أحدث المقالات

Loading
دکتر خرازی در دیدار موگرینی:

اروپایی ها واقع گرایانه تر به خاورمیانه نگاه کنند

۱۳۹۶/۰۵/۱۴ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: از اروپایی ها انتظار داریم واقع گرایانه تر به مسائل خاورمیانه نگاه کنند و به صلح و ثبات منطقه کمک کنند.

دکتر سیدکمال خرازی بعدازظهر امروز در دیدار فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: یکی از موضوعاتی که شورای راهبردی مد نظر دارد، موضوعات خاورمیانه و بحران های آن است.
وی افزود: زمانی که بحران در سوریه آغاز شد، به نظر عادی می آمد، اما مورد سوءاستفاده عربستان، آمریکا و برخی از دیگر کشورها قرار گرفت؛ متاسفانه اروپایی ها هم از سیاست مداخله در امور داخلی سوریه حمایت کردند.
رئیس شورا گفت: سلاح و پولی که به سوریه سرازیر شد، گروه های تروریستی مختلفی را شکل داد و وضعیت در آن کشور را بحرانی کرد.


دکتر خرازی ادامه داد: اگر ایران به دولت های عراق و سوریه کمک نکرده بود، قطعا یک لیبی دیگر را در این منطقه شاهد بودیم.
وی با اشاره به پیروزی های اخیر حزب الله و ارتش لبنان در منطقه عرسال افزود: به دلیل همکاری ایران، روسیه و حزب الله وضعیت بحران سوریه مدیریت شد و امروز داعش در تنگنا قرار گرفته است و ما تلاش داریم تا آن را به طور کامل نابود کنیم.
رئیس شورا با اشاره به تغییر شرایط میدانی تصریح کرد: از اروپایی ها انتظار داریم واقع گرایانه تر به موضوع نگاه کنند و به صلح و ثبات منطقه کمک کنند. خوشحالیم که مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم سیاست این کشور را تغییر داده و پیگیر براندازی نظام اسد نیست، بلکه هدف خود را برقراری صلح و امنیت و ثبات در سوریه قرار داده است.
وی ریشه بحران جاری را ترویج وهابیت و اقدام عربستان در این جهت توصیف کرد و گفت: 30 سال است که عربستان در ترویج وهابیت تلاش می کند و این عاملی برای جذب نسل جوان به داعش شده است.
رئیس شورا افزود: پدیده تروریسم تکفیری و افراطی گری امنیت اروپا را هم به خطر انداخته است و این خطر افزایش خواهد یافت، زیرا داعش پس از شکست در عراق و سوریه، راهبرد خود را تغییر می دهد و به نقاط مختلف جهان خواهد رفت.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در این ملاقات با بیان این که ایران و اروپا منافع مشترکی دارند، گفت: ما نگران منطقه و به ویژه تداوم درگیری در سوریه هستیم؛ لذا اولویت ما نیز مبارزه با گروه های تروریستی است.
وی با بیان اینکه در صورت حصول راه حل سیاسی در قضیه سوریه، اتحادیه اروپا آمادگی کمک به بازسازی سوریه را دارد، گفت: هر گام مثبتی در سوریه می تواند اثر کلی بر منطقه داشته باشد.
موگرینی در بخش دیگری از سخنان خود به برجام اشاره کرد و گفت: ما خواهان تداوم برجام هستیم و این توافق به ما امکان تعامل بیشتری را بین ایران و اروپا می دهد. نیت اروپا گسترش تعامل در بخش های انرژی، گردشگری، منطقه و … است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه رشد بیش از 70 درصدی روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی، نویدبخش توسعه روابط است، از تمایل این اتحادیه به تاسیس نمایندگی اتحادیه در تهران گفت و افزود: احساس ما این است که همکاری ها باید ساختارمندتر باشد.


دکتر خرازی در پاسخ به این پیشنهاد گفت: در مسئله روابط دوجانبه از گسترش روابط میان ایران و اتحادیه اروپا متناسب با تقویت اعتماد متقابل استقبال می کنیم، اما هنوز حمایتی که برای سرمایه گذاری و تقویت همکاری های اقتصادی توقع داشتیم، دریافت نکرده ایم.
وی یکی از موانع همکاری دو طرف را وضعیت روابط بانکی دانست و خواستار یافتن راه حلی برای این مشکل شد.


رئیس شورا همچنین با انتقاد از بیانیه اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی درباره پرتاب ماهواره بر سیمرغ گفت: از آنجا که این موشک برای حمل ماهواره و نه کلاهک متعارف یا کلاهک هسته ای طراحی شده است، لذا مغایرتی با قطعنامه 2231 شورای امنیت ندارد و برای ما قابل درک نیست که چرا سه کشور اروپایی مزبور به فشار آمریکا در امضای چنین بیانیه ای تن داده اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *