جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading
با حضور سفیران سوئد، ایتالیا و انگلیس در شورا بررسی شد

نگاه اروپایی به تحولات ژئوپلیتیک در غرب آسیا

۱۳۹۶/۱۰/۲۰ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: باور اروپا این است که باید از اجرای توافق هسته‌ای موسوم به برجام حمایت کند و چنانچه رئیس جمهور آمریکا 22 دی تصمیم به لغو این توافق بگیرد، خطای بزرگی مرتکب خواهد شد.

بخش مهمی از نشست «اروپا و تحولات ژئوپلیتیک غرب آسیا» که 19 دی با حضور سفیران انگلیس، ایتالیا و سوئد در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، به برجام و روابط ایران و اروپا معطوف شد.

دکتر عبدالرضا فرجی راد، مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی که مدیریت این جلسه را بر عهده داشت، ابتدای این نشست که با حضور جمعی از دیپلمات‌های مقیم تهران، دانشگاهیان، صاحبنظران و اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره اهمیت برجام و نقش آن در ثبات و امنیت منطقه اظهار داشت: برجام تحولی ژئوپلیتیکی در منطقه بود که در نتیجه توافق ایران با 1+5 به اجرا درآمد و به دنبال آن، امیدهایی در منطقه و جهان ایجاد شد، اما رئیس جمهور جدید آمریکا به‌شدت با آن مخالفت کرد، به‌طوری که هم اکنون جامعه جهانی منتظر تصمیم ترامپ درباره لغو یا عدم لغو آن توسط آمریکاست.

وی تصریح کرد: اگر ترامپ برجام را لغو کند، باید منتظر بحران بود و چنانچه رویکردی منطقی در قبال آن اتخاذ کند، این بحران قابل کنترل خواهد بود. در این شرایط عکس‌العمل اروپایی‌ها مهم خواهد بود، اگرچه آن‌ها همواره از برجام حمایت کرده‌اند، اما شکست برجام می‌تواند موجب ناامیدی در منطقه شود، به‌طوری که دیگر هیچ کشوری به توافق‌های بین‌المللی اعتماد نخواهد کرد.

تحولات ژئوپلیتیکی منطقه

فرجی راد درباره تحولات ژئوپلیتیکی منطقه نیز گفت: در حال حاضر، علاوه بر موضوع برجام، تغییرات ژئوپلیتیکی قدرت در منطقه به وجود آمده است. چنانکه ترکیه علی‌رغم عضویت در ناتو، به روسیه نزدیک شده است، پاکستان از اتحاد با آمریکا به سمت روسیه و چین متمایل شده است. مثلث ایران، روسیه و ترکیه در موضوع بحران سوریه شکل گرفته است. حضور روسیه در سوریه نیز تحول ژئوپلیتیکی مهمی بود که به نفوذ بیشتر روسیه در غرب آسیا منجر شد؛ بنابراین این تحولات می‌تواند تغییرات ژئوپلیتیکی مهمی را در منطقه ایجاد کند.

سیاستهای متناقض دولت‌های اروپایی

مدیرکل شورا با انتقاد از سیاست‎های متناقض دولت‌های اروپایی در قبال کشورهای غرب آسیا اظهار داشت: ظرف هفت سال درگیری در غرب آسیا، سیاست‌های اروپا در قبال کشورهای غرب آسیا دارای تضادهایی بوده است. به‌عنوان مثال، اروپا در حالی در موضوع دموکراسی در ترکیه تمرکز بسیاری کرده است که هیچ تمرکزی بر کشورهای عربستان، امارات و بحرین ندارد. این در حالی است که در کشوری مثل بحرین، ظلم و ستم فراوانی به مردم این کشور شده است؛ بنابراین این انتظار وجود دارد که کشورهای اروپایی بر اساس سه معیار اصلی خود یعنی دموکراسی، حقوق بشر و اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد، سیاست‌های متعادل‌تری در قبال همه کشورهای منطقه دنبال کنند تا بر اساس آن سیاست گفتگو حاصل شود، چرا که امروز منطقه نیازمند سیاست جامع برد – برد برای همه است.

نگاهی به آینده برجام

دکتر فرجی راد درباره آینده پیش روی برجام گفت: با توجه به تصمیم ترامپ، امروز برجام در نقطه حساسی قرار دارد، چنانکه همه منتظریم که ببینیم آمریکا چه تصمیمی خواهد گرفت و ایران چه واکنشی نشان خواهد داد. به نظر می‌رسد که ترامپ رسماً برجام را لغو نخواهد کرد، اما سیاست تضعیف آن را ادامه خواهد داد، به‌طوری که برجام آن‌قدر تضعیف شود تا به نقطه صفر برسد. البته ایران نیز در برابر سیاست‌های آمریکا بیکار نخواهد نشست. در واقع آمریکا سعی دارد تا از طریق تحریم، مردم را در فشار اقتصادی قرار دهد تا عکس‌العمل نشان دهند و ایران از نقش ثبات‌بخش خود در سوریه و عراق عقب‌نشینی کند.

وی افزود: اما دوستان اروپایی باید متوجه باشند که ایران نقشی ثبات دهنده و مثبت در منطقه داشته است، همچنان که به دعوت دولت‌های عراق و سوریه به این کشورها کمک کرد تا داعش را شکست دهند. در حال حاضر، دولت‌های سوریه و عراق باید تقویت شوند تا بحران تمام شود تا در نتیجه آن تروریسم هم تضعیف شود؛ بنابراین با از بین بردن برجام، آمریکا به اهداف خود در داخل و خارج ایران نخواهد رسید. ایران نیز به هیچ عنوان از اهداف خود دست برنخواهد داشت. مردم ایران نیز به دلیل اقدامات آمریکا بر ضد جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، نه تنها به آمریکایی‌ها حساس‌تر، بلکه با یکدیگر متحدتر نیز شده‌اند.

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی با تأکید بر اینکه نقد و بیان اعتراض مردم ایران به مسائل اقتصادی موضوع داخلی کشور مربوط است، اظهار داشت: وجود برخی مسائل اقتصادی در ایران به خاطر همین نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها بوده است.

او همچنین از سیاست‌های دوگانه برخی از کشورها و آمریکا در خصوص مفهوم دموکراسی انتقاد کرد و افزود: چطور اعتراض‌های مردم در اروپا، فرانسه، انگلیس و آمریکا فضای باز، آزادی بیان و وجود دموکراسی نامیده می‌شود، اما از نقد و اعتراض برخی از مردم ایران به مشکلات اقتصادی تفسیر دیگری می‌شود.

خطای بزرگ برجامی آمریکا

سفیر سوئد در تهران پس از سخنرانی مقدماتی دکتر فرجی راد، نخستین سخنران این نشست بود.

هلنا سانگلاند (Helena Sångeland) معتقد است: آمریکایی‌ها در صورت تمدید نکردن تعلیق تحریم‌های ایران، خطای بزرگی مرتکب می‌شوند و در صورت وقوع چنین احتمالی، آنچه اهمیت می‌یابد واکنش تهران خواهد بود.

سفیر سوئد در تهران با بیان اینکه امنیت کشورش وابسته به امنیت دیگران است، به بررسی چالش‌های امروز اروپا و جهان پرداخت.

وی گفت: امنیت اروپا نه تنها به همه حوزه‌ها و مناطق از جمله غرب آسیا وابسته است، بلکه در خصوص تأثیرات مستقیم یا غیرمستقیم جهانی از قبیل خطرات محیط‌زیستی، افراط‌گرایی و تروریسم، مهاجرت بی‌حد و جرائم اینترنتی و سایبری بسیار شکننده است. ضمن آنکه مسئله آوارگان، برگزیت، چالش اوکراین و مشکلاتی که پس از ریاست جمهوری ترامپ ایجاد شد، در وضعیت کنونی جامعه جهانی و اروپا حائز اهمیت هستند.

ابعاد مختلف تهدیدهای جهانی

سونگلاند ادامه داد: در همین حال، اجماع جهانی درباره مسائلی مانند سوریه، اشغال اوکراین توسط روسیه و بحران کره شمالی نیز بسیار سخت‌تر شده است. قدرت‌های بین‌المللی نیز یکسری رقابت بین خود ایجاد کرده‌اند و شاهد انتقال قدرت سیاسی نظامی به سمت آسیای جنوب شرقی هستیم که می‌تواند اوضاع را وخیم‌تر نماید. خود اروپا هم در حال تجربه کردن یک سری از چندقطبی‌هایی است که می‌تواند دموکراسی اروپایی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی افزود: نظام بین‌الملل که مبتنی بر حقوق بشر است به‌طور روزانه دچار چالش می‌شود. ما به دنبال راه حل برای بحران سوریه هستیم. امنیت اینترنت و سایبری برای سوئد حائز اهمیت است و تمام جامعه مدرن ما بر عملکرد فناوری اطلاعات مبتنی است به‌طوری که بیش از 75 درصد تراکنش‌های مالی ما در سوئد به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. افراط‌گرایی و تروریسم تهدیدی است که ما با آن روبرو هستیم، اما تهدید در قرن بیست و یک ابعاد مختلفی پیدا کرده است.

ضرورت همکاری برای مقابله با چالش‌ها

سانگلاند در بخش دیگری از سخنانش به کمک‌های بشردوستانه کشورش به‌ویژه به سوریه پرداخت و گفت: در اروپا روابط کشورها ستون و پایه محکمی دارد که آن تضمین امنیت و ثبات است؛ بنابراین باید برای مقابله با چالش‌ها همکاری کرد و چشم‌انداز امنیت در اروپا را در یک دایره وسیع‌تر امنیت برای همه مشاهده کرد. در موضوع راهبردهای امنیتی به دنبال یافتن راه حل بلندمدت در سوریه هستیم و زنان باید بخشی از فرآیند صلح باشند، چرا که وقتی آنان بخشی از این فرآیند هستند، توافق‌ها پایدارتر است. ما همچنین توجه فراوانی به کمک‌های بشردوستانه و انسانی به سوریه داریم و پذیرای مهاجران بسیاری از این کشور هستیم و در همین حال، در شکل‌گیری جریان مهاجران از طریق شورای امنیت برای آتش‌بس و برگشت به صلح تلاش می‌کنیم.

نگاه سوئد به برجام

او درباره نگاه اروپا و سوئد به برجام نیز اظهار داشت: اروپا و سوئد به‌طور کامل و قدرتمند از اجرای برجام حمایت و همواره اعلام کرده‌اند که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است. آمریکایی‌ها در صورت تمدید نکردن تعلیق تحریم‌های ایران، خطای بزرگی مرتکب می‌شوند. اگر آمریکایی‌ها تحریم‌های ایران را از سر بگیرند، خطای بزرگی مرتکب می‌شوند. البته در این صورت مکانیسم‌هایی مانند کمیسیون مشترک در برجام در نظر گرفته شده است. اگر آمریکا برجام را نقض کند، باید دید تهران در برابر این اقدام واشنگتن چگونه واکنش نشان خواهد داد.

سانگلاند درباره‌ی تأثیرات برجام بر میزان فعالیت‌های تجاری با ایران اظهار کرد: برجام نه فقط از جنبه عدم اشاعه، بلکه از لحاظ موضوع تجارت قابل احترام است. چرا که کشورهای اروپایی بسیار به گسترش آن علاقه‌مند هستند. اروپایی‌ها علاقه‌مند به آغاز فعالیت‌های تجاری با ایران هستند که موضوع برجام می‌تواند به گسترش این تلاش‌ها و افزایش ارتباط بین تجار ایرانی و سوئدی کمک کند. باوجود تمام سختی‌های موجود، تجارت بین ایران و اتحادیه‌ی اروپا، امسال رشد را تجربه کرده است.

مواضع سوئد در قبال فلسطین

سفیر سوئد در تهران درباره تحولات اخیر فلسطین گفت: سوئد یکی از معدود کشورهای اروپایی است که فلسطین را به رسمیت شناخته و در قطعنامه‌ی اخیر شورای امنیت، مخالفت خود با شهرک سازی اسراییل را اعلام کرده است. با این حال، در سال ۲۰۱۷ شاهد ادامه اشغالگری فلسطین بودیم. امروز نیز مخالف تعیین پایتختی بیت‌المقدس برای اسراییل هستیم، چرا که این مسئله گفت‌وگوهای صلح را به مخاطره می‌اندازد.

سوئد و حقوق بشر

سانگلاند همچنین در پاسخ به سؤالی درباره چرایی سیاست‌های دوگانه‌ی حقوق بشری اروپایی‌ها در مورد کشورهای منطقه‌ی غرب آسیا اظهار کرد: سوئد همواره موضوع حقوق بشر و حکمرانی قانون را در تمام نشست‌ها و در سطح عالی‌رتبه کشورهای مختلف به‌ویژه در منطقه غرب آسیا مطرح می‌کند؛ با عربستان نیز در زمینه‌های مختلف و حقوق بشر همواره در حال گفت‌وگو هستیم.

سانگلاند با تأکید بر این موضوع که سوئد بدون تبعیض مذهبی از پذیرش مهاجر چه مسلمان و چه غیرمسلمان استقبال می‌کند، اظهار داشت: 150 هزار مهاجر در این کشور زندگی می‌کنند که جمعیت قابل ملاحظه‌ای از آن‌ها مسلمانان هستند. مهاجران در سوئد، نقش مثبت و مفیدی دارند، اما مهاجران و شهروندان سوئدی با چالش‌هایی مانند پیدا کردن کار و آموختن زبان سوئدی رو به رو هستند؛ به‌طور کلی بدون تبعیض مذهبی از پذیرش مهاجران از همه کشورها چه مسلمان و چه غیرمسلمان استقبال می‌کنیم.

او با بیان این که سوئد کشوری بسیار کوچک و علاقه‌مند به صلح و ثبات است، یافتن راه حلی پایدار برای مشکلات را بسیار مهم خواند و گفت: ۱۲ سال است با کشورهای آسیایی کار کرده‌ام. در آسیا مکانیسم‌های امنیتی ایجاد می‌شود، اما در غرب آسیا شاهد تعداد محدودی از این مکانیسم‌ها هستیم. کشورهای منطقه باید موضوع را در دست خود بگیرند و با تعامل با یکدیگر مسائل را حل و فصل کنند. در حقیقت یک رویکرد گسترده‌ی امنیتی در منطقه مورد نیاز است.

این دیپلمات سوئدی درباره حضور نظامی آمریکا در غرب آسیا اظهار داشت: من در این زمینه تخصص و صلاحیت اظهار نظر ندارم، اما می‌توانم بگویم سوئد هیچ نیروی نظامی خارج از کشور ندارد، اما در چارچوب توافق نامه‌های منطقی و اصولی روابط خود را با کشورهای منطقه غرب آسیا تنظیم می‌کند.

ضرورت حفظ برجام

سفیر ایتالیا در تهران هم سخنران دوم این نشست بود. مائورو کانچیاتوری (Mauro Conciatori) گفت: معتقد هستیم تصمیم دونالد ترامپ درباره لغو یا تداوم برجام نمی‌تواند تغییر چندانی ایجاد کند، زیرا برجام، توافقی بین‌المللی است و باید آن را حفظ کنیم.

سفیر ایتالیا در ایران در نشست «اروپا و تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا» با اشاره به نزدیکی جغرافیای کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا به حوزه مدیترانه و غرب آسیا اظهار داشت که این مناطق بخشی از زندگی اروپایی هستند و از همین رو، منافع مشترکی با همه بازیگران و دولت‌های این مناطق دارند، بنابراین اروپا می‌تواند نقش بسیار پررنگی در رفاه و توسعه آن‌ها ایفا کند. بر همین اساس نیز اروپا سعی دارد تا یک چارچوب حقوقی را برای مراوده با کشورهای غرب آسیا و مدیترانه تعریف کند.

اهمیت غرب آسیا برای اروپا

سفیر ایتالیا در ایران با تأکید بر اهمیت غرب آسیا برای اروپا تأکید کرد: در حال حاضر اروپا، رویکرد مثبتی به غرب آسیا دارد. از یک طرف، نگاه همسایگی به غرب آسیا دارد تا با تکیه بر سیاست‌های مالی و توسعه‌ای، به بازارهای اروپایی و اقتصاد آن کمک کند و از طرف دیگر، گفتگوهای جدی با بسیاری از کشورهای منطقه از جمله ایران دارد تا با بهره‌گیری از یک سری اصول برای رسیدن به یک چارچوب مشترک تلاش کند که نتیجه آن در برجام قابل مشاهده است. بنا بر همین رویکرد نیز، برجام برای آغاز یک تعامل با ایران از سوی اروپا شروع شد تا یک چارچوب گفتگویی که هدف آن نزدیک کردن طرف‌های مختلف به یکدیگر بود، ایجاد شود.

جنبه مثبت خیزش‌های عربی برای اروپا

این دیپلمات اروپایی با تأکید بر اینکه خیزش‌های عربی هم دارای جنبه‌های مثبت است و هم منفی اظهار داشت: بهار عربی نوعی بیداری بود که نیروهای بزرگی را در جهان عرب بیدار کرد. اگرچه در ابتدای این بیداری بی‌ثباتی شکل خواهد گرفت، اما در آینده توسعه را برای منطقه به همراه خواهد داشت.

مائورو کانچیاتوری، جنبه مثبت خیزش‌های عربی را ایجاد فرصت‌هایی جدید در غرب آسیا و شمال آفریقا عنوان کرد که در آن مردم و جوانان به دنبال بهبود کیفیت زندگی به‌ویژه در حوزه اقتصادی هستند. با این حال، او تأکید کرد که درباره بهار عربی هنوز قضاوت درستی صورت نگرفته است، چنانکه در این باره شاهد بخش بندی‌ها و تعاریف مختلفی هستیم؛ بنابراین بسیار حائز اهمیت است که ابتدا وضعیت را درک و بعد قضاوت کرد؛ اما در مجموع باید از همه نگرش‌های آزادی‌خواهانه حمایت کرد و در عین حال این فرصت را برای نوسازی و تغییر در تمام کشورها فراهم نمود؛ بنابراین باید بعد از فهم تحولات، یک چارچوب حقوقی مشخص برای همه بحران‌ها در راستای رسیدن به مصالحه و گفتگو جهت تحقق یک راه حل برد – برد برای همه تعریف کرد، به‌طوری که شرایط به نفع همه پیش رود. همچنان که این چارچوب حقوقی در تدوین قانون اساسی ایتالیای بعد از جنگ جهانی دنبال شد که شامل همه مردم این کشور اعم از کمونیست‌ها، لیبرال‌ها، یهودی‌ها و … می‌شد. همین فرایند نیز سبب شد تا آن‌ها مردم بدانند که چرا باید از اتحاد ایتالیا حمایت کنند؛ بنابراین تعریف یک اصول و چارچوب مشترک تنها راه حل برای همه بحران‌ها است.

«منتظر تصمیم ترامپ هستیم»

وی با بیان این که نقض تعهد برجام، می‌تواند تنشی ایجاد کند و باعث بی‌ثباتی در منطقه شود، اظهار کرد: ما قطعاً از برجام و ادامه آن حمایت می‌کنیم و به‌طور مشخص این را ابراز کرده‌ایم، همچنان که نشانه آن در بیانیه‌های و جمع بندی‌های وزیران اروپایی قابل مشاهده است.

او تصریح کرد: در خصوص تصمیم ترامپ منتظر هستیم ببینیم که رئیس جمهوری آمریکا چه موضعی خواهد گرفت. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم گفته است نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم و باید صبر کنیم تا اعلام شود، اما معتقد هستیم تصمیم ترامپ نمی‌تواند تغییر چندانی ایجاد کند. برجام، توافقی بین‌المللی است و باید آن را حفظ کنیم. البته این مسئله به‌طرف ایرانی هم مربوط می‌شود که چه رویکردی اتخاذ کند. باید ۴۸ ساعت دیگر صبر کنیم چرا که هنوز تصمیم ترامپ اعلام نشده و نمی‌شود پیش بینی کرد، اما فقط می‌توان به خروجی مثبت آن امیدوار بود.

سفیر ایتالیا در تهران با اعتقاد بر این که اروپایی‌ها باید با دوستان آمریکایی خود در ارتباط باشند و می‌توانند به آن‌ها در سطوح مختلف مشاوره دهند، گفت: البته این کار را هم کرده‌ایم.

نگاه ایتالیایی به موضوعات غرب آسیا

کانچیاتوری با اعلام حمایت ایتالیا از فرآیند گفت‌وگوهای ژنو در خصوص بحران سوریه اظهار کرد: ایتالیا به دنبال این بوده و منتظر هستیم ببینیم تحول بعدی چه زمانی اتفاق خواهد افتاد، اما در نهایت، همگی نیازمند چارچوبی کلی مانند ژنو هستیم. نقش سازمان ملل در این زمینه و برای یافتن یک راه حل پایدار، بی‌بدیل است.

سفیر ایتالیا در تهران همچنین با اشاره به مسئله‌ی مبارزه با تروریسم گفت: اگر چه موضوع نظامی است، اما در عین حال می‌تواند مشکل فرهنگی هم باشد.

او تصریح کرد: ایتالیا به دنبال گسترش ارتباطات فرهنگی خود با ایران است. کنسرت‌های مختلفی گذاشتیم که به تقویت گفت‌وگوهای فرهنگی بین دو کشور کمک کند.

او در ادامه‌ی نشست در پاسخ به پرسشی درباره‌ی بحث مهاجران اظهار کرد: ایتالیا دو قرن است که مهاجران را پذیرفته و این نشان‌دهنده رویکرد ماست. مشکل، تعداد مهاجران است و باید به شیوه‌ای مدیریت شود که وضعیت اقتصادی به بهترین شکل پاسخگو باشد. مشکل خاصی در خصوص مذهب مهاجران نداریم. در ایتالیا بسیاری از جوامع از جمله مسلمانان، همگرا شده‌اند.

او درباره‌ی مسائل عراق نیز گفت: به لحاظ سیاسی و از آموزش‌های نظامی در عراق حمایت کردیم؛ ایتالیا هزینه زیادی برای تثبیت عراق در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ هزینه کرده است.

اعتراض ایتالیا به تصمیم آمریکا درباره فلسطین

کانچیاتوری با بیان این‌که به رسمیت شناختن انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس از سوی آمریکا، تصمیم درستی نیست که اتخاذ شده است، گفت: ضمن اعلام اعتراض خود به این مسئله، معتقدیم که عادی‌سازی روابط بین بخش‌های مختلف فلسطین حائز اهمیت است.

سفیر ایتالیا در تهران همچنین با بیان این‌که فصل بی‌بدیلی در گفت‌وگوها بین اتحادیه اروپا و دیگر کشورها ایجاد شده تا چارچوب همکاری شکل بگیرد، گفت: اروپا در زمینه‌ی همکاری با ایران نیز فعال شده است. این نگرش کلی اتحادیه اروپا بوده و به دنبال آن است.

او درباره‌ی بحث یمن اظهار کرد: حقوق انسان‌ها باید محترم شمرده شود و مورد هدف قرار نگیرد. در موضوع یمن گفتیم که به راه حل نظامی معتقد نیستیم.

«در امور داخلی ایران مداخله نمی‌کنیم»

سفیر انگلیس در ایران هم آخرین سخنران نشست «اروپا و تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا» بود. نیکلاس هاپتون (Nicholas Hopton) گفت نسبت به برخی پوشش‌های خبری رسانه‌های انگلیسی درباره ناآرامی‌های اخیر ایران نگران است و موضع دولت بریتانیا این است که موضوعات داخلی ایران مربوط به این کشور است و در آن دخالتی نمی‌کند.

 

رویکرد انگلیس به برجام

سفیر انگلیس در ایران درباره رویکرد لندن به برجام اظهار داشت: انگلیس به طور کامل به برجام متعهد است و امیدواریم رییس جمهور آمریکا هم در روز‌های آینده تصمیم درستی درباره این توافقنامه اتخاذ کند، چرا که برجام بهترین شیوه برای ارتباط ایران و جهان و همچنین صلح در غرب آسیا است. ضمن آنکه بهترین توافق برای همه طرف‌ها از جمله آمریکا است.

هاپتون درباره روابط ایران و انگلیس اظهار داشت: روابط تاریخی تهران و لندن فراز و فرودهایی داشته است. گاهی تصمیمات یک طرف درست نبوده و گاهی هم تصمیمات طرف مقابل، ولی به دنبال راه‌های بهتری برای توسعه روابط هستیم. می‌توانم بگویم ایران کشور ایران کشور بسیار مهمی است که ایفای نقش در منطقه، حق مشروع آن است، چرا که رویکرد مسالمت‌آمیزی در منطقه اتخاذ کرده و امیدواریم این رویکرد به صورت روزافزون ادامه داشته باشد.

او افزود: برگزیت اصلا باعث تغییر ما نخواهد شد. انگلیس یک کشور اروپایی باقی می‌ماند و ایران هم همچنان جایگاه ویژه‌ای برای ما دارد. ما به سیستم حقوقی و قضایی و قوای سه‌گانه ایران احترام می‌گذاریم و باید تاکید کنم که برجام در امنیت منطقه و روابط ایران و انگلیس اثرگذار است.

سفیر انگلیس در تهران درباره نتایج و تاثیرات برجام اظهار داشت: دولت انگلیس برای رسیدن به برجام تلاش کرد و برجام توافق و دستاورد بزرگی است. برجام به مرور زمان به اقتصاد ایران کمک خواهد کرد. به تعداد شرکت‌هایی که به ایران آمدند، توجه کنید. به هر حال آمریکا همچنان عضو برجام است و مشخص نیست که تصمیم ترامپ چیست.

افزایش صدور روادید برای ایرانی‌ها

هاپتون با اشاره به مشکلات ایرانیان برای سفر به انگلیس اظهار کرد: در طول ماه‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی در این باره حاصل شده و سفارت انگلیس در تهران و سفارت ایران در لندن افتتاح شد.

سفیر انگلیس با بیان اینکه تعداد صدور روادید در ماه دسامبر از ۱۵۰0 به ۲۵۰0 مورد رسید، گفت: تقاضای زیادی از سوی ایرانیان برای صدور روادید وجود دارد، اما با توجه به شرایطی که وجود دارد و حجم بالای تقاضا‌ها آنان فعلا باید برای مصاحبه به کشور‌های همسایه بروند تا این روند تسهیل شود.

او درباره اینکه رویکرد انگلیس برای پذیرش مهاجران به چه صورت است و شما بین مهاجران مسلمان و غیرمسلمان تبعیض قائل می‌شوید؟ تصریح کرد: قطعا برای انگلیس، مذهب و دین فاکتوری برای پذیرش مهاجر نیست. جامعه قدرتمند انگلیس چند صد ایرانی دارد که سرمایه بزرگی برای دو کشور محسوب می‌شوند.

سیاست تسلیحاتی انگلیس

سفیر انگلیس در تهران در پاسخ به اینکه چرا در حالی که اروپا می‌گوید به صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا متعهد است، همچنان سیاست تسلیحاتی کنترل‌نشده‌ای را برای فروش سلاح در این منطقه پیگیری می‌کند؟ گفت: بریتانیا نسبت به سیاست‌های منطقه، صلح، ثبات و امنیت متعهد است موضوع فروش تسلیحات به ویژه از سوی پارلمان کاملا بررسی می‌شود. وقتی سلاحی را به کشوری در خلیج فارس می‌فرستیم باید مطمئن شویم خلاف قوانین نباشد؛ مثل سلاحی که عربستان علیه مردم یمن استفاده کرد.

جنگ نرم انگلیس با ایران؟

هاپتون در پاسخ به سوالی در این باره که با توجه به شیوه پوشش اعتراض‌های اخیر در ایران در رسانه‌های فارسی زبان انگلیس که با اعتراض سفارت ایران در لندن مواجه شد، سیاست ایران هراسی و جنگ نرم با ایران چگونه تغییر خواهد کرد؟ اظهار داشت: در انگلستان رسانه‌ها کاملا مستقل از دولت هستند و تصمیمات خبری خود را دارند و دولت بریتانیا کنترلی روی این که رسانه‌ها چه می‌گویند، ندارد و خیلی وقت‌ها همین رسانه‌ها به دولت بریتانیا حمله می‌کنند.

هاپتون با بیان این که نسبت به برخی پوشش‌های خبری رسانه‌های انگلیسی درباره ناآرامی‌های اخیر ایران نگران است، گفت: موضع دولت بریتانیا این است که موضوعات داخلی ایران مربوط به این کشور است و مردم ایران باید خودشان تصمیم بگیرند و آزادی بیان و آزادی ابراز اعتراض‌ها حق مردم است. اینکه معترضان چه می‌خواهند بگویند به ما و دولت بریتانیا ربطی ندارد و دولت انگلیس دخالتی نخواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *