جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ویدیو / نخست وزیر لبنان یک زن را به اشتباه به جای نخست وزیر ایتالیا بوسید!

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هنگام استقبال از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در بیروت گاف عجیبی داد و به اشتباه با یک زن دیگر روبوسی کرد. میقاتی که در مقابل پله‌های هواپیما ایستاده بود تصور کرد که یکی از زنان دیپلمات ایتالیایی، جورجیا ملونی است و به گرمی از او استقبال کرد، اما لحظاتی بعد به او گفته شد که این زن نخست وزیر ایتالیا نیست.

Loading
دکتر خرازی در نشست تبیین ژئوپلیتیکی روابط ایران و فرانسه مطرح کرد

بایسته های اصلاح خطای راهبردی اروپا در خاورمیانه

۱۳۹۷/۰۴/۰۶ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی راه خروج از بحران یمن را گفتگو میان قدرت های منطقه و ایفای نقش جدی تر سازمان ملل در این قضیه دانست و با تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی برای رفع این بحران، شرط نخست پایان درگیری در یمن را قطع حمایت تسلیحاتی از متجاوزان به این کشور به ویژه از سوی اروپا دانست.

دکتر سیدکمال خرازی در نشست تبیین ژئوپلیتیکی روابط ایران و فرانسه که در محل شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، گفت: ایران و فرانسه دارای ویژگی هایی همچون تلاش برای حفظ فرهنگ هستند که می تواند بستر مناسبی برای گسترش روابط باشد.

وی با اشاره به سابقه تاریخی روابط علمی ایران و فرانسه، از این تعاملات هم به عنوان بستر دیگری برای گسترش روابط دو کشور یاد کرد.

فراز و نشیب روابط ایران و فرانسه

دکتر خرازی با بیان اینکه پذیرش امام خمینی (ره) در پاریس در دوران انقلاب اسلامی خاطره خوبی در ذهن ایرانی ها به جا گذاشته است، ادامه داد: البته فراز و نشیب های زیادی هم در روابط دو کشور، از جمله سابقه کمک تسلیحاتی فرانسه به رژیم صدام یا پذیرش تروریست های ضدایرانی در خاک فرانسه و فعالیت آن ها در آن کشور وجود دارد که با هیچ قاعده بین المللی سازگار نیست.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: منافع مشترک در منطقه خاورمیانه از دیگر بسترهایی است که امکان بهبود روابط دو کشور را فراهم می آورد. هم فرانسه به صورت سنتی، در منطقه خاورمیانه شامل لبنان و سوریه سابقه تاریخی دارد و هم ایران از قدیم با این منطقه در ارتباط بود و امروز هم حضور و نفوذش گسترش یافته است.

ضرورت نگرش جدید به واقعیت های جدید منطقه

وی با تاکید بر اینکه ایران و فرانسه باید در مسائل منطقه از زمینه های مشترک در جهت ایجاد صلح و ثبات بهره برداری کنند، تصریح کرد: طبیعتا اوضاع منطقه امروز با سال های پیش متفاوت است و احتیاج به نگرش جدید به واقعیت های جدید در منطقه وجود دارد.

دکتر خرازی ادامه داد: تغییرات در منطقه عوامل مختلفی دارد که بخشی از آن به اشتباهاتی برمی گردد که برخی دولت ها انجام دادند. به ویژه پس از بیداری اسلامی، برخی کشورها مثل عربستان، قطر، ترکیه و امارات فکر کردند موقعیت خوبی است تا حضور و منافع خود را در منطقه بدون توجه به منافع دیگران تامین کنند.

رئیس شورای راهبردی اضافه کرد: ماجرای سوریه یکی از این اشتباهات راهبردی آنها بود و فکر کردند با حمایت از گروه های مسلح و ارسال سلاح و پول برای آنها می توانند سرنوشت کشور سوریه را به دست بگیرند. میلیاردها پول و سلاح به این کشور ارسال و نتیجه آن شد که تروریست ها با بی رحمانه ترین روش علیه مردم عمل کردند. آثار این اشتباه را در فرانسه هم دیدید و شاهد بودید که گروه های تروریستی چگونه می توانند امنیت اروپا را به خطر بیندازند.

خطای راهبردی اروپا

وی خطای راهبردی اروپا را حمایت و سکوت در برابر این ماجرا دانستند و گفت: اگر هم ائتلافی ضدداعش تشکیل شد توفیقی نداشت چون پدیدآورندگان داعش هم عضو آن بودند. چگونه می شود عربستان به عنوان حامی اصلی تکفیری ها عضو ائتلافی شود که می خواهد علیه آنها بجنگد؟

دکتر خرازی ادامه داد: اگر حضور نیروهای مستشاری ایرانی در سوریه و عراق به دعوت آن کشورها نبود، امروز ما با داعشی رو برو بودیم که به واسطه تصرف عراق و سوریه، سرزمین در اختیار داشت و می توانست عامل بی نظمی و ناامنی در منطقه و اروپا به عنوان همسایه این منطقه باشد.

رئیس شورای راهبردی گفت: امروز داعش شکست خورده، اما این به معنای نابودی اش نیست. این گروه در منطقه حضور دارد و در شمال آفریقا و افغانستان در حال ظهور است، لذا بایست همکاری جدی تری میان کسانی که نگران تروریسم هستند، شکل بگیرد. جای تاسف است که با وجود آنکه جمهوری اسلامی این همه روی شکست داعش سرمایه گذاری کرده و نقش اساسی در آن داشته، تبلیغ می شود که ایران عامل بی ثباتی در منطقه است.

دکتر خرازی با بیان اینکه حالا مهم این است که ببینیم ایران و فرانسه می توانند چه کنند، ادامه داد: برای توسعه امنیت در منطقه و حل معضلات منطقه، باید با علم به اینکه واقعیت های امروز نسبت به گذشته تغییر کرده، اقدام کنیم.

بحران یمن؛ یکی از زمینه های همکاری ایران و فرانسه

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی یکی از زمینه های همکاری ایران و فرانسه را بحران یمن خواند و گفت: آنچه در یمن روی می دهد یک فاجعه است، زیرا کشتار انسان های بیگناه، بدون آنکه برای دفاع چیزی داشته باشند، روی می دهد. حمایتی که عربستان و امارات از سوی غرب به ویژه آمریکا دارند، دست شان را برای جنایت باز گذاشته است.

دکتر خرازی ادامه داد: خواسته طبیعی انصارالله یمن، داشتن سهم در حکومت این کشور است، اما در برابر این خواسته طبیعی، با تجاوز به این کشور مواجه است.

وی با اشاره به اخبار حضور نیروهای فرانسوی در حمله به بندر الحدیده در ساحل غربی یمن گفت: گرچه وزارت خارجه فرانسه این موضوع را تکذیب کرد، اما با توجه با انتشار اخبار آن در روزنامه فیگارو و پخش فیلم هایی در این باره، چنین موضوعی مایه تاسف است و امیدواریم درست نباشد؛ اما در هر صورت این درست نیست که اروپایی ها در برابر تجاوز به یمن، سکوت کنند و حتی به حمایت از متجاوزان برخیزند.

ضرورت بازنگری در راهبردهای خاورمیانه ای دولت های اروپایی

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر ضرورت حل و فصل بحران یمن گفت: باید به این جنگ بی نتیجه که بیش از سه سال است جریان دارد، پایان داده شود. مسئله یمن فوریت دارد و سازمان ملل باید نقش جدی تر خود را در توقف این جنگ بی منطق ایفا و زمینه مصالحه یمنی – یمنی را فراهم کند و کشورهای منطقه نیز به این فرآیند کمک نمایند.

دکتر خرازی ادامه داد: در کل، راه حل مسائل خاورمیانه، مذاکره میان قدرت های منطقه است و این واقعیتی است که ایران، ترکیه، مصر و عربستان چهار کشور ذی نفوذ و قدرتمند این منطقه هستند. نهایتا باید این کشورها گرد هم آیند و مذاکره کنند که چگونه می توان مسایل منطقه را حل و فصل و از افزایش بحران و تروریسم جلوگیری کرد.

وی با ابراز امیدواری به بازنگری راهبردهای دولت های اروپایی از جمله فرانسه در قبال منطقه گفت: جمهوری اسلامی هم آمادگی دارد که نهایت تلاش خود را برای بازگشت امنیت و صلح به منطقه انجام دهد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: در درجه اول لازم است از حمایت های تسلیحاتی از کسانی که منطقه را به آشوب کشیدند، خودداری شود. کشورهای اروپایی به ارسال سلاح به عربستان و امارات ادامه می دهند و همین سلاح در یمن به کار گرفته می شود.

دومین نشست گروه گفتگوی ژئوپلیتیک ایرانی و فرانسوی امروز به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد. این نشست با حضور متخصصان علمی و اجرایی ایرانی و فرانسوی، به میزبانی گروه و قطب علمی جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و مشارکت شورای راهبردی روابط خارجی، انجمن ژئوپلیتیک ایران، بنیاد خانه علوم انسانی فرانسه و رایزنی فرهنگی سفارت فرانسه در تهران، با هدف توسعه مناسبات علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دو جانبه و صلح و ثبات منطقه‌ای از طریق همکاری‌های دو طرف برگزار شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *