جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

Loading

أحدث المقالات

رفع محدودیت‌های پروازی در برخی فرودگاه‌های ایران

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران ضمن اعلام رفع محدودیت‌های پروازی در برخی فرودگاه‌های ایران گفت: مسافران می‌توانند جهت آگاهی از زمان دقیق پرواز خود با اطلاعات پرواز فرودگاه مبدا پرواز در تماس بوده و یا به پیامک های ارسالی از شرکت هواپیمایی توجه کنند.

اسرائیل به سوریه حمله کرد

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد حملات امروز رژیم صهیونیستی پایگاه‌های دفاع هوایی را در جنوب سوریه هدف قرار داد.

پاکستان: تنش‌های منطقه ریشه در اقدامات غیرمسئولانه اسرائیل دارد 

اسلام‌آباد – ایرنا – سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با تاکید بر تنش‌زدایی در خاورمیانه گفت: اقدامات بی پروای رژیم اشغالگر اسرائیل از جمله حمله آن به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق منجر به تشدید اوضاع شده است.  

Loading
دکتر خرازی در همایش بین‌المللی «هندسه نظم جدید جهانی» تشریح کرد:

ضرورت ترکیب هوشمند قدرت برای دستیابی به جایگاه بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در همایش بین‌المللی «هندسه نظم جدید جهانی» که در دانشگاه عالی دفاع ملی با حضور مقامات لشکری و کشوری و همچنین مهمانان داخلی و خارجی برگزار شد تاکید کرد که ترکیب هوشمند قدرت‌ سخت، نیمه سخت و نرم، موجب تقویت و تثبیت جایگاه کشورها در عرصه بین‌المللی می‌شود.

دکتر سیدکمال خرازی زمان برگزاری این همایش را با توجه به وقوع تحولات مثبت در منطقه بسیار به موقع دانست و گفت جمهوری اسلامی ایران با کسب تجربه‌ای سنگین در دوران دفاع مقدس و راهبری هوشمندانه فرمانده کل قوا توانسته است قدرت نظامی و دفاعی کشور را با اتکا به نیروهای نخبه داخلی توسعه دهد و انواع سلاح‌های مدرن هوشمند را بدون کمک خارجی تولید کند و از قدرت نظامی خود جهت حفظ استقلال و امنیت کشور و مبارزه با تروریسم، مقابله با قدرت‌های مداخله‌گر خارجی و دفاع از مظلومین، بهره برد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: البته جمهوری اسلامی به توسه قدرت سخت خود اکتفا نکرده، در راستای توسعه قدرت نیمه سخت و نرم خود نیز تلاش کرده است و به رغم تحریم‌ حداکثری آمریکا توانسته است در زمینه قدرت اقتصادی، قدرت سیاسی، قدرت فرهنگی، رسانه‌ای و  قدرت علمی و فناوری خود گام‌های بلندی را بردارد، با این اعتقاد که ترکیبی هوشمند از مجموعه مولفه‌های قدرت می‌تواند جایگاه کشور را در نظم نوین منظقه‌ای و جهانی مشخص سازد. به همین دلیل رهبر معظم انقلاب با ابلاغ راهبردها و سیاست‌های کلی، دولت‌ها را موظف به توسعه همه مولفه‌های قدرت ساخته‌اند.

دکتر خرازی دلیل فروپاشی انحاد جماهیر شوروی را که از نظر قدرت نظامی رقیب آمریکا بود، فروکاهش قدرت اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ای آن کشور دانست و گفت: چین تا زمانی که در زمنیه قدرت اقتصادی، علمی و فناوری و قدرت رسانه‌ای خود به درجات بالایی نرسیده بود، به مقابله با آمریکا برنخواست، ولی امروز که در اقتصاد، علم و فناوری و قدرت نرم، رقیب آمریکا محسوب می‌شود و حتی در زمینه رقابت رسانه‌ای با تاسیس شبکه اجتماعی تیک تاک، آمریکا را وادار به ممنوع سازی آن شبکه کرده است، به مصاف آمریکا رفته است تا در شکل‌دهی نظم جدید جهانی نقش برجسته‌ای را ایفا کند، ولی کره شمالی که از قدرت نظامی بالا و حتی سلاح هسته‌ای برخوردار است، به دلیل آنکه یک قدرت اقتصادی، فرهنگی و فناوری نیست، طبعا نمی‌تواند جایگاهی در خور در نظام جدید جهانی داشته باشد.

دکتر خرازی در ادامه گفت: البته کسب قدرت نیمه سخت و نرم که از مقولات انسانی و اجتماعی است به دلیل مولفه‌های بسیار زیادی که در آن پدیده‌ها درگیرند، بسیار دشوار است و با تقلیل‌مولفه‌ها به تعدادی محدود و ارائه مدل برای پدیده‌های انسانی نمی‌توان رویدادهای انسانی و اجتماعی را به درستی پیش‌بینی کرد و لذا در استفاده از واژه مهندسی در مورد اینگونه مقولات باید احتیاط بیشتری داشت.

وی گفت ما در مقولات انسانی و اجتماعی با پدیده نوخاسته یا Emergent روبرو هستیم، زیرا در پدیده‌های آشوبناک براساس نظریه اثر پروانه‌ای یک تغییر کوچک می‌تواند موجب تغییرات بزرگی در کل پدیده گردد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پایان سخنان خود در مورد تحولات منطقه حساس غرب آسیا گفت: تا به حال درگیری‌ها و رقابت‌های بسیاری در منطقه ما وجود داشته که البته، اغلب به دلیل دخالت‌ بیگانگان بوده است؛ اما امروز شاهد نوعی بلوغ در منطقه در قالب حل اختلافات هستیم که باید آن را به فال نیک گرفت، زیرا قدرت‌های این منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که لازمه توسعه امنیت و پیشرفت اقتصادی در این منطقه حساس، حل اختلافات، همکاری منطقه‌ای و ایجاد سازوکارهای جدیدی بدون دخالت بیگانگان است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *