جدیدترین مطالب

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

جنگ اسرائیل در غزه، بیش از ۳۳ هزار نفر را کشت که بیشترشان زنان و کودکان بودند. اسرائیل می گوید که دو هدف اصلی اش آزادی ۱۳۰ گروگان باقیمانده و انهدام گروه پیکارجوی حماس است، هدفی که منتقدان می گویند بیش از حد جاه طلبانه است و ناممکن.

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.
Loading

أحدث المقالات

جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی برگزار شد

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در دومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی بر لزوم اهتمام  وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی  درجهت اجرایی سازی برنامه‌های آن دستگاه‌ها در حوزه روابط اقتصادی خارجی به‌منظور تحقق شعار سال تاکید کرد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان مرز مشترک میان خود را تعیین می‌کنند

ارمنستان و آذربایجان روز سه شنبه اعلام کردند که به عنوان بخشی از تلاش‌های عادی‌سازی روابط، شروع به مشخص کردن مرز مشترک خود کرده‌اند. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان ماه گذشته با درخواست باکو برای بازگرداندن چهار روستای مرزی که در زمان اتحاد جماهیر شوروی بخشی از آذربایجان بود، موافقت کرده بود.

Loading
دکتر ناصر اسدي در سمینار هویت های نوظهور و امنیت منطقه ای در غرب آسیا بررسی کرد

سیاست هویت و امنیت در غرب آسیا

۱۳۹۶/۰۹/۱۲ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: دکتر ناصر اسدی گفت: برخورداری از مدلی از اثرگذاری سیاست هویت بر منافع و امنیت دولت ها به سیاستمداران هم در فهم و هم در نحوه واکنش نشان دادن کمک شایانی خواهد کرد.

آنچه در پی می آید، چکیده مقاله مشترک دکتر ناصر اسدی و دکتر رحمن قهرمانپور است که در کارگروه اول سمینار هویت های نوظهور و امنیت منطقه ای در غرب آسیا ارائه شد:

سیاست هویت در محل تلاقی هویت خواهی نیروهای اجتماعی از یک سو و سیاستگذاری دولت ها برای بازتولید یک هویت مسلط خاص از سوی دیگر رخ می دهد و فرایندی پویا است که به مسلط و مشروع شدن برخی هویت ها و تضعیف و حتی سقوط برخی هویت های دیگر منجر می شود. سیاست هویت است که تعیین می کند برنده نهایی در تعریف منافع کدام هویت است، زیرا تعریف منافع  ارتباط مستقیمی با نوع هویت مسلط دارد. فهم تغییرات در سیاست هویتی به فهم بازنگری در تعریف منافع و به دنبال آن امنیت کمک شایانی می کند. یکی از شیوه های تحلیل مسایل امنیت منطقه ای بررسی و شناخت سیاست هویت به معنای مورد نظر در بالاست. بر این اساس  نوشتار حاضر می کوشد نحوه تاثیر گذاری سیاست هویت و مهم تر از آن تغییرات در سیاست هویت را بر امنیت منطقه ای در مورد مطالعاتی منطقه غرب آسیا در کانون توجه خود قرار دهد. به بیان دیگر هدف مقاله تحلیل امنیت منطقه ای از دریچه و زاویه تغییر و تحولات در سیاست هویت است. ابتدا نظریه و مدل مورد نظر در مطالعه سیاست هویت آورده می شود و سپس نحوه اثر گذاری آن بر تعریف منافع و امنیت دولت ها یا بازیگران غیر دولتی بررسی می شود. در نهایت تلاش می شود مدلی برای نحوه این اثر گذاری ترسیم شود. این مدل در وهله نخست مبتنی بر تجارب و تحولات امنیتی در منطقه غرب آسیا خواهد بود که برای ایران اهمیت بسزایی دارد. داشتن چنین مدلی به سیاستمداران هم در فهم و هم در نحوه واکنش نشان دادن کمک شایانی خواهد کرد. رویکرد نظری این مقاله برگرفته از نظریه سازنده گرایی است که بر اهمیت ساخته شدن هویت ها در طول زمان تاکید کرده آنها را امری ثابت نمی داند. از نظر سازنده گرایی هویت در سطوح مختلف همواره موضوع مناقشه و رقابت میان گروههای سیاسی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *