای حامی گروهای تروریستی به مناطق شرقی منطقه و ازجمله افغانستان و آسیای مرکزی کوچ کنند و علاوه بر ایجاد بی‌ثباتی در این سرزمین‌ها، کشورهای مجاور را هم با ناامنی مواجه سازند، لذا در مذاکرات تأکید شد هندوستان، ایران، روسیه و دیگر کشورهای منطقه مورداشاره لازم است هماهنگی‌ها و گفتگوهای بیشتری داشته باشند.

هندوستان در سال‌های اخیر رشد اقتصادی بالایی را تجربه می‌کند و تحولات توسعه‌ای قابل‌توجهی در مناطق روستایی و شهری‌اش مشهود است، لذا تأمین انرژی مستمر و داشتن امنیت و ثبات در سیاست‌های این کشور جایگاه خاصی دارد.

در سفر دکتر خرازی که شامل دیدار از شهرهای دهلی، حیدرآباد و بنگلور بود، وی در دهلی از دانشگاه جواهر نهر نهرو، در حیدرآباد از دانشگاه دولتی حیدرآباد و دانشگاه اسلامی علامه ابوالکلام آزاد و در بنگلور از موسسه فن‌آوری و تحقیقاتی هندوستان بازدید داشت. علاوه بر این، در این سه شهر به مناسبت نوروز با ایرانی‌های مقیم نیز گفتگو و برای آن‌ها سخنرانی کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *