جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»

نتانیاهو بار‌ها ادعا کرده که مسئله فلسطین از دستور کار جهانی خارج شده و اینکه تشکیلات خودگردان فلسطینی باید تضعیف و حاکمیت حماس در غزه تقویت شود. وی روابط با یهودیان آمریکا و حزب دموکرات را به نفع پیش بینی جنگ یاجوج و ماجوج هیگی تخریب نموده است؛ و پس از تمام اینها، راست گرایان همچنان به خود جرات می‌دهند بگویند که این اردوگاه چپ است که باید از خواب غفلت برخیزد.

Loading
وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد:

جبهه مشترک اروپا برای حفظ برجام

۱۳۹۷/۰۴/۲۸ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد اروپا در مقابل تصمیم رئیس جمهور ترامپ برای خروج از توافق هسته ای، توانست یک جبهه مشترک ایجاد کند تا این توافق را که اروپا به طور فعالانه در مذاکرات آن نقش ایفا کرده است، حفظ نماید، چرا که این توافق امنیت جامع را حفظ می‌کند.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه، روز سه شنبه 17 ژوئیه 2018 در برابر اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی فرانسه اظهار داشت؛ اروپا برای ایفای نقش یک قدرت جهانی، باید منافع خاص خود اعم از امنیتی و اقتصادی را شناسایی کرده و در این راستا ابزارهای لازم برای تضمین آن را نیز به وجود آورد. اروپا همچنین باید این نقش را در حیطه پیرامونی خود بویژه در حوزه مدیترانه انجام دهد. همچنانکه درباره سوریه و لیبی، این ابتکار را در دست گرفته است.

وزیر خارجه فرانسه درباره نقش اروپا در سوریه گفت؛ اروپا تمایل دارد یک رویکرد و رابطه خاص میان گروه کوچک (Small group) که ناشی از یک ابتکار اروپایی است و از سوی دیگر با گروه آستانه که ابتکار روسیه می باشد، ایجاد نماید تا بدین ترتیب، یک روند سیاسی را در سوریه آغاز کند.

او در ادامه افزود؛ این ابتکار به خوبی پیش می رود، بطوریکه هفته قبل در حاشیه اجلاس ناتو یک جلسه گروه کوچک با حضور پمپئو، وزیر خارجه امریکا و همچنین وزرای خارجه آلمان و انگلستان برگزار گردید و در خصوص چارچوب ایجاد یک نقشه راه سیاسی برای خروج از بحران سوریه توافق شد.

لودریان درباره ابتکار اروپا در سوریه گفت؛ این توافق نه تنها باید با گروه آستانه مطرح شود، بلکه با نماینده دبیرکل سازمان ملل نیز در مورد طرح یک قانون اساسی و برگزاری انتخابات و طبیعتا قبل از آن طرح آتش بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه مذاکره شود، ولی در هر صورت این روند به پیش می‌رود و اروپا نیز نقش خود را ایفا می کند. همچنانکه اروپا درباره تعیین زمانبندی و برنامه ها برای لیبی نیز نقش خود را انجام می دهد.

این دیپلمات برجسته فرانسوی با تاکید بر اهمیت آینده لیبی برای اروپا اظهار داشت؛ کنترل بحران مهاجرت فقط در صورتی به طور کامل ممکن است که در لیبی یک قدرت سیاسی وجود داشته باشد، قدرتی که حداقل بتواند آب‌های کشور خود را در اختیار داشته و طبیعتا کل امنیت در لیبی را نیز کنترل کند. با توجه به اهمیت این موضوع، اتحادیه اروپا نقش کامل خود را ایفا می کند، همچنانکه در جلسه روز یکشنبه وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل بر این رویکرد اروپا در لیبی و سایر کشورهای آفریقایی از جمله در مالی و ساحل تاکید شد.

وزیر خارجه فرانسه در خصوص بحران در توافق وین برای ابعاد هسته ای ایران اظهار داشت؛ اروپا در مقابل تصمیم رئیس جمهور ترامپ برای خروج از توافق هسته ای، توانست یک جبهه مشترک ایجاد کند تا این توافق را که اروپا به طور فعالانه در مذاکرات آن نقش ایفا کرده است راحفظ نماید، چرا که این توافق امنیت جامع را حفظ می‌کند.

لودریان در ادامه افزود؛ توافق هسته ای نه تنها هنوز وجود دارد، بلکه جمعه قبل به ابتکار اتحادیه اروپا و با حضور آلمان و انگلستان، خانم موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا و همچنین نمایندگان روس و چین و طبیعتا مقامات ایرانی نشستی صورت گرفت تا هم بر اراده اروپا برای ماندن در توافق تاکید شود و هم اطمینان داده شود که اروپا بسیج خواهد شد تا یک کانال تامین مالی دولتی را ایجاد نماید که کاملا از قانون امریکا مصون باشد. کانالی که بتواند مانع از تخریب آغاز شده توسط قوانین فراسرزمینی امریکا برای تحریم شرکت های سرمایه گذار در ایران شود. همچنین به ایران امکان دهد تا به فروش نفت و منابع انرژی خود ادامه داده و بتواند محصولات و کالاهای مختلف را خریداری نماید. بنابراین اروپا در حال انجام اقدامات لازم در خصوص این منطق می باشد.

این دیپلمات فرانسوی با اشاره به اختلافات تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا نیز گفت، اما در خصوص آنچه اسم آن را جنگ تجاری می گذاریم که رئیس جمهور ترامپ آغاز نموده و نتیجه آن افزایش مالیات ها بر فولاد و آلومینیوم بوده است، اتحادیه اروپا با تصمیمات و اقدامات تلافی جویانه فوراً پاسخ لازم را داد. اقداماتی متناسب ولی به اندازه کافی محسوس  برای اینکه نشان بدهد اروپا می‌تواند از منافع خود دفاع کند. همچنین برای اینکه اطمینان ایجاد کند اگر ابتکار دیگری توسط رئیس جمهور ترامپ و امریکا درخصوص بازار اتومبیل یا افزایش تعرفه های گمرکی در خصوص اتومبیل اتخاذ شود، عکس العمل اروپا مشابه خواهد بود. بنابراین اروپا امروز در وضعیتی قرار دارد که می تواند در خصوص تمامی موضوعات واکنش نشان دهد.

او در پایان تاکید کرد؛ یک واقعیت وجود دارد و آن اینکه ما باید به امریکا بفهمانیم که جنگ تجاری هزینه بر است، هچنانکه برای امریکا نیز از نظر شغل و همچنین  بازار فروش هزینه دارد. این اراده مشترک امروز در اروپا وجود دارد، چنانکه در جلسه اخیر وزرای خارجه اتحادیه اروپا مشاهده شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *