جدیدترین مطالب

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

در میان دالان های آبی “علیصدر” بزرگترین غار آبی ایران + فیلم

شاه ایران که از موفقیت عبدالله حاجیلو رئیس هیات کوهنوردی همدان از تجهیز غار علیصدر و توریستی کردن آن شنیده بود، سال ۱۳۵۵ برای اولین بار از غار علیصدر بازدید کرد و مقرر شد علاوه بر ارتباط برق سراسری به غار و روستاهای اطراف و آسفالت راه‌های دسترسی به غار، نسبت به ایجاد مهمانسرای جهانگردی در ده علیصدر اقدام‌شود.

Loading
حامد کرزی در سخنرانی در شورای راهبردی روابط خارجی:

مقابل راهبرد آمریکا در افغانستان می ایستم

۱۳۹۶/۰۸/۰۲ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت: راهبرد آمریکا درباره افغانستان، پیامی جز ادامه جنگ ندارد؛ این در حالی است که مردم افغانستان صلح می خواهند و من به همین دلیل به شدت مقابل این راهبرد آمریکا می ایستم.

حامد کرزی که در نشست مشترک با دکتر سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با عنوان «تازه ترین تحولات افغانستان و مناسبات با ایران» به میزبانی شورا سخنرانی می کرد، گفت: اظهارات امروز آمریکا در قبال پاکستان تکراری است.

وی افزود: آمریکا در معاملاتی که با پاکستان دارد، دچار اختلاف شده است. نمونه اش اینکه پاکستان در پروژه «یک کمربند، یک جاده» با چین وارد تعامل شده و این نارضایتی آمریکا را برانگیخته است.

دغدغه آمریکا مقابله با تروریسم نیست

کرزی تصریح کرد: آمریکا دغدغه مقابله با تروریسم ندارد. این اولین بار هم نیست که آمریکا چنین سیاستی را پیگیری می کند، چنانکه در صورت نزدیکی منافع دو کشور، آنها با یکدیگر متحدان استراتژیک خواهند شد.

رئیس جمهور پیشین افغانستان اضافه کرد: بنابراین می توان گفت که دلیل صحبت های اخیر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به خاطر اختلافات دو کشور در حوزه های اقتصادی است که آمریکا با آن موافق نیست.

داعش پدیده وارداتی به افغانستان

وی درباره پیدایش داعش در خاک افغانستان گفت: داعش کاملا پدیده‌ای خارجی با تربیت و اهداف خارجی است و ما به هیچ عنوان داعش را برخاسته از افغانستان نمی‌دانیم.

کرزی در همین حال، تعامل با طالبان برای ایجاد صلح پایدار در افغانستان را ممکن و منوط به مذاکرات با این گروه، فارغ از مداخله بازیگران خارجی دانست و تاکید کرد: بخش زیادی از طالبان جزء ترکیب جمعیتی افغانستان هستند که می توانند با مذاکره با یکدیگر به آشتی ملی برسند.

قدردان ایران هستیم

رئیس جمهور پیشین افغانستان در پاسخ به سوالی درباره اختلافات آبی با ایران گفت: ما هر زمان آب زیادی داشته باشیم، به ایران منتقل خواهیم کرد. امروز خود افغانستان با خشکی و کم آبی رو به رو است. شاید بین همه کشورها جنگ آب باشد، ولی بین ایران و افغانستان همکاری آب خواهد بود.

وی گفت: ما مردم افغانستان وقتی از ایران یاد می‌کنیم، می‌گوییم کشور هم زبان، هم دین و هم فرهنگ. ما پیوندهای انسانی بسیار زیادی با هم داریم و این اشتراکات بسیار عمیق هستند. همچنانکه دو کشور در رمینه های مختلف از جمله در ادبیات، شعر و موسیقی دارای اشتراکات بسیار زیادی با یکدیگر هستند.

رئیس جمهور پیشین افغانستان تاکید کرد: ایران از پیشتازان حمایت از افغانستان بوده است و کوشش کرد که مذاکرات افغانستان و پاکستان انجام شود تا اثرات حضور آمریکا در افغانستان دیده نشود.

کرزی ادامه داد: ایران پول زیادی به افغانستان داد و در بازسازی این کشور از پیشتازان بود. علاوه براین ایران بورسیه هایی زیادی به جوانان افغانستانی داد که امروز آنها پس از بازگشت به کشورشان، دارای شغل و مهارت هستند. از همین رو ما قدردان ایران هستیم.

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان با اشاره به نیاز امروز این کشور گفت: اگرچه جامعه جهانی کمک زیادی به افغانستان کرده است، اما هنوز چالش امنیت بر این کشور سایه انداخته است. چنانکه امروز افغانستان در وضعیت ناگواری به سر می برد و باید تلاش شود تا افغانستان به ساحل امن برسد.

وی افزود: تحقق این خواسته نیازمند همکاری همسایگان بزرگ افغانستان از جمله ایران، چین، هند و روسیه است. در حوزه داخلی نیز برگزاری انتخابات مجلس، انتخابات ریاست جمهوری و برگشتن حاکمیت ملی به افغانستان ضروری است، چرا که افغانستان نمی خواهد در سایه قدرت های بزرگ باشد و مردم افغانستان خودشان باید برای آینده شان تصمیم گیری کنند.

رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت: بسیاری از مردم ما پس از حمله شوروی به افغانستان، به ایران مهاجرت کردند و ما از شما به خاطر پناه دادن به آنها، به ویژه به خاطر دادن اجازه تحصیل به آنها قدردانی می‌کنیم. امیدواریم با همکاری شما، افغانستان دارای صلح و امنیت شود و شاهد پیشرفت آن باشیم.

کرزی در پاسخ به سوالی درباره آثار نزدیک شدن روابط عربستان و پاکستان بر افغانستان تاکید کرد: هر دو کشور عربستان و پاکستان از دوستان دیرینه ما هستند و ما از ارتباطات و پیشرفت‌های جدید آنها استقبال می‌کنیم. امیدواریم که برادری خود را محکم‌تر کنند و این دوستی به نفع جامعه اسلامی افغانستان و امت اسلامی باشد.

وی درباره مذاکرات صلح عمان نیز اظهار داشت: مذاکرات عمان مذاکرات مقدماتی چهارجانبه افغانستان، پاکستان، آمریکا و چین بود که در ادامه مذاکرات استانبول انجام شد.

رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت: امیدواریم این مذاکرات در نهایت به نتیجه برسد و مقدمه ای بر مذاکرات گسترده تر با حضور همسایگان تاثیرگذار افغانستان مثل ایران و روسیه باشد که بتواند به صلح و امنیت مردم افغانستان منتج شود.

رئیس جمهور سابق افغانستان همچنین برای بهبود روابط فرهنگی دو کشور، برگزاری نشست های مشترک میان نویسندگان و شعرای دو کشور را پیشنهاد داد.

پدیده تروریسم، از مشکلات جدی افغانستان

دکتر سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی هم در این نشست با بیان این‌که آقای کرزی از شخصیت‌های تاثیرگذار در افغانستان است، گفت: امیدواریم ایشان در این سفر مذاکرات خوبی با مسئولان وزارت خارجه و رئیس‌جمهور داشته باشند و از صحبت‌هایشان استفاده لازم  شود.

وی تصریح کرد: پدیده تروریسم از مشکلات جدی افغانستان است. علاوه بر طالبان، داعش پدیده جدیدی است که نه تنها برای افغانستان که برای منطقه، از جمله ایران که نزدیکی بلافصلی با افغانستان دارد، خطراتی خواهد داشت.

آمریکا، اشغالگر افغانستان

دکتر خرازی مسئله تروریسم و اشغال خاک افغانستان توسط نیروهای اشغالگر را از مهم ترین مشکلات این کشور خواند و گفت: واژه اشغالگر را استفاده می‌کنم، زیرا عملا آمریکایی‌ها در افغانستان به جان و مال مردم و به خانه‌هایشان تجاوز می کنند و با پهپادهای‌شان حتی به مراسم عروسی مردم حمله می‌کنند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: اگر هدف آمریکا مبارزه با تروریسم در افغانستان بود، این کارها را نمی‌کرد. حضور در افغانستان برای هدفی استراتژیک در جهت مقابله با ایران، چین و روسیه است.

وی افزود: ملت افغانستان با دست خالی شوروی را از خاک خود بیرون راندند، پس نیازی به حضور بیگانه ندارند. علاوه بر طالبان، امروز داعش در افغانستان رو به گسترش است و هر روز خبر کشته شدن انسان‌های بی‌گناه را در این کشور می‌شنویم.

دکتر خرازی گفت: مردم‌افغانستان نه به اتکای اشغالگران، بلکه به اتکای نیروی خودشان باید مشکلات افغانستان را حل کنند.

وابستگی طالبان به خارج مانع صلح افغانستان

رئیس شورا درباره نقش بازیگران خارجی در امنیت افغانستان ادامه داد: بعد از تشکیل طالبان، کشورهای عربستان، امارات و پاکستان این گروه را به رسمیت شناختند و وابستگی طالبان به کشورهای خارجی باعث شد تا صلح در افغانستان برقرار نشود.

وی افزود: بنابراین باید توصیه کرد که طالبان به عنوان مردم افغانستان، وابستگی شان را به خارج قطع کنند و با مردم افغانستان برای ترسیم آینده این کشور وارد مذاکره شوند.

دکتر خرازی گفت: بنابراین همه باید برای رهایی از وضعیت کنونی و مقابله با داعش که بعد از شکست در عراق و سوریه به سمت افغانستان رفته است، با یکدیگر متحد شوند تا این کشور از دست داعش و نیروهای خارجی رهایی یابد.

رئیس شورا درباره آینده روابط ایران و افغانستان اظهار داشت: در حال حاضر روابط دو کشور بسیار خوب است و کمیته هایی نیز برای بهبود روابط دو کشور فعال است.

وی افزود: از جهت اقتصادی از طریق بندر چابهار و جاده جنوب به شمال، روابط دو کشور بهتر خواهد شد و از نظر فرهنگی نیز روابط دو کشور به ویژه در حوزه دانشگاهی قابل توجه است، همچنانکه انتشارات سمت نسخه های کتاب های افغانستانی را برای دانشجویان و اساتید دانشگاه های افغانستان چاپ می کند.

دکتر خرازی گفت: بنابراین برای آینده باید هم روابط فرهنگی در اولویت قرار گیرد و هم روابط اقتصادی. از ابتدای تشکیل دولت افغانستان، ایران سعی داشت به این کشور در حوزه های مختلف جاده سازی، پل سازی و… کمک کند و اگر دخالت خارجی نبود، این کمک بیشتر هم می شد؛ همچنانکه ایران در توسعه سایر کشورهای همسایه خود نیز نقش زیادی دارد، می تواند به توسعه افغانستان نیز کمک فراوانی نماید، به ویژه آنکه روابط دو کشور دیرینه است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *