جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

رسانه عبری‌زبان: مذاکرات تبادل اسرا به بن‌بست رسیده است

کابینه جنگ اسرائیل ۱۲ روز است که درباره پرونده اسرای اسرائیلی نزد مقاومت در نوار غزه مذاکراتی انجام نداده است.  شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل با اعلام این خبر افزود: مذاکرات به بن‌بست رسیده و جنگ جای آن را گرفته است.

خودسوزی در برابر دادگاه ترامپ در نیویورک

شبکه سی ان ان گزارش داد که فردی خود را در برابر دادگاه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در نیویورک به آتش کشیده است.

Loading

متن کامل سخنرانی وزیر مشاور در وزارت امور خارجه و وزارت دفاع سنگاپور

۱۳۹۶/۰۱/۲۰ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: محمد مالکی عثمان، وزیر مشاور در وزارت امور خارجه و وزارت دفاع سنگاپور در خصوص راهبرد توسعه سنگاپور در دهه های گذشته اظهار داشت: سنگاپور از لحاظ منابع طبیعی بسیار فقیر است به طوری که مجبور است آب آشامیدنی خود را وارد کند اما توجه به مزیت موقعیت جغرافیایی سبب شده سنگاپور در مسیر توسعه و بالندگی قرار بگیرد و در پرتو همکاری های منطقه ای نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا کند.

محمد عثمان مالکی در سخنانی که عصر روز شنبه در شورای راهبردی روابط خارجی در جمع اساتید و خبرنگاران با محوریت راهبردهای توسعه سنگاپور داشت، اظهار کرد: چشم انداز توسعه سنگاپور مورد توجه بسیاری از کشورها قرار دارد و بسیاری از کشورها مایل هستند که از تجارب سنگاپور در عرصه توسعه استفاده کنند.

وی با اشاره به تاریخ کوتاه سنگاپور گفت: از لحاظ تاریخی، سنگاپور کشور جوانی محسوب می شود. سنگاپور جدیددر سال 1890 توسط انگلیس ایجاد شد و طی سالیان طولانی تحت کنترل نگلستان قرار داشت. در طی جنگ در سال 1955 توسط ژاپن اشغال شد و مجدداً انگلیسی ها در 1974 به سنگاپور بازگشتند.

وی اظهار داشت: در سال 1959 اولین قدم ها را برای استقلال سنگاپور برداشتیم هر چند در آن زمان تحت کنترل انگلیس بودیم ولی حزبی که در سنگاپور قدرت را بر عهده گرفت توانست سنگ بنای توسعه را ایجاد کند.

وزیر مشاور در امور وزارت خارجه و وزارت دفاع سنگاپور با اشاره به محدودیت های پیش روی این کشور خاطر نشان کرد: سنگاپور کشوری است که منابع بسیار کم و محدودی دارد و به لحاظ طبیعی کاملاً فقیر  است به طوریکه مجبور است آب آشامیدنی خود را وارد کند.اما نخست وزیر وقت با علم بر تنگناهای پیش روی کشور تلاش کرد تا اندیشه و خرد را سرلوحه برنامه های خود قرار دهد. لذا در سال 1963 به مالزی ملحق شدیم. هر چند که این رابطه به دلیل آنکه سنگاپور ذاتاً یک جامعه چینی محسوب می شد، راحت نبود اما سیاستی که در طی این سالها پیاده شد مبتنی بر شایسته سالاری بود و همین سیاست سبب شد تا همه افرادی که در سنگاپور حضور داشتند با نگاه یکسان و مساوی به آنها نگریسته شود.

وی گفت: درحالیکه در گذشته، سنگاپور یک کشور ناهمگون به شمار می رفت با پیاده سازی چینین سیاستی ما توانستیم کشوری بسازیم که تمام مردم سنگاپور احساس کنند که در برابر قانون برابر و مساوی هستند.

مالکی افزود: زمانی که تصمیم گرفتیم مأموریتمان را شروع کنیم  سنگاپور بالغ بر دو میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت داشت اما در حال حاضر بالغ بر سه میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد.رشد جمعیت سنگاپور طی پنجاه سال محدود بوده است. از طرفی طی پنجاه سال گذشته محدودیت های زیادی هم داشتیم. یکی از محدودیت های سنگاپور همجواری با کشورهای بسیار بزرگی است است که روابط دوستانه ای با شنگاپور نداشتند.

وزیر مشاور در امور وزارت خارجی و وزارت دفاع سنگاپور درباره مزیت موقعیت جغرافیایی سنگاپور افزود: سنگاپور برای حرکت رو به جلو با مشکلات عدیده ای مواجه بود اما برای غلبه بر این مشکلات راهبردی از موقعیت جغرافیایی خود بهره برد.

وی با بیان نقش موقعیت جغرافیایی سنگاپور در راهبرد توسعه این کشور اظهار داشت: سنگاپور در تنگه مالاگا، بین هند و اقیانوس پاسیفیک و در مسیر خاورمیانه قرار دارد. لذا منطقه ای که سنگاپور در آن واقع شده یک منطقه کاملاً استراتژیک محسوب می­شود. این منطقه استراتژیک یک مزیت جغرافیایی برای سنگاپور به شمار می رود و ما توانستیم از این مزیت در جهت منافع ملی سنگاپور بهره ببریم. لذا با تأسیس بنادر تجاری، به هاب ترانزیتی منطقه تبدیل شدیم و از هزاران کشتی تجاری که در حال رفت و آمد هستند میزبانی می کنیم.

ملکی با اشاره به شرایط نا به سامان و بی ثباتی های دهه 60 میلادی افزود: در سال 1965، تنش زیادی در منطقه آسیای جنوب شرقی وجود داشت. جنگ های سختی میان کشورهای منطقه در گرفته بود و ناامنی در منطقه موج می زد. چالشی که در برابر سنگاپور در آن بازه زمانیوجود داشت این بود که ما یاد گرفتیم چگونه زنده بمانیم، درگیر تنشی که میان همسایگانمان ایجاد شده بود نشویم، از معرکه سالم عبور کنیم، خودمان را بالا بکشیم و در نهایت بتوانیم خودمان را در جایگاه بالا حفظ کنیم.

وی در پاسخ به راه حلی که سنگاپور برای حرکت به رشد و بالندگی اتخاذ کرده بود اظهار داشت: در آن زمان زندگی برای مردم سنگاپور بسیار سخت بود. مردم سنگاپور مجبور بودند برای زنده ماندن و برای بقا بجنگند. هیچکس حاضر نبود به مردم سنگاپور کمک کند و همین مسئله باعث شد تا مردم سنگاپور خود دست به کار شوند. در آن زمان دولتمردان ما دریافتند که منابع انسانی تنها منبعی است که می تواند در کنار سرمایه گذاری کشور را به سمت رشد و توسعه حرکت دهد و هزینه ها را کاهش دهد.

وی گفت: اساس سیاست خارجی سنگاپور در این برهه زمانی نگاشته شد و سیاستمداران سنگاپور دریافتند که به عنوان یک کشور کوچک باید با مجموعه نظام بین الملل ارتباط برقرار کنند و دوستان زیادی در سرتاسر جهان برای خود فراهم کنند. بنابراین روابط خارجی سنگاپور از آن زمان تا الان بر رویکرد و رهیافت واقع نگر دوستانه بنا شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: در سیاست خارجی سنگاپور پذیرفتن مفهوم دشمن یک امر محال تلقی می شود. سنگاپور کشوری است که به دنبال دوست است و برای دوستی بیشتر با نظام بین الملل کاملاً باز عمل می کند.

مالکی درباره اصول توسعه سنگاپور اظهار داشت: سنگاپور تلاش کرده تا در زیرساخت های باکیفیت سرمایه گذاری کند و به خاطر سیستم آموزشی توانسته محیطی کاملا دوستانه در عرصه تجارت و کسب و کار فراهم کند و از آنجا که شایسته سالاری در کشور مطرح است موفق شده جامعه همگونی ایجاد کندبه طوریکه هر سنگاپوری با افتخار اعلام می کند که اینجا کشور من است.

وزیر مشاور وزارت خارجه و وزارت دفاع سنگاپور با تشریح زیرساخت های اجتماعی سنگاپور اظهار داشت: زیرساخت­های اجتماعی سنگاپور شامل چند اصل می شود.

اولین اصل این است که همه مردم فارغ از نژاد، درآمد و … در برابر قانون برابر هستند و این برابری هیچ ارتباطی با ملیت، دین، مذهب، فرقه یک فرد سنگاپوری ندارد.

دومین مسئله شایسته سالاری در جامعه سنگاپور است. هر فردی که در سنگاپور تلاش کند می تواند به جایگاه بالاتری برسد آنچه در سنگاپور مهم است کار، شایستگی و اعتبار است. در جامعه سنگاپور هر کس شایستگی داشته باشد می تواند به آنچه که می خواهد برسد.

سومین مسئله یکپارچگی در سیستم است. صداقت و عدم فساد در سیستم سبب شده مردم به فساد فکر نکنند. دولت و حتی جامعه سنگاپور هم مطلقاً با فساد مدارا نمی کنند و دادگاه با جدیت با فساد در سیستم بر خورد می کند.

وی گفت: دولت سنگاپور تلاش کرده تا سیستم اجتماعی سالم و شفاف باشد و همین مسئله سبب شده ساختار اجتماعی سنگاپور از اعتبار ویژه ای برخوردار باشد و بتواند اعتماد سرمایه گذاران را به خود جلب کند.

مالکی افزود: حیات سنگاپور وابسته به سرمایه سرمایه گذارانی است که که وارد سنگاپور می شوند و ضمانت اجرایی ورود سرمایه گذاران خارجی، همان اعتبار و صداقتی است که ما در ذهن سرمایه گذاران خارجی ایجاد کرده ایم.

وی اظهار داشت: تلاش دولت سنگاپور این است که سیستم قابل اعتمادی را طراحی کند که بهره وری بالایی داشته باشد تا بتواند به سرتاسر جهان این سیستم را بشناساند. لذا در اجرای سیاست خارجی تلاش می کند که نقش یک بازیگر و شریک سازنده و تأثیرگذار را بازی کند و در حوزه هایی همچون همکاری های چندجانبه، تجارت و بازرگانییا چالشهای فرامرزی نقش سازنده ایفا کند.

این کارشناس سیاسی با تشریح دیدگاه چندجانبه گرایی در سیاست خارجی سنگاپور بیان داشت: سنگاپور در سیاست خارجی خود به چندجانبه گرایی اعتقاد کامل دارد و به عنوان یک کشور کوچک تلاش می کند تا با کشورهای دیگر جامعه جهانی ارتباط و همکاری بیشتری داشته باشد.

مالکی سنگاپور را یک بازیگر مؤثر و بسیار خوب برای جامعه جهانی برشمرد و بیان داشت: سنگاپور کشور کوچکی است که باید با جامعه جهانی خوب رفتار کند. جامعه جهانی نیز سنگاپور را یک بازیگر خوب در نظام بین المللی می داند. سیاست خارجی سنگاپور بر این اصل مبتنی است که تمام تحولات جهانی را رصد کند و خود را با آن تحولات تنظیم کند.

وزیر مشاور وزارت خارجه و وزارت دفاع سنگاپور اظهار داشت: دولتمردان سنگاپور معتقدند که تغییر جهان غیر ممکن است. لذا وظیفه کشور کوچکی همچون سنگاپور این است که خود را مدیریت و با تغییرات جهانی تطبیق دهد.سیاست خارجی ما توانسته مثمر ثمر باشد و وضعیت خارجی سنگاپور به خاطر این سیاست خارجی بسیار تغییر کرده و در حال حاضر به مواضع و سیاست های سنگاپور در نظام بین المل احترام گذاشته می شود.

مالکی با تشریح  مواضع سیاست خارجی سنگاپور اظهار داشت: مواضع سیاست خارجی ستگاپور مواضعی است که می تواند برای نظام بین الملل مفید باشد. سنگاپور تلاش کرده که سرمایه گذاری ها و مالکیت معنوی تضمین شده باشد.

وی در رابطه با اشتراک تجربیات توسعه با نظام بین الملل اظهار داشت: ما می توانیم تجارب توسعه خود را با سایر کشورها به اشتراک بگذاریم. طی سالها متوجه این نکته شدیم که در کنار تجربیاتی که به دست آورده ایم باید تجارب خودمان را منتشر کنیم. لذا می توانیم در این راستا با ایران همکاری کنیم.سنگاپور تا کنون پذیرای مقامات جمهوری اسلامی ایران بوده و این فرصت خوبی برای همکاری بیشتر میان جمهوری اسلامی ایران و سنگاپور در حوزه های مختلف می باشد.

مالکی اظهار داشت:در طی 50 سال گذشته سنگاپور با مشکلات زیادی دست به گریبان بوده و فراز و نشیب های زیادی به خود دیده است. لذا هر زمان که چالش بین المللی اقتصادی شکل می گیرد بدون شک سنگاپور تحت تأثیر قرار می گیرد. افول اقتصاد جهانی به شدت سنگاپور را تحت تأثیر قرار می دهد و بنابراین باید به دنبال راه هایی باشیم که بتوانیم بر این چالش ها فائق شویم.

وزیر مشاور وزارت خارجه و وزارت دفاع سنگاپور پیری جمعیت را یکی از چالش های مهم پیش روی سنگاپور دانست و گفت: یکی از چالش های مهمی که هم اکنون سنگاپور با آن مواجه است چالش جمعیتی است که به شدت در حال پیر شدن است و لازم است تا راه حلی برای مقابله با آن پیدا کنیم.

وی افزود: در این حوزه موفقیت هایی داشته ایم و توانسته ایم نرخ امید به زندگی را از 60 سال به 80 سال ارتقا دهیم اما متأسفانه نرخ رشد جمعیت منفی شده و ما یک جامعه به سرعت پیرشونده هستیم که چالش بزرگی در برابر سنگاپور می باشد و آثار نامطلوبی بر تولید اقتصادی سنگاپور خواهد گذاشت.

مالکی در پایان با تجلیل از مهمان نوازی ایرانی ها اظهار داشت: در گذشته حرف های زیادی درباره مردم و تاریخ ایران شنیده بودم اما آنچه که در چند روز گذشته دیده ام بسیار فراتر از آن چیزی است که شنیده بودم. تاریخ و تمدنی ایرانی، و سخاوت و مهمان نوازی ایرانی ها زیبایی هایی هستند که در هیچ کجا نمی توان آن را دید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *