جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading
مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد

امنیت اسرائیل اولویت آمریکا در سوریه است

۱۳۹۷/۰۲/۰۴ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی گفت: زمانی بحران سوریه منطقه‌ای بود اما امروز از منطقه خارج شده یعنی قدرت‌های بین‌المللی در آن نقش دارند.

عبدالرضا فرجی راد در نشستی با عنوان «سوریه و رقابت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و تاثیر آن در حوزه پیرامونی» که در محل شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، اظهار کرد: مقامات آمریکایی ابتدا این طور مطرح می‌کردند که آنچه در سوریه می‌گذرد با بقیه کشورها متفاوت است. اما آنچه در سوریه اتفاق افتاد یک بحران ژئوپلیتیک بود.

تبدیل بحران سیاسی به مساله ژئوپلیتیک

وی خاطرنشان کرد: در آن زمان مقامات آمریکایی می‌گفتند به دنبال این هستیم که ایران و مقاومت را از بین ببریم لذا این مساله را سریعاً نظامی کردند می‌دانستند که ایران مقاومت می‌کند. در واقع وقتی یک بحران سیاسی به مساله ژئوپلیتیک تغییر پیدا می‌کند فقط کشوری مانند سوریه نیست که دفاع می‌کند بلکه کشورهای ذی‌مدخل هم باید اقداماتی را انجام دهند.

 مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی همچنین بیان کرد: در مساله سوریه به جایی رسیدیم که دشمنان سوریه و آنهایی که می‌خواستند تغییر ژئوپلیتیکی را به وجود آورند از هدفشان کوتاه آمدند. آنها به دنبال تغییر قانون اساسی هستند.

فرجی راد در ادامه بیان کرد: قانون اساسی در سوریه قابل تغییر است. دولت سوریه هم پذیرفته تغییراتی را انجام دهند اما مخالفین نظرشان این است که تمامی قانون تغییر پیدا کند.

تشدید رقابت‌های ژئوپلیتیکی در سوریه

وی خاطرنشان کرد: آنچه که الان سوریه بیشتر به آن درگیر است رقابت‌های ژئوپلیتیکی است. زمانی بحران سوریه منطقه‌ای بود اما امروز از منطقه خارج شده و قدرت‌های بین‌المللی مانند آمریکا، روسیه و اروپا هم در آن نقش دارند لذا باید صبر کنیم تا این بحران به داخل سوریه برگردد و مردم این کشور اجازه ندهند که خارجی‌ها دخالت کنند.

استقبال دولت سوریه از مذاکره با مخالفان

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه مردم و دولت سوریه و مخالفینی که به سوریه علاقه‌مند هستند به مذاکره نشسته و گفت‌وگو کنند، گفت: دولت سوریه درصدد است تا در مورد سه منطقه شمال غرب، جنوب سوریه و منطقه کردنشین با مخالفان خود البته آنهایی که علاقه‌مند به سوریه بوده و سلاح ندارند، گفت‌وگو کند.

فرجی راد در ادامه اظهار کرد: آنچه صلاح سوریه است باید در آستانه به نتیجه برسد و آنچه نباید رخ دهد نشست ژنو است که مخالفین به دنبال این هستند تا سوریه به ثبات نرسد.

 

فرار آمریکا از بحران سوریه

وی همچنین با بیان اینکه آمریکا اگر بخواهد حضورش گسترده‌تر از این باشد با ترکیه به مشکل برمی‌خورد، گفت: آمریکا به دنبال فرار از این بحران است و نمی‌خواهد با ترکیه بر سر کردها درگیر شود. از طرفی ترامپ هم قصد ندارد پول آمریکا را در خاورمیانه خرج کند. تلاش می‌کند هر چه سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد در داخل آمریکا باشد تا بتواند براساس آن در انتخابات دو سال آینده پیروز شود.

امنیت اسرائیل اولویت آمریکا در سوریه

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر اینکه سوریه برای آمریکا استراتژیک نیست، گفت: از این نظر سوریه برای آمریکا اهمیت دارد که امنیت اسرائیل را تامین کند. در حالی که شاهد بودیم عراق برای آمریکا استراتژیک بود.

فرجی راد همچنین با اشاره به اینکه حمله به دوما به بهانه کاربرد مواد شیمیایی مقطعی است، گفت: غرب و آمریکا توانایی این کار را ندارند و می‌دانستند که سلاح شیمیایی در سوریه استفاده نشده البته آنها انتظار نداشتند که پیروزی در سوریه به دست آید.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا فشارهایشان را از طریق سیاسی هم بر سوریه و ایران افزایش دهند تا بتوانند در نشست ژنو در کارها متمرکز شده و اختیار مذاکرات را در پیش بگیرند.

اسرائیل بازنده جنگ سوریه

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه یکی از بزرگترین بازنده‌ها در جنگ سوریه، اسرائیل است، اظهار کرد: عربستان شکست‌خورده بحران سوریه است زیرا هزینه‌های بسیاری کرد و پول‌های زیادی را خرج گروه‌های تروریستی کرد و اکنون همین گروه‌ها به داخل عربستان برمی‌گردند زیرا بن سلمان تفکر لیبرالیستی را ترویج می‌دهد و آینده نشان می‌دهد که مخالفان بن سلمان به همین گروه‌های تروریستی وصل می‌شوند.

 

روابط استراتژیک ایران و سوریه

فرجی راد با تاکید بر اینکه رابطه ایران و سوریه استراتژیک است و هر چه به سمت ثبات برود، اهمیت بسیاری دارد، گفت: ما نمی‌توانیم با سوریه کار اقتصادی مهمی داشته باشیم مگر اینکه سه اقدام زیربنایی قبل از آن انجام شود که نخست اتوبان تهران به بصره است که از بصره هم به دمشق برود و از این طریق توریست‌های مذهبی بتوانند به راحتی با حذف تعرفه تبادل کالا هم داشته باشند. اقدام دوم ایجاد خط آهن سریع‌السیر ایران، عراق و دمشق است که زائران و توریست‌های مذهبی به راحتی رفت‌وآمد کنند و اقدام زیربنایی دیگر خط لوله گاز ایران است که باید به مدیترانه برسد یعنی از عراق به سوریه و لبنان و مازاد آن هم به جنوب اروپا صادر شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *