جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

تحولات اوکراین| توقع غرب از کی‌یف بعد از ارائه کمک نظامی

تلاش زلنسکی برای دریافت 7 سیستم پاتریوت از غرب، تسلیحات جدید غربی هدف حملات روسیه، کمک 100 میلیون دلاری استرالیا به اوکراین، قول لندن برای 10 سال حمایت از کی‌یف، مشکل جدی اجرای بسیج در اوکراین و نقض حریم هوایی بلاروس، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

سالگرد پیروزی مجاهدین در افغانستان و ترور ناموفق امامعلی رحمان

تهران- ایرنا- امروز سی‌ودومین سالگرد پیروزی مجاهدین در افغانستان است که در جریان آن نیروهای ملت افغانستان آخرین دولت کمونیست را سرنگون کردند. همچنین سالها پیش ترور ناموفق امامعلی رحمان رئیس جمهوری یکه‌تاز تاجیکستان در سال ۱۹۹۷ در همین روز اتفاق افتاد.

جنبش حسینیون و کلیسای ارمنی، دو بال نقش آفرینی ایران در قفقاز جنوبی

جنبش حسینیون و کلیسای ارمنی، دو بال نقش آفرینی ایران در قفقاز جنوبی

احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آنچه در ارمنستان در حال وقوع است، تاثیری مستقیم بر امنیت و اقتصاد و سیاست در ایران خواهد گذاشت. شکست روحانیت مسیحی برای حفاظت از ارمنستان در برابر هجوم نیروهای متحد غرب و صهیونیسم برای ایران نیز مطلوب نیست و این مساله ای است که نباید از چشم مقامات کشور دور بماند. انفعال ما خطرناک است!
Loading
دکتر ملکی در نشست کاربرد هوش مصنوعی در روابط خارجی تشریح کرد

ضرورت بهره‌گیری از هوش مصنوعی در دیپلماسی انرژی

شورای راهبردی آنلاین – نشست: عضو هیات علمی دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف، با بیان اینکه هوش مصنوعی انقلابی در بحث انرژی ایجاد کرده است، گفت: هیچ چیزی نمی‌تواند جای تصمیم‌گیری انسان را بگیرد و امیدوارم اینگونه شود، اما در هر حال، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به تصمیم‌گیری کمک کنند.

به گزارش سایت شورای راهبردی روابط خارجی، دکتر عباس ملکی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف که در دومین نشست تخصصی «روابط خارجی در عصر هوش مصنوعی» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی و با موضوع «کاربرد هوش مصنوعی در روابط خارجی» سخن می گفت با اشاره به نحوه به‌کارگیری هوش مصنوعی در برخی کشورها از جمله روسیه، تصریح کرد: هوش مصنوعی در دیپلماسی انرژی نیز استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی می‌تواند به‌طور اتوماتیک، متون را ترجمه و تفسیر کند. این کار به دیپلمات کمک می کند و با کمک به فهم موضوع، در زمان صرفه‌جویی می‌شود. ضمن اینکه من پیشنهاد نمی‌کنم از مترجم استفاده نشود، بلکه باید از مترجم هم استفاده کرد، به این دلیل که مترجم در حین ترجمه، به دیپلمات ما این فرصت را می‌دهد که بتواند فکر کند و بیشتر تمرکز داشته باشد.

ملکی با تاکید براینکه هوش مصنوعی، امنیت سایبری جاسوسی را کم می‌کند، افزود: هوش مصنوعی، دیپلماسی مجازی را تسریع می‌کند و می‌توان از سفرهای فیزیکی کم کرد.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی انقلابی در بحث انرژی ایجاد کرده است، توضیح داد: در انرژی، منابع مالی هنگفتی وجود دارد. به‌همین‌دلیل در شرکت‌های بین‌المللی نفتی، روی آن بسیار کار شده است. اگر بخواهیم روی مساله ذخیره‌سازی انرژی تمرکز کنیم، هوش مصنوعی این امکان را می‌دهد که ذخیره‌سازی باتری بهتر مدیریت شود و شارژ را کنترل کند؛ چنانکه به سیستم طوری فرمان دهد که بیشتر ذخیره کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت به‌کارگیری هوش مصنوعی در دیپلماسی انرژی، گفت: این دو مقوله، با تعامل در کنار یکدیگر، به گذار انرژی کمک می‌کنند. گذار انرژی، موضوعی بسیار خاص است. اینکه امشب تصمیم گرفته شود، فردا انجام شود، نیست و ممکن است تا 50 سال طول بکشد. ضمن آنکه فرایند غیرخطی و بازیگران مختلفی دارد. اما ما سال‌ها و بارها این کار را انجام دادیم. گذار انرژی از باد، بخار، ذغال سنگ، نفت و گاز انجام شده و اکنون به‌راحتی کار انجام می‌شود. ضمن آنکه همکاری‌هایی که در حقوق بین‌الملل دریاها انجام شده، در هیچ جا نشده ست. گذارهای تاریخی قبلی به‌آهستگی صورت پذیرفته‌اند، اما باز هم تغییر نیاز بوده است.

ملکی با اشاره به تجربه برخی کشورها در به‌کارگیری هوش مصنوعی در دیپلماسی انرژی و ضمن تشریح تجربه استفاده از مدیریت یکپارچه انرژی تجدیدپذیر در اتحادیه اروپا، افزود: اتحادیه اروپا متعهد است تا 2030، به‌طورکامل به انرژی تجدپذیر گذر کند. وقتی روسیه به اوکراین حمله کرد، گاز را جزئی انرژی‌های پاک عنوان کرد و حتی از ذغال سنگ نیز استفاده کردند. هوش مصنوعی نقش مهمی در بهینه سازی و یکپارچه‌سازی انرژی‌های تجدیدپذیر و ارتباط آن با برق بازی کرد. این کاری است که اروپا انجام می‌دهد، چراکه سیستم آنها در برق یکپارچه است.

وی با یادآوری اینکه 70 درصد کسانی که در دنیا برق ندارند، در جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند، ادامه داد: نرم افزار هوش مصنوعی با بهینه‌سازی عملیات شبکه خرد، مدیریت ذخیره انرژی و پیش‌بینی تقاضا و کاهش اختلال میان شبکه‌های خرد، به این شرایط کمک می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شریف، به برنامه آمریکا برای کاهش مصرف انرژی و همچنین کاهش ایجاد و تاثیر گازهای گلخانه‌ای به کمک هوش مصنوعی اشاره کرد و در عین حال گفت: هیچ چیزی نمی‌تواند جای تصمیم‌گیری انسان را بگیرد، اما الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به تصمیم‌گیری کمک کنند. هوش مصنوعی در بخش انرژی، پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است و در دیپلماسی انرژی، از آن به تدریج استفاده می‌شود.

0 Comments