جدیدترین مطالب

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

Loading
دکتر خرازی در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی ایل مانیفستو:

لزوم مقاومت اروپا در برابر یکجانبه گرایی آمریکا

۱۳۹۷/۰۴/۰۲ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: دکتر خرازی تاکید کرد تنها راه مقابله با تحریمها، مقاومت در برابر امریکاست. اینجا بحث کمک به ایران نیست بلکه بحث خود کشورهای اروپایی است. کشورهای اروپایی با حمایت از برجام از استقلال و حاکمیت و عزت خودشان دفاع می کنند. اینجا صرفأ بحث ابعاد اقتصادی خروج امریکا از برجام و وضع تحریم های جدید مطرح نیست، بلکه بحث امنیت خود اروپا مطرح است. اروپا از مکانیسمها و امکانات برای مقابله با تحریمها برخوردار است. اما امروز این امنیت اروپاست که به دلیل رفتار یک جانبه گرایانه امریکا به مخاطره می افتد.

دکتر سید کمال خرازی، وزیر سابق امور خارجه و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که به همراه هیئت سیاسی همراه به جنوب اروپا سفر کرده است در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی ایل مانیفستو به بررسی موضوعات مختلف از جمله برجام، تحریم های ایران و تحولات منطقه ای پرداخت.

آنچه در ادامه میخوانید متن کامل این گفتگوست:

پرسش: اسرائیل مواضع ایران در سوریه را بمباران کرده است. آیا بین اسرائیل و ایران در سوریه یا بین اسرائیل و حزب الله لبنان درگیری بوجود خواهد آمد؟

اسرائیل پایگاه تی فور در نزدیکی پالمیرا را بمباران کرد. بمباران مواضع ایران در سوریه به معنای اقدام علیه دولت سوریه است که درگیر مقابله با تروریستها است. اسرائیل با این اقدامات خود به تروریسم کمک می کند. اسرائیلی ها به خوبی میدانند که اگر علیه منافع ایران اقدام کنند پاسخ لازم را میگیرند. پس از حمله به پایگاه تی فور پاسخ آن را با پرتاب دهها موشک به سوی بلندیهای جولان گرفتند. در رابطه با حزب اله لبنان نیز اسرائیل به خوبی میداند که اگر مانند 2006 به خاک لبنان تجاوز کند، حزب اله کاملأ آماده است تا پاسخ مناسب آن را بدهد.

پرسش: ترامپ با کیم یونگ اون که بمب اتمی دارد وارد مذاکره شده است. شاید با شما نیز وارد مذاکره شود. آیا نشانه هایی از گشایش از سوی امریکا مشاهده می شود؟

امریکا میخواهد با ایران وارد مذاکره شود، این ما هستیم که حاضر به مذاکره با امریکا نیستیم. دلیل آن هم روشن است، چرا که ما مذاکره با امریکا را تجربه کردیم و نتیجه آن را نیز دیدیم. امریکا در نقض تمامی قوانین بین المللی به صورت یک جانبه از برجام خارج شد. ایران بر اساس تمامی گزارشات آژانس بین المللی انرژی اتمی به تعهدات خود در قالب توافق هسته ای پایبند است. ما هیچ اعتمادی به امریکا نداریم و چشم اندازی در مورد تغییر رفتار امریکا در قبال ایران وجود ندارد.

پرسش: تاثیر فشارهای عربستان و اسرائیل بر مواضع ضدایرانی امریکا چه اندازه است؟
امریکا باید به افکار عمومی جهان پاسخ بدهد که در حالیکه عربستان و اسرائیل از حمایت واشنگتن برخوردار هستند و آخرین تجهیزات نظامی را در اختیار دارند چرا ایران به عنوان یک کشور مستقل حق ندارد از تجهیزات نظامی مانند موشک برای دفاع از خود برخوردار باشد. ترامپ همواره گفته است که بهره برداری از منابع مالی عربستان یکی از اهداف سیاسی و اقتصادی امریکاست و حمایت از اسرائیل نیز در سرلوحه سیاست خارجی امریکا قرار دارد و تعیین کننده خط مشی آن می باشد. البته چنین عملکردی پیش ازهر چیز اعتبار خود امریکا را قربانی می کند. عربستان بویی از دموکراسی نبرده و عامل اصلی حمایت از داعش و تروریستها در سوریه است و امروز در یمن به عنوان کشور کودک کش معروف است. اسرائیل انواع ظلم و کشتار را علیه فلسطینیها روا می دارد و خانه و کاشانه آنها را غصب کرده است. در برابر اینها ایران قرار دارد که با مقابله با تروریسم و به ویژه داعش در سوریه نشان داد که سیاست مبارزه با تروریسم از اهداف اصلی سیاست خارجی آن است.

پرسش: برای مذاکره با امریکا باید مانند کیم یونگ اون بمب اتمی داشت؟

بحث بمب اتمی نیست، بلکه بحث قدرت است که میتواند قدرت نظامی باشد، قدرت عقیدتی باشد و یا قدرت مقاومت باشد. ایران هیچگاه تسلیم فشارهای امریکا نخواهد شد. مقاومت ایران در برابر قلدرمآبی امریکا در دفاع از استقلال و عزت و حاکمیت ماست که این، امریکا را عصبانی کرده است.

پرسش: ناراحتی امریکا و متحدانش از اتحاد بین اردوغان و پوتین هم هست. آیا اردوغان قابل اعتماد است؟
توافق روسیه و ترکیه تا کنون در سوریه نتایج خوبی در بر داشته است. البته اختلاف نظرهایی نیز بین سه کشور ایران و روسیه و ترکیه وجود دارد. اما در مجموع باعث ثبات بیشتر سوریه شده است. دولت سوریه امروز بخش عمده سرزمینهای آن کشور را در اختیار دارد و تروریستها دچار دشواریهای فراوانی شده اند.

پرسش: آیا ترکیه از سرنگون کردن بشار اسد چشم پوشی کرده است؟

ترکیه دیگر از سرنگون کردن اسد صحبت نمیکند و محور سیاستش را بر دفاع از خود در برابر گروههای کرد قرار داده که از نگاه آنکارا، امنیت مرزهای سوریه و ترکیه را به مخاطره می اندازند.

پرسش: آیا ایران با سیاست ضدکردی اردوغان موافق است؟

پاسخ : نگرانی ایران از تحریکات بیگانگان در مناطق کردنشین است و الزامأ با سیاست ترکیه در قبال گروههای کرد و مناطق کردنشین مطابقت نمیکند.

پرسش: چه اندازه به اردوغان اعتماد دارید؟

ما به نتایج گفتگوهای آستانه اعتماد داریم و شاهد تغییراتی در سیاست ترکیه در قبال گروههای تروریستی بوده ایم. که منجر به محدود کردن آنها و تجمعشان در مناطق خاص شده است. اینها نتایجی است که باهمکاری ترکیه به دست آمده است.

پرسش: تاثیر تحریمهای امریکا بر روابط ایران و اروپا چه اندازه است؟

تحریمهای امریکا فقط علیه ایران نیست بلکه علیه همه دنیا از جمله اروپاست. این تحریمهای یک جانبه که نشانه ای از قلدرمآبی امریکاست به منافع همه کشورها ضرر می رساند. امریکا با خروج از توافق هسته ای عملأ از قوانین بین المللی و از قطعنامه 2231 شورای امنیت تخلف کرده است.

پرسش: برای مقابله با تحریمها چه میتوان کرد؟

تنها راه مقابله با تحریمها، مقاومت در برابر امریکاست. اینجا بحث کمک به ایران نیست بلکه بحث خود کشورهای اروپایی است. کشورهای اروپایی با حمایت از برجام از استقلال و حاکمیت و عزت خودشان دفاع می کنند. اینجا صرفأ بحث ابعاد اقتصادی خروج امریکا از برجام و وضع تحریم های جدید مطرح نیست، بلکه بحث امنیت خود اروپا مطرح است. اروپا از مکانیسمها و امکانات برای مقابله با تحریمها برخوردار است. میتوان با تحریمها مقابله کرد و فراموش نکنید که ما چهل سال است که در برابر تحریمها مقاومت میکنیم و در همین مدت توانسته ایم رشد و توسعه خوبی هم داشته باشیم. اما امروز این امنیت اروپاست که به دلیل رفتار یک جانبه گرایانه امریکا به مخاطره می افتد.

پرسش: نظرتان در مورد اروپا که درگیر مشکلات مختلف مانند مهاجرت است چیست؟

آنچه امروز روی می دهد نتیجه اشتباهات گذشته اروپاست. هنگامی که تحولات سوریه شروع شد اروپایی ها نه تنها هیچ واکنشی نشان ندادند بلکه به تروریستها اجازه دادند که در منطقه ای چنین نزدیک به اروپا پا بگیرند. تروریسم و مهاجرت مشکلات ناشی از سیاستهای نادرست در لیبی و در سوریه است. بر هم زدن امنیت کشورها ساده است اما برقراری مجدد آن بسیار دشوار است. آنچه در عراق روی داد می بایست باعث عبرت می شد. ما انتظار داشتیم که اروپا با تروریسم مبارزه کند، آنوقت فرانسه و انگلیس  همراه با امریکا فقط از تغییر دولت سوریه صحبت می کردند. ایران و روسیه بودند که با تروریستها مبارزه کردند و اگر جمهوری اسلامی ایران نبود، امروز اروپا شاهد حملات تروریستی بس گسترده تری نسبت به خود بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *