جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه‌ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن

اخیرا دولت طالبان در افغانستان در توسعه همکاری با کشورهای همسایه نسبتا موفق بوده است. به نظر می رسد که به جای تمرکز صرفا بر انزوا از غرب، رژیم فعلی تصمیم گرفته است که به طور فعال روابط خود را با دولت های منطقه برقرار کند و تاکید اصلی سیاست خارجی خود را بر دولت های منطقه ای قرار دهد که بیشتر به عمل گرایی تا پیش نیازهای ایدئولوژیک در امور خود با افغانستان علاقه مند هستند.

Loading
دکتر خرازی در دیدار حامد کرزی:

داعش، شکل جدید دخالت بیگانگان در افغانستان

۱۳۹۶/۰۸/۰۲ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: هدف آمریکا از حضور در افغانستان، نه برای مبارزه با تروریسم، بلکه برای تامین اهداف راهبردی خودش بوده است.

دکتر سیدکمال خرازی عصر امروز در دیدار حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان که به ایران سفر کرده است، گفت: آمریکا از بهانه مبارزه با طالبان استفاده کرد تا حضور خود را در افغانستان تثبیت کند، یکی از نشانه های این امر آن است که کمک های بین المللی به افغانستان نه صرف توسعه و مردم افغانستان، بلکه صرف خود اشغالگران می شود.

دکتر خرازی ادامه داد: این شاخصی است که نشان می دهد هدف آمریکا، آزادی افغانستان نیست، بلکه در پی استمرار حضور در این کشور برای اهداف استراتژیک خود است.

رئیس شورا با اشاره به سیاست دولت آمریکا در قبال افغانستان تصریح کرد: از مشکلات افغانستان، دخالت بیگانگان در امور این کشور است و این دخالت ها امروز در قالب حضور داعش در حال شکل گیری است.

دکتر خرازی گفت: بسیاری معتقدند از منظر راهبردی، هدف آمریکا مبارزه با تروریسم نیست و با توجه به تجربه داعش در سوریه و عراق این گزاره صحیح به نظر می رسد.

وی اضافه کرد: آن ها هیچ گاه در عراق و سوریه آنچنان که باید، با تروریسم نجنگیدند و تنها کمک ایران و روسیه بود که توانست شرایط را در این کشورها تغییر دهد.

دکتر خرازی با بیان اینکه تغییر این شرایط در منطقه برنامه های راهبردی آمریکا را به هم ریخته است، افزود: اکنون هم دلیل مخالفت آمریکا با حضور و نفوذ ایران در منطقه همین است.

رئیس شورا ادامه داد: بارها گفته ام که امکان اینکه سوریه در آینده به سرنوشتی مشابه افغانستان دچار شود، وجود دارد، زیرا آمریکا از گروه های تروریستی به عنوان ابزار فشار استفاده می کند و برای نمونه در صورتی که دوران انتقال سیاسی به درستی پیش نرود، داعش و النصره به ابزار فشار آمریکا و بلای جان دولت وحدت ملی تبدیل می شوند تا هر گونه خواسته سیاسی آمریکا بر سوریه تحمیل شود.

وی همفکری را برای حل مشکلات افغانستان ضروری خواند و تصریح کرد: اینکه بزرگان افغانستان دور هم جمع شوند و همفکری کنند، قدم مثبتی است و ما همیشه حامی تلاش های ملت افغانستان در رسیدن به خواست شان بوده ایم، زیرا امنیت افغانستان را امنیت ایران می دانیم.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان هم در این ملاقات با تشریح اوضاع کنونی کشورش، به تحلیل سیاست های آمریکا در قبال افغانستان پرداخت و گفت: از نگاه من دو حالت بیشتر برای ناامنی کنونی در افغانستان نمی توان متصور شد، یا آمریکا در برنامه خود شکست خورده یا شکست نخورده است.

وی افزود: اگر نتیجه بگیریم که آمریکا شکست نخورده است که من هم باورم این است که شکست نخورده است، آنگاه قالبی راهبردی و بزرگ تر برای برنامه های آمریکا در سطح منطقه ای قابل تصور است و در این صورت باید با همکاری و همراهی منطقه ای و همسایگان، راه حلی برای ثبات در افغانستان بیابیم.

کرزی گفت: راه حل را در تقویت حاکمیت ملی افغانستان می دانم، به گونه ای که دوباره حاکمیت ملی به این کشور بازگردد و لویه جرگه ای تشکیل شود و تحلیل کند که چرا موفق نشدیم.

رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت: پس از این وفاق ملی، هر چه اراده ملت افغانستان باشد، باید مورد پذیرش همگان از جمله آمریکا قرار گیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *