جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

احضاریه دادگاه برای ۱۳۳ دانشجوی دانشگاه نیویورک به دلیل حمایت از غزه

نیویورک – ایرنا- همزمان با گذشت ۲۰۰ روز از جنگ اسرائیل در غزه و تداوم جنایات بی مجازات این رژیم علیه مردم بیگناه فلسطین به پشتوانه حمایت های مالی، نظامی و سیاسی دولت جو بایدن ، دانشگاههای آمریکا صحنه سرکوب دانشجویان از سوی پلیس است.

جزئیات دیدار رئیسی با فرمانده ارتش پاکستان

ارتش پاکستان به نقل از اظهارات آیت‌الله رئیسی در دیدار با فرمانده ارتش آن کشور اعلام کرد: تقویت همکاری‌ها میان قوای مسلح ایران و پاکستان صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان می‌آورد.

Loading
سفیر انگلیس در ایران در نشست «اروپا و تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا»:

در امور داخلی ایران مداخله نمی‌کنیم

۱۳۹۶/۱۰/۲۰ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: سفیر انگلیس در ایران می‌گوید نسبت به برخی پوشش‌های خبری رسانه‌های انگلیسی درباره ناآرامی‌های اخیر ایران نگران است و موضع دولت بریتانیا این است که موضوعات داخلی ایران مربوط به این کشور است و در آن دخالتی نمی‌کند.

نیکلاس هاپتون (Nicholas Hopton) سفیر انگلیس در ایران در نشست «اروپا و تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا» که 19 دی به میزبانی شورا و با حضور جمعی از دیپلمات‌های مقیم تهران، دانشگاهیان، صاحب‌نظران و اصحاب رسانه برگزار شد، درباره رویکرد لندن به برجام اظهار داشت: انگلیس به طور کامل به برجام متعهد است و امیدواریم رییس جمهور آمریکا هم در روز‌های آینده تصمیم درستی درباره این توافقنامه اتخاذ کند، چرا که برجام بهترین شیوه برای ارتباط ایران و جهان و همچنین صلح در غرب آسیا است. ضمن آنکه بهترین توافق برای همه طرف‌ها از جمله آمریکا است.

هاپتون درباره روابط ایران و انگلیس اظهار داشت: روابط تاریخی تهران و لندن فراز و فرودهایی داشته است. گاهی تصمیمات یک طرف درست نبوده و گاهی هم تصمیمات طرف مقابل، ولی به دنبال راه‌های بهتری برای توسعه روابط هستیم. می‌توانم بگویم ایران کشور ایران کشور بسیار مهمی است که ایفای نقش در منطقه، حق مشروع آن است، چرا که رویکرد مسالمت‌آمیزی در منطقه اتخاذ کرده و امیدواریم این رویکرد به صورت روزافزون ادامه داشته باشد.

او افزود: برگزیت اصلا باعث تغییر ما نخواهد شد. انگلیس یک کشور اروپایی باقی می‌ماند و ایران هم همچنان جایگاه ویژه‌ای برای ما دارد. ما به سیستم حقوقی و قضایی و قوای سه‌گانه ایران احترام می‌گذاریم و باید تاکید کنم که برجام در امنیت منطقه و روابط ایران و انگلیس اثرگذار است.

سفیر انگلیس در تهران درباره نتایج و تاثیرات برجام اظهار داشت: دولت انگلیس برای رسیدن به برجام تلاش کرد و برجام توافق و دستاورد بزرگی است. برجام به مرور زمان به اقتصاد ایران کمک خواهد کرد. به تعداد شرکت‌هایی که به ایران آمدند، توجه کنید. به هر حال آمریکا همچنان عضو برجام است و مشخص نیست که تصمیم ترامپ چیست.

افزایش صدور روادید برای ایرانی‌ها

هاپتون با اشاره به مشکلات ایرانیان برای سفر به انگلیس اظهار کرد: در طول ماه‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی در این باره حاصل شده و سفارت انگلیس در تهران و سفارت ایران در لندن افتتاح شد.

سفیر انگلیس با بیان اینکه تعداد صدور روادید در ماه دسامبر از ۱۵۰0 به ۲۵۰0 مورد رسید، گفت: تقاضای زیادی از سوی ایرانیان برای صدور روادید وجود دارد، اما با توجه به شرایطی که وجود دارد و حجم بالای تقاضا‌ها آنان فعلا باید برای مصاحبه به کشور‌های همسایه بروند تا این روند تسهیل شود.

او درباره اینکه رویکرد انگلیس برای پذیرش مهاجران به چه صورت است و شما بین مهاجران مسلمان و غیرمسلمان تبعیض قائل می‌شوید؟ تصریح کرد: قطعا برای انگلیس، مذهب و دین فاکتوری برای پذیرش مهاجر نیست. جامعه قدرتمند انگلیس چند صد ایرانی دارد که سرمایه بزرگی برای دو کشور محسوب می‌شوند.

سیاست تسلیحاتی انگلیس

سفیر انگلیس در تهران در پاسخ به اینکه چرا در حالی که اروپا می‌گوید به صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا متعهد است، همچنان سیاست تسلیحاتی کنترل‌نشده‌ای را برای فروش سلاح در این منطقه پیگیری می‌کند؟ گفت: بریتانیا نسبت به سیاست‌های منطقه، صلح، ثبات و امنیت متعهد است موضوع فروش تسلیحات به ویژه از سوی پارلمان کاملا بررسی می‌شود. وقتی سلاحی را به کشوری در خلیج فارس می‌فرستیم باید مطمئن شویم خلاف قوانین نباشد؛ مثل سلاحی که عربستان علیه مردم یمن استفاده کرد.

جنگ نرم انگلیس با ایران؟

هاپتون در پاسخ به سوالی در این باره که با توجه به شیوه پوشش اعتراض‌های اخیر در ایران در رسانه‌های فارسی زبان انگلیس که با اعتراض سفارت ایران در لندن مواجه شد، سیاست ایران هراسی و جنگ نرم با ایران چگونه تغییر خواهد کرد؟ اظهار داشت: در انگلستان رسانه‌ها کاملا مستقل از دولت هستند و تصمیمات خبری خود را دارند و دولت بریتانیا کنترلی روی این که رسانه‌ها چه می‌گویند، ندارد و خیلی وقت‌ها همین رسانه‌ها به دولت بریتانیا حمله می‌کنند.

هاپتون با بیان این که نسبت به برخی پوشش‌های خبری رسانه‌های انگلیسی درباره ناآرامی‌های اخیر ایران نگران است، گفت: موضع دولت بریتانیا این است که موضوعات داخلی ایران مربوط به این کشور است و مردم ایران باید خودشان تصمیم بگیرند و آزادی بیان و آزادی ابراز اعتراض‌ها حق مردم است. اینکه معترضان چه می‌خواهند بگویند به ما و دولت بریتانیا ربطی ندارد و دولت انگلیس دخالتی نخواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *