جدیدترین مطالب

تحلیلی بر واکنش کره جنوبی به سیاست تعرفه‌ای ترامپ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با بازگشت دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری ایالات متحده، موج جدیدی از حمایت‌گرایی اقتصادی در قالب سیاست‌های تعرفه‌ای، تجارت جهانی را تحت‌تأثیر قرار داده است. یکی از نخستین کشورهایی که هدف این تعرفه‌ها قرار گرفت، کره جنوبی بود؛ کشوری که اقتصاد آن به‌شدت به صادرات و به‌ویژه بازار آمریکا وابسته است.

نقش ایران در نظم نوین جهانی

شورای راهبردی انلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: جهان معاصر در حال گذار به سوی نظمی چندقطبی است که در آن، قدرت‌های بزرگ مانند ایالات متحده، چین و روسیه در رقابتی پیچیده برای حفظ یا کسب نفوذ جهانی خود قرار دارند. در این میان، ایران به‌عنوان بازیگری در منطقه و جهان اسلام با ظرفیت‌های راهبردی قابل‌توجه از جمله عضویت در بریکس و شانگهای، می‌تواند از این تحولات برای تقویت جایگاه خود بهره ببرد.

نقش هوش مصنوعی در بازتعریف دیپلماسی عصر دیجیتال

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از گذشته تا کنون، رابطه نزدیکی بین فناوری و روابط بین‌الملل وجود داشته است. از معرفی موتور بخار تا ظهور تلفن و رادیو، نقاط عطف مهمی را رقم زدند که امکان ارتباط سریع‌تر و مستقیم‌تر را فراهم کرد و نیاز به واسطه‌ها و بوروکراسی دیپلماتیک را کاهش داد. توسعه و استقرار سیستم‌های هوش مصنوعی نیز ظرفیت تغییر جنبه‌های مختلف زندگی بشر را دارد، همان‌طور که تغییرات اقلیمی، چند دهه پیش این قابلیت را در نظام بین‌الملل داشت. علت تاثیر هوش مصنوعی بر نظام بین‌الملل به‌ویژه در حوزه دیپلماسی به این دلیل است که سیاست و موضوعات سیاسی از پیچیده‌ترین رفتارهای انسانی است و این پیچیدگی به بالاترین سطح خود در عرصه بین‌المللی می‌رسد.

دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحران‌های منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحران‌های منطقه‌ای به فرصت‌هایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران می‌تواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، به‌ویژه در شرایطی که ناکامی‌های آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهره‌برداری آگاهانه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌ها، می‌تواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.

ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیین‌کننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.

شکل‌گیری نظم جدید منطقه‌ای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتن‌پست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نه‌تنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقه‌ای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را به‌عنوان نیروی اصلی ثبات‌زدای منطقه معرفی کرد.

دلایل موافقت اعضای ناتو با افزایش بودجه پیشنهادی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: بک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به تهدید روسیه و افزایش سیاست نظامی‌گری در جهان، کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید در زمینه ایجاد سپر دفاعی واحد در اروپا و تقویت ناتو با آمریکا همکاری کنند؛ از این رو آنها با افزایش پنج درصدی بودجه ناتو در اجلاس اخیر موافقت کردند.

Loading

أحدث المقالات

تحلیلی بر واکنش کره جنوبی به سیاست تعرفه‌ای ترامپ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با بازگشت دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری ایالات متحده، موج جدیدی از حمایت‌گرایی اقتصادی در قالب سیاست‌های تعرفه‌ای، تجارت جهانی را تحت‌تأثیر قرار داده است. یکی از نخستین کشورهایی که هدف این تعرفه‌ها قرار گرفت، کره جنوبی بود؛ کشوری که اقتصاد آن به‌شدت به صادرات و به‌ویژه بازار آمریکا وابسته است.

نقش ایران در نظم نوین جهانی

شورای راهبردی انلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: جهان معاصر در حال گذار به سوی نظمی چندقطبی است که در آن، قدرت‌های بزرگ مانند ایالات متحده، چین و روسیه در رقابتی پیچیده برای حفظ یا کسب نفوذ جهانی خود قرار دارند. در این میان، ایران به‌عنوان بازیگری در منطقه و جهان اسلام با ظرفیت‌های راهبردی قابل‌توجه از جمله عضویت در بریکس و شانگهای، می‌تواند از این تحولات برای تقویت جایگاه خود بهره ببرد.

نقش هوش مصنوعی در بازتعریف دیپلماسی عصر دیجیتال

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از گذشته تا کنون، رابطه نزدیکی بین فناوری و روابط بین‌الملل وجود داشته است. از معرفی موتور بخار تا ظهور تلفن و رادیو، نقاط عطف مهمی را رقم زدند که امکان ارتباط سریع‌تر و مستقیم‌تر را فراهم کرد و نیاز به واسطه‌ها و بوروکراسی دیپلماتیک را کاهش داد. توسعه و استقرار سیستم‌های هوش مصنوعی نیز ظرفیت تغییر جنبه‌های مختلف زندگی بشر را دارد، همان‌طور که تغییرات اقلیمی، چند دهه پیش این قابلیت را در نظام بین‌الملل داشت. علت تاثیر هوش مصنوعی بر نظام بین‌الملل به‌ویژه در حوزه دیپلماسی به این دلیل است که سیاست و موضوعات سیاسی از پیچیده‌ترین رفتارهای انسانی است و این پیچیدگی به بالاترین سطح خود در عرصه بین‌المللی می‌رسد.

دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحران‌های منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحران‌های منطقه‌ای به فرصت‌هایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران می‌تواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، به‌ویژه در شرایطی که ناکامی‌های آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهره‌برداری آگاهانه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌ها، می‌تواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.

ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیین‌کننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.

شکل‌گیری نظم جدید منطقه‌ای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتن‌پست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نه‌تنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقه‌ای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را به‌عنوان نیروی اصلی ثبات‌زدای منطقه معرفی کرد.

دلایل موافقت اعضای ناتو با افزایش بودجه پیشنهادی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: بک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به تهدید روسیه و افزایش سیاست نظامی‌گری در جهان، کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید در زمینه ایجاد سپر دفاعی واحد در اروپا و تقویت ناتو با آمریکا همکاری کنند؛ از این رو آنها با افزایش پنج درصدی بودجه ناتو در اجلاس اخیر موافقت کردند.

Loading

متن کامل سخنرانی وزیر مشاور در وزارت امور خارجه و وزارت دفاع سنگاپور

1396/01/20 | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: محمد مالکی عثمان، وزیر مشاور در وزارت امور خارجه و وزارت دفاع سنگاپور در خصوص راهبرد توسعه سنگاپور در دهه های گذشته اظهار داشت: سنگاپور از لحاظ منابع طبیعی بسیار فقیر است به طوری که مجبور است آب آشامیدنی خود را وارد کند اما توجه به مزیت موقعیت جغرافیایی سبب شده سنگاپور در مسیر توسعه و بالندگی قرار بگیرد و در پرتو همکاری های منطقه ای نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا کند.

محمد عثمان مالکی در سخنانی که عصر روز شنبه در شورای راهبردی روابط خارجی در جمع اساتید و خبرنگاران با محوریت راهبردهای توسعه سنگاپور داشت، اظهار کرد: چشم انداز توسعه سنگاپور مورد توجه بسیاری از کشورها قرار دارد و بسیاری از کشورها مایل هستند که از تجارب سنگاپور در عرصه توسعه استفاده کنند.

وی با اشاره به تاریخ کوتاه سنگاپور گفت: از لحاظ تاریخی، سنگاپور کشور جوانی محسوب می شود. سنگاپور جدیددر سال 1890 توسط انگلیس ایجاد شد و طی سالیان طولانی تحت کنترل نگلستان قرار داشت. در طی جنگ در سال 1955 توسط ژاپن اشغال شد و مجدداً انگلیسی ها در 1974 به سنگاپور بازگشتند.

وی اظهار داشت: در سال 1959 اولین قدم ها را برای استقلال سنگاپور برداشتیم هر چند در آن زمان تحت کنترل انگلیس بودیم ولی حزبی که در سنگاپور قدرت را بر عهده گرفت توانست سنگ بنای توسعه را ایجاد کند.

وزیر مشاور در امور وزارت خارجه و وزارت دفاع سنگاپور با اشاره به محدودیت های پیش روی این کشور خاطر نشان کرد: سنگاپور کشوری است که منابع بسیار کم و محدودی دارد و به لحاظ طبیعی کاملاً فقیر  است به طوریکه مجبور است آب آشامیدنی خود را وارد کند.اما نخست وزیر وقت با علم بر تنگناهای پیش روی کشور تلاش کرد تا اندیشه و خرد را سرلوحه برنامه های خود قرار دهد. لذا در سال 1963 به مالزی ملحق شدیم. هر چند که این رابطه به دلیل آنکه سنگاپور ذاتاً یک جامعه چینی محسوب می شد، راحت نبود اما سیاستی که در طی این سالها پیاده شد مبتنی بر شایسته سالاری بود و همین سیاست سبب شد تا همه افرادی که در سنگاپور حضور داشتند با نگاه یکسان و مساوی به آنها نگریسته شود.

وی گفت: درحالیکه در گذشته، سنگاپور یک کشور ناهمگون به شمار می رفت با پیاده سازی چینین سیاستی ما توانستیم کشوری بسازیم که تمام مردم سنگاپور احساس کنند که در برابر قانون برابر و مساوی هستند.

مالکی افزود: زمانی که تصمیم گرفتیم مأموریتمان را شروع کنیم  سنگاپور بالغ بر دو میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت داشت اما در حال حاضر بالغ بر سه میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد.رشد جمعیت سنگاپور طی پنجاه سال محدود بوده است. از طرفی طی پنجاه سال گذشته محدودیت های زیادی هم داشتیم. یکی از محدودیت های سنگاپور همجواری با کشورهای بسیار بزرگی است است که روابط دوستانه ای با شنگاپور نداشتند.

وزیر مشاور در امور وزارت خارجی و وزارت دفاع سنگاپور درباره مزیت موقعیت جغرافیایی سنگاپور افزود: سنگاپور برای حرکت رو به جلو با مشکلات عدیده ای مواجه بود اما برای غلبه بر این مشکلات راهبردی از موقعیت جغرافیایی خود بهره برد.

وی با بیان نقش موقعیت جغرافیایی سنگاپور در راهبرد توسعه این کشور اظهار داشت: سنگاپور در تنگه مالاگا، بین هند و اقیانوس پاسیفیک و در مسیر خاورمیانه قرار دارد. لذا منطقه ای که سنگاپور در آن واقع شده یک منطقه کاملاً استراتژیک محسوب می­شود. این منطقه استراتژیک یک مزیت جغرافیایی برای سنگاپور به شمار می رود و ما توانستیم از این مزیت در جهت منافع ملی سنگاپور بهره ببریم. لذا با تأسیس بنادر تجاری، به هاب ترانزیتی منطقه تبدیل شدیم و از هزاران کشتی تجاری که در حال رفت و آمد هستند میزبانی می کنیم.

ملکی با اشاره به شرایط نا به سامان و بی ثباتی های دهه 60 میلادی افزود: در سال 1965، تنش زیادی در منطقه آسیای جنوب شرقی وجود داشت. جنگ های سختی میان کشورهای منطقه در گرفته بود و ناامنی در منطقه موج می زد. چالشی که در برابر سنگاپور در آن بازه زمانیوجود داشت این بود که ما یاد گرفتیم چگونه زنده بمانیم، درگیر تنشی که میان همسایگانمان ایجاد شده بود نشویم، از معرکه سالم عبور کنیم، خودمان را بالا بکشیم و در نهایت بتوانیم خودمان را در جایگاه بالا حفظ کنیم.

وی در پاسخ به راه حلی که سنگاپور برای حرکت به رشد و بالندگی اتخاذ کرده بود اظهار داشت: در آن زمان زندگی برای مردم سنگاپور بسیار سخت بود. مردم سنگاپور مجبور بودند برای زنده ماندن و برای بقا بجنگند. هیچکس حاضر نبود به مردم سنگاپور کمک کند و همین مسئله باعث شد تا مردم سنگاپور خود دست به کار شوند. در آن زمان دولتمردان ما دریافتند که منابع انسانی تنها منبعی است که می تواند در کنار سرمایه گذاری کشور را به سمت رشد و توسعه حرکت دهد و هزینه ها را کاهش دهد.

وی گفت: اساس سیاست خارجی سنگاپور در این برهه زمانی نگاشته شد و سیاستمداران سنگاپور دریافتند که به عنوان یک کشور کوچک باید با مجموعه نظام بین الملل ارتباط برقرار کنند و دوستان زیادی در سرتاسر جهان برای خود فراهم کنند. بنابراین روابط خارجی سنگاپور از آن زمان تا الان بر رویکرد و رهیافت واقع نگر دوستانه بنا شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: در سیاست خارجی سنگاپور پذیرفتن مفهوم دشمن یک امر محال تلقی می شود. سنگاپور کشوری است که به دنبال دوست است و برای دوستی بیشتر با نظام بین الملل کاملاً باز عمل می کند.

مالکی درباره اصول توسعه سنگاپور اظهار داشت: سنگاپور تلاش کرده تا در زیرساخت های باکیفیت سرمایه گذاری کند و به خاطر سیستم آموزشی توانسته محیطی کاملا دوستانه در عرصه تجارت و کسب و کار فراهم کند و از آنجا که شایسته سالاری در کشور مطرح است موفق شده جامعه همگونی ایجاد کندبه طوریکه هر سنگاپوری با افتخار اعلام می کند که اینجا کشور من است.

وزیر مشاور وزارت خارجه و وزارت دفاع سنگاپور با تشریح زیرساخت های اجتماعی سنگاپور اظهار داشت: زیرساخت­های اجتماعی سنگاپور شامل چند اصل می شود.

اولین اصل این است که همه مردم فارغ از نژاد، درآمد و … در برابر قانون برابر هستند و این برابری هیچ ارتباطی با ملیت، دین، مذهب، فرقه یک فرد سنگاپوری ندارد.

دومین مسئله شایسته سالاری در جامعه سنگاپور است. هر فردی که در سنگاپور تلاش کند می تواند به جایگاه بالاتری برسد آنچه در سنگاپور مهم است کار، شایستگی و اعتبار است. در جامعه سنگاپور هر کس شایستگی داشته باشد می تواند به آنچه که می خواهد برسد.

سومین مسئله یکپارچگی در سیستم است. صداقت و عدم فساد در سیستم سبب شده مردم به فساد فکر نکنند. دولت و حتی جامعه سنگاپور هم مطلقاً با فساد مدارا نمی کنند و دادگاه با جدیت با فساد در سیستم بر خورد می کند.

وی گفت: دولت سنگاپور تلاش کرده تا سیستم اجتماعی سالم و شفاف باشد و همین مسئله سبب شده ساختار اجتماعی سنگاپور از اعتبار ویژه ای برخوردار باشد و بتواند اعتماد سرمایه گذاران را به خود جلب کند.

مالکی افزود: حیات سنگاپور وابسته به سرمایه سرمایه گذارانی است که که وارد سنگاپور می شوند و ضمانت اجرایی ورود سرمایه گذاران خارجی، همان اعتبار و صداقتی است که ما در ذهن سرمایه گذاران خارجی ایجاد کرده ایم.

وی اظهار داشت: تلاش دولت سنگاپور این است که سیستم قابل اعتمادی را طراحی کند که بهره وری بالایی داشته باشد تا بتواند به سرتاسر جهان این سیستم را بشناساند. لذا در اجرای سیاست خارجی تلاش می کند که نقش یک بازیگر و شریک سازنده و تأثیرگذار را بازی کند و در حوزه هایی همچون همکاری های چندجانبه، تجارت و بازرگانییا چالشهای فرامرزی نقش سازنده ایفا کند.

این کارشناس سیاسی با تشریح دیدگاه چندجانبه گرایی در سیاست خارجی سنگاپور بیان داشت: سنگاپور در سیاست خارجی خود به چندجانبه گرایی اعتقاد کامل دارد و به عنوان یک کشور کوچک تلاش می کند تا با کشورهای دیگر جامعه جهانی ارتباط و همکاری بیشتری داشته باشد.

مالکی سنگاپور را یک بازیگر مؤثر و بسیار خوب برای جامعه جهانی برشمرد و بیان داشت: سنگاپور کشور کوچکی است که باید با جامعه جهانی خوب رفتار کند. جامعه جهانی نیز سنگاپور را یک بازیگر خوب در نظام بین المللی می داند. سیاست خارجی سنگاپور بر این اصل مبتنی است که تمام تحولات جهانی را رصد کند و خود را با آن تحولات تنظیم کند.

وزیر مشاور وزارت خارجه و وزارت دفاع سنگاپور اظهار داشت: دولتمردان سنگاپور معتقدند که تغییر جهان غیر ممکن است. لذا وظیفه کشور کوچکی همچون سنگاپور این است که خود را مدیریت و با تغییرات جهانی تطبیق دهد.سیاست خارجی ما توانسته مثمر ثمر باشد و وضعیت خارجی سنگاپور به خاطر این سیاست خارجی بسیار تغییر کرده و در حال حاضر به مواضع و سیاست های سنگاپور در نظام بین المل احترام گذاشته می شود.

مالکی با تشریح  مواضع سیاست خارجی سنگاپور اظهار داشت: مواضع سیاست خارجی ستگاپور مواضعی است که می تواند برای نظام بین الملل مفید باشد. سنگاپور تلاش کرده که سرمایه گذاری ها و مالکیت معنوی تضمین شده باشد.

وی در رابطه با اشتراک تجربیات توسعه با نظام بین الملل اظهار داشت: ما می توانیم تجارب توسعه خود را با سایر کشورها به اشتراک بگذاریم. طی سالها متوجه این نکته شدیم که در کنار تجربیاتی که به دست آورده ایم باید تجارب خودمان را منتشر کنیم. لذا می توانیم در این راستا با ایران همکاری کنیم.سنگاپور تا کنون پذیرای مقامات جمهوری اسلامی ایران بوده و این فرصت خوبی برای همکاری بیشتر میان جمهوری اسلامی ایران و سنگاپور در حوزه های مختلف می باشد.

مالکی اظهار داشت:در طی 50 سال گذشته سنگاپور با مشکلات زیادی دست به گریبان بوده و فراز و نشیب های زیادی به خود دیده است. لذا هر زمان که چالش بین المللی اقتصادی شکل می گیرد بدون شک سنگاپور تحت تأثیر قرار می گیرد. افول اقتصاد جهانی به شدت سنگاپور را تحت تأثیر قرار می دهد و بنابراین باید به دنبال راه هایی باشیم که بتوانیم بر این چالش ها فائق شویم.

وزیر مشاور وزارت خارجه و وزارت دفاع سنگاپور پیری جمعیت را یکی از چالش های مهم پیش روی سنگاپور دانست و گفت: یکی از چالش های مهمی که هم اکنون سنگاپور با آن مواجه است چالش جمعیتی است که به شدت در حال پیر شدن است و لازم است تا راه حلی برای مقابله با آن پیدا کنیم.

وی افزود: در این حوزه موفقیت هایی داشته ایم و توانسته ایم نرخ امید به زندگی را از 60 سال به 80 سال ارتقا دهیم اما متأسفانه نرخ رشد جمعیت منفی شده و ما یک جامعه به سرعت پیرشونده هستیم که چالش بزرگی در برابر سنگاپور می باشد و آثار نامطلوبی بر تولید اقتصادی سنگاپور خواهد گذاشت.

مالکی در پایان با تجلیل از مهمان نوازی ایرانی ها اظهار داشت: در گذشته حرف های زیادی درباره مردم و تاریخ ایران شنیده بودم اما آنچه که در چند روز گذشته دیده ام بسیار فراتر از آن چیزی است که شنیده بودم. تاریخ و تمدنی ایرانی، و سخاوت و مهمان نوازی ایرانی ها زیبایی هایی هستند که در هیچ کجا نمی توان آن را دید.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Samir Design Group گروه طراحی سمیر