جدیدترین مطالب

تغییرات ژئوپلیتیک در حال ظهور در شاخ آفریقا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: منطقه شاخ آفریقا اخیرا در پی امضای دو توافقنامه، شاهد شکل گیری طوفانی دیپلماتیک بوده است که باعث شد دو مساله منطقه‌ای اهمیت بیشتری پیدا کند: تمایل دیرینه اتیوپی برای دسترسی به دریا و وضعیت نامشخص سومالی لند. پرداختن همزمان به این مسائل به دلیل تنش‌های منطقه‌ای و ژئوپلیتیک نظیر درگیری اتیوپی-تیگری، جنگ داخلی سودان و ادامه تنش‌ها بر سر ساخت سد بزرگ رنسانس توسط اتیوپی بر روی رود نیل کاری دشوار است.

تحلیلی بر تلاش آمریکا و چین برای تقویت توانمندی‌های نظامی متقابل

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل راهبردی گفت: نیروی دریایی آمریکا پروژه‌‌ای را با هدف تبدیل سکوهای نفتی مازاد به پایگاه‌های دفاع موشکی متحرک در اقیانوس آرام و برای مواجه با تهدیدات چین در دستور کار قرار داده است. این سکوها قرار است در پاسخ به تهدیدات موشکی فزاینده چین در منطقه اقیانوس آرام مستقر شوند. انتظار می‌رود سکوهای تبدیل شده به پایگاه دفاع موشکی، نقش مهمی در افزایش قابلیت‌های دفاع هوایی ایالات متحده و کمک به ماموریت‌های ضربتی این کشور ایفا کنند.

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

Loading

أحدث المقالات

تغییرات ژئوپلیتیک در حال ظهور در شاخ آفریقا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: منطقه شاخ آفریقا اخیرا در پی امضای دو توافقنامه، شاهد شکل گیری طوفانی دیپلماتیک بوده است که باعث شد دو مساله منطقه‌ای اهمیت بیشتری پیدا کند: تمایل دیرینه اتیوپی برای دسترسی به دریا و وضعیت نامشخص سومالی لند. پرداختن همزمان به این مسائل به دلیل تنش‌های منطقه‌ای و ژئوپلیتیک نظیر درگیری اتیوپی-تیگری، جنگ داخلی سودان و ادامه تنش‌ها بر سر ساخت سد بزرگ رنسانس توسط اتیوپی بر روی رود نیل کاری دشوار است.

تحلیلی بر تلاش آمریکا و چین برای تقویت توانمندی‌های نظامی متقابل

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل راهبردی گفت: نیروی دریایی آمریکا پروژه‌‌ای را با هدف تبدیل سکوهای نفتی مازاد به پایگاه‌های دفاع موشکی متحرک در اقیانوس آرام و برای مواجه با تهدیدات چین در دستور کار قرار داده است. این سکوها قرار است در پاسخ به تهدیدات موشکی فزاینده چین در منطقه اقیانوس آرام مستقر شوند. انتظار می‌رود سکوهای تبدیل شده به پایگاه دفاع موشکی، نقش مهمی در افزایش قابلیت‌های دفاع هوایی ایالات متحده و کمک به ماموریت‌های ضربتی این کشور ایفا کنند.

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

امیرعبداللهیان وارد گامبیا شد + فیلم

تهران- ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد.

اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد

تهران- ایرنا- یک زن سوئدی افراطی و ضد اسلام روز جمعه در شهر مالمو در سوئد در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید.

Loading
سخنرانی دکتر خرازی در سیکا- پکن 28-29 ژوئن 2017

مهندسی توسعه اقتصادی و امنیت منطقه ای با ایجاد کمربند و جاده ابریشم

۱۳۹۶/۰۴/۰۷ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین- رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد نقش موثری را در اجرای طرح راه ابریشم جدید یا طرح یک کمربند و یک جاده برعهده بگیرد.

دکتر سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در نشست سیکا – پکن درباره همکاریهای زیربنایی اقتصادی و امنیتی سخنرانی و تاکید کرد  توسعه  راههای ارتباطی منوط به وجود امنیت در منطقه است و خوشبختانه جمهوری اسلامی  ایران از ثبات و امنیت کافی برخوردار است.

آنچه در پی می آید متن کامل این سخنرانی است:

عالیجنابان

خانم ها و آقایان؛

اینجانب مفتخرم در این نشست مهم برای چند دقیقه سخنانی را در باب همکاریهای زیربنایی اقتصادی و امنیتی ارائه نمایم.

طرح راه ابریشم جدید یا طرح یک کمربند و یک جاده که توسط جناب آقای شی جین پینگ رئیس جمهور وقت چین در سال 2013 ارائه گردید شامل سرمایه گذاری در پروژه ­های زیربنایی اقتصادی بیش از 60 کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری “کمربند اقتصادی راه ابریشم” و “راه ابریشم دریایی” است. هرچند قدرت صنعتی اقتصاد چین و توان سرمایه گذاری آن می تواند پشتوانه اصلی این پروژه باشد، ولی تنها با بهره گیری از امکانات همه کشورهایی که در مسیر این طرح قرار می­گیرند، می­توان این پروژه عظیم را اجرایی کرد. البته اجرای چنین پروژه­ای پیوند بین کشورهای عضو این طرح را بطور قابل توجهی افزایش خواهد داد.

جاده ابریشم یا راه ابریشم قدیم، شبکه­ای از راه­های بهم پیوسته با هدف تسهیل بازرگانی در آسیا بوده است که شرق و غرب و جنوب آسیا را بهم متصل و به شمال آفریقا و شرق اروپا مرتبط می­ساخته است. مسیری که تا سده پانزدهم میلادی به مدت 1700 سال بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا بحساب می­آمده است. امروز نیز طرح کمربند و جاده، با دو مسیر تجاری “کمربند اقتصادی راه ابریشم”  و “راه ابریشم دریایی” همان هدف را در سطحی وسیع تر و گسترده تر دنبال می کند.

خانم ها و آقایان؛

ایران نیز یکی از 65 کشوری است که بخاطر موقعیت جغرافیایی خود در مسیر خشکی و دریایی این طرح قرار دارد. بهمین جهت همان طوری که قبلاً توسط مسئولین کشورمان اعلام شده است جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد نقش موثری را در اجرای این طرح برعهده بگیرد.

صرف نظر از روابط تاریخی و ریشه دار میان چین و ایران، قرار گرفتن کشور ایران در میان دو منطقه ژئواستراتژیک خلیج فارس و آسیای مرکزی و قفقاز و از سوی دیگر بین شرق و غرب آسیا، این سرزمین را به چهارراه ارتباطی منطقه تبدیل کرده است، به طوری که نقش بی بدیلی را در برقراری ارتباط میان کشورهای آسیایی دارد. هرچند با زوال نسبی جاده ابریشم قدیم بسیاری از کشورهای مستقر در مسیر آن به حاشیه رانده شدند، ولی ایران همچنان نقش مهم ژئوپلتیک خود را در طول تاریخ ایفا کرده است. علاوه بر آن، موقعیت جغرافیایی ایران، اهمیت ویژه ای را به این کشور به لحاظ عبور خطوط لوله­های نفت و گاز و اتصال شبکه­های برق و مخابرات بخشیده است.

خانم ها و آقایان

ایران در راستای تأمین ارتباطات منطقه­ای طرح های کلانی را در دستور کار خود دارد. کریدور شمال – جنوب که با احداث خط آهن و شاهراه بین بندر چابهار و سرخس در مرز ترکمنستان، دسترسی کشورهای سواحل دریای عمان و اقیانوس هند را به افغانستان، آسیای مرکزی و روسیه تسهیل می کند یکی از این طرح­هاست. از طرفی اتصال خطوط ریلی و شاهراه­های جنوبی – شمالی ایران به خطوط ریلی و راههای جمهوری آذربایجان، ارتباط با قفقاز، روسیه و اروپای شرقی و غربی را تسهیل می­کند. علاوه براین، شاهراه­ها و خطوط ریلی شرق به غرب ایران از یکسو ارتباط با ترکیه و اروپا و از سوی دیگر از طریق عراق با خاورمیانه و دریای مدیترانه را ممکن می­سازد.

نکته مهم آنکه با توسعه بندر گوادر در پاکستان و احداث کریدور کاشغر به گوادر توسط چین و اتصال بندر گوادر پاکستان به بندر چابهار ایران می­توان ارتباط زمینی چین به شمال و غرب ایران را فراهم ساخت و هرچه بیشتر از ظرفیت های این دو کریدور مهم بهره گرفت. در این میان نباید از بیش از 2000 کیلومتر سواحل جنوبی ایران از بندر چابهار تا خرمشهر غفلت نمود که بستری برای توسعه خطوط راه آهن و شاهراه تا مرزهای عراق است و می تواند از طریق عراق ارتباط با خاورمیانه و دریای مدیترانه و اروپا را فراهم سازد. استراتژی جمهوری اسلامی ایران در توسعه شهرهای ساحلی جنوب خود بر اهمیت توجه به ایجاد خطوط ارتباطی در این منطقه می افزاید.

در پایان باید به این نکته اشاره کنم که توسعه­ راههای ارتباطی منوط به وجود امنیت در منطقه است و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به­رغم تمامی توطئه ­های بدخواهان در بین کشورهای این منطقه که اغلب با مشکل تروریسم روبرو هستند، از ثبات و امنیت کافی برخوردار است. بدون تردید یکی از اهداف توسعه اقتصادی کاهش فقر و بیکاری به عنوان یکی از عوامل جذب جوانان به گروههای تروریستی است. برای مثال یکی از کانون های مهم توسعه تروریسم در منطقه کشور افغانستان است که نه تنها مردمان خوب آن کشور را به شدت آزار می دهد، بلکه گروههای تروریستی آموزش دیده در این کشور، امنیت بسیاری از کشورهای دیگر را نیز به خطر انداخته اند.

بنابراین، یکی از اهداف  پروژه یک کمربند یک جاده می­تواند توسعه اقتصادی و نتیجتاً توسعه امنیت منطقه­ ای باشد. البته، باید اذعان کرد که بدون همکاری همه کشورهای منطقه این مهم دست نیافتنی است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تمامی ظرفیت خود را برای مبارزه با تروریسم و توسعه امنیت در این منطقه حساس به کار بندد.

از توجه شما سپاسگزارم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *