جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن فاش کرد که درگیری در نوار غزه چگونه می تواند پایان یابد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک مراسم جمع آوری کمک های مالی برای کمپین انتخاباتی مجدد خود در نیویورک گفت که چندین کشور خلیج فارس آماده به رسمیت شناختن اسرائیل در توافق آینده برای حل مناقشه در نوار غزه هستند.

کنعانی: حمله به سوریه گواهی روشن بر حمایت رژیم صهیونیستی از گروه‌های تروریستی است

سخنگوی وزارت امور خارجه تجاوز رژیم صهیونیستی را به استان حلب سوریه به شدت محکوم کرد و این اقدام را تلاشی زبونانه و ناامیدانه برای تداوم و گسترش بحران در منطقه با هدف ترمیم چهره شکست خورده این رژیم در مقابل ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت دانست.

سنتکام: ۴ پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم

سازمان سنتکام در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» مدعی شد که ارتش آمریکا توانسته چهار فروند پهپادی را که انصارالله به پرواز درآورده، هدف قرار داده و سرنگون کند.

Loading
نشست تبيين ژئوپليتيکي روابط ايران و فرانسه

زمینه‌های همکاری ایران و فرانسه

۱۳۹۷/۰۴/۰۶ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: پیشنهاد نظام جدید امنیت منطقه‌ای، بررسی سمت و سوی تحولات ژئوپلیتیکی در منطقه، موانع روابط ایران و فرانسه و راهکارهای رفع آنها و امکان تبادل رسانه‌ای میان ایران و فرانسه در نشست تبیین ژئوپلیتیکی روابط ایران و فرانسه به بحث گذاشته شد.

دکتر ژان کلود کو سران در سخنرانی خود با عنوان «چگونگی تعریف یک سیستم امنیت منطقه‌ای» پیشنهاد تشکیل نظام امنیتی جدیدی در منطقه را ارائه داد و گفت: آنچه در تشکیل این نظام امنیتی حائز اهمیت است، تغییر تصورات کشورهای منطقه از یکدیگر است.

وی افزود: در این راستا برگزاری یک کنفرانس با حضور همه قدرت‌ها می‌تواند ثمربخش باشد و باید الگوسازی جدیدی درخصوص مشارکت های منطقه ای صورت پذیرد.

دکتر عبدالرضا فرجی راد هم در سخنرانی خود با عنوان سمت و سوی تحولات ژئوپلیتیکی در منطقه، از سوریه، یمن، فلسطین و خروج آمریکا از برجام به عنوان مهم‌ترین تحولات ژئوپلیتیکی یاد کرد و گفت: به نظر می رسد که آمریکایی ها خیلی ساده اندیشانه درباره نتایج و تبعات تحریم ها می اندیشند، چرا که ایران این مرحله را نیز پشت سر خواهد گذاشت.

وی گفت: در چنین شرایطی که در آن عربستان نقش اصلی را در برهم زدن ثبات در منطقه ایفا می کند، اروپایی ها از جمله فرانسه حتی در تعامل با روسیه و چین اقدامات جدی تری را برای حل بحران های منطقه ای انجام خواهند داد، چرا که ثبات اروپا به ثبات خاورمیانه وابسته است.

دکتر فرجی راد تصریح کرد: در واقع اگر تروریسم در منطقه افزایش یابد ناامنی و مهاجرت در اروپا افزایش خواهد یافت. بنابراین اروپا و فرانسه باید به صورت عملی وارد تحولات خاورمیانه شوند و از سیاست های بعضا منفعت‌گرایانه بویژه در یمن فاصله بگیرند.

دکتر علی آهنی هم در سخنرانی خود با عنوان «روابط ایران و فرانسه: موانع و راهکارها» گفت: روابط دو کشور در دهه های پیش دارای فراز و نشیب هایی بود، اما دو طرف با توجه به منافع مشترکی که دارند تلاش هایی برای بهبود روابط در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته‌اند.

وی با تاکید بر ظرفیت های گسترده دو کشور برای حل بحران‌های منطقه ای افزود: دو عامل نقش اساسی را در ایجاد بی‌اعتمادی در روابط ایران و فرانسه داشته که اولی حضور و  فعالیت منافقین در پاریس است و دیگری، حلقه نئوکان و آتلانتیک‌گرا در فرانسه که ویژگی آنها نگاه غیرواقع بینانه به تحولات خاورمیانه و همچنین ایران است.

دکتر آهنی تصریح کرد: در چنین شرایطی دو طرف باید با یک رویکرد واقع بینانه آسیب ها را شناسایی کنند تا بتوان راهکارهای بهبود روابط را مورد توجه قرار داد. مقاومت در برابر فشار آمریکا و شجاعت در تصمیم گیری ها، تقویت روابط رسانه ای به منظور شناساندن واقعیت ها و تبادلات علمی و فرهنگی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

پروفسور میشل فوشه هم دیگر سخنران این نشست بود. وی که درباره پیشرفت ها و موانع توسعه همکاری های ایران و فرانسه سخنرانی می‌کرد، با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: اقدام یکجانبه آمریکا هزینه های زیادی برای اروپا در بر خواهد داشت، چرا که این توافق یک وزن اروپایی داشت. از همین رو نیز امروز اروپا این اراده را دارد که با همکاری سایر کشورها از جمله چین توافق را حفظ کنند.

محمد خدادی هم در سخنرانی خود به واکاوی تبادل مستقیم اطلاعات بین ایران و فرانسه از مسیر رسانه پرداخت. وی گفت: آنچه جریان سیال اطلاعات بین کشورها و نخبگان و… را به گردش در می‌آورد، قدرت رسانه است که اطلاعات را جمع‌آوری و پردازش می‌کند و در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

خدادی با بیان اینکه اطلاعاتی که فرانسه درباره ایران از رسانه‌ها دریافت می‌کند، گاها غیرواقع‌بینانه و ناصحیح بوده، گفت: در واقع این اطلاعات برداشت از واقعیت‌ها بوده است، نه خود واقعیات؛ چرا که اطلاعات آنها عمدتا توسط جریان اطلاعات دوم و سومی به دست آنها رسیده است.

وی پیشنهاد داد: برای جلوگیری از انتقال و نشر اطلاعات غلط در موضوعات مختلف، جریان تبادل اطلاعات بین دو کشور مستقیم شود، به ویژه آنکه نگاه مردم ایران به فرانسه همچون انگلیس و آمریکا نیست.

دومین نشست گروه گفتگوی ژئوپلیتیک ایرانی و فرانسوی امروز به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد. این نشست با حضور متخصصان علمی و اجرایی ایرانی و فرانسوی، به میزبانی گروه و قطب علمی جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و مشارکت شورای راهبردی روابط خارجی، انجمن ژئوپلیتیک ایران، بنیاد خانه علوم انسانی فرانسه و رایزنی فرهنگی سفارت فرانسه در تهران، با هدف توسعه مناسبات علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دو جانبه و صلح و ثبات منطقه‌ای از طریق همکاری‌های دو طرف برگزار شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *