أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading
دکتر خرازی در مجمع گفتگوی تهران:

ورود چین به مسئله تمامیت ارضی ایران خطا بود

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: در سفر رئیس جمهور محترم چین به عربستان اشتباهی که رخ داد، ورود به مسائل سیاسی و تمامیت ارضی ایران بود. البته آنها تلاش کردند که این خطا را جبران کنند، اما این خطا به‌مثابه این بود که ما هم راجع به وضعیت تایوان که جزء خاک چین است، موضعی بگیریم که خوشایند چین نباشد.

به گزارش سایت شورای راهبردی روابط خارجی، دکتر سید کمال خرازی که در سومین نشست گفتگوی تهران (TDF 2022) سخنرانی می کرد، با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این نشست بتواند موجب کشف حقیقت و گفتگو درباره مسائل و مشکلاتی شود که منطقه بزرگ خاورمیانه با آن روبرو است، خطاب به مهمانان خارجی حاضر در این نشست، اظهار داشت: پیش از اینکه در تهران حاضر شوید، قائدتا ادراکات دیگری داشته و تصور می‌کردید که اکنون شهر تهران، صحنه جنگ، اغتشاش و درگیری است، اما مشاهده می‌کنید که وضعیت این‌گونه نیست.

وی با طرح این پرسش که چرا چنین ادراکاتی درباره ایران برای کسانی که در خارج از کشور زندگی می کنند، پدید می‌آید، افزود: ما شاهد بمباران خبری دستگاه‌های اطلاعاتی غرب از طریق رسانه ها و شبکه‌های اجتماعی، ورود اسلحه به کشورمان از نقاط مرزی، سازماندهی نیروهای تروریستی در خارج از ایران و ورود آنها به داخل کشور بودیم که توانستند اغتشاشاتی را در کشور ایجاد کنند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر اینکه طبیعتا اعتراض حق هر شهروندی است و ایرانیان هم باید از این حق برخوردار باشند، یادآورشد: اغتشاش مقوله دیگری است و هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که امنیت سرزمینش با خطر مواجه شود و درهمین راستا با اقتدار مانع هرگونه اغتشاش می‌شود. همچنانکه در همه کشورهای دیگر از جمله فرانسه، انگلیس و آمریکا شاهد بوده‌ایم که با اغتشاشاتی که به هر دلیلی ایجاد می شوند، چگونه برخورد می‌کنند، بنابراین در ایران نیز برخورد با اغتشاشگران خارج از این قاعده نیست.

خرازی تاکید کرد: اما آنچه در ایران رخ داد، تنها ناشی از نارضایتی و فشارهای ایجاد شده بر اثر تحریم و مشکلات معیشتی نبود، بلکه جنگی ترکیبی یا هیبریدی بود که در آن رسانه های خبری، اقدامات گروههای، فعالیت سیاسی و اطلاعاتی تعدادی از کشورها در آن نقش داشتند. در این میان، متاسفانه فوت مرحومه خانم مهسا امینی نیز این بهانه را به دست آنها داد تا چنین اغتشاشاتی را سامان دهند.

وی با بیان اینکه جنگ ترکیبی شامل همه مؤلفه های سیاسی، نظامی، خبری و اجتماعی است، خاطرنشان کرد: تخریب افکارعمومی یکی از وجهه‌های این جنگ ترکیبی است که به آن جنگ شناختی می‌گویند؛ جنگ شناختی به معنای تغییر ذهنیت مردم یک کشور نسبت به نظام، رهبران و جامعه است. این یک واقعیت است که امروز ناتو، ارتش آمریکا و سایر ارتش‌های بزرگ جهان، درصدد اضافه کردن حوزه‌ای جدید به سایر عرصه های نظامی هستند‌

رئیس شورا توضیح داد: اگر تاکنون هوا، زمین، دریا، فضا و سایبر، عرصه‌های جنگ بوده‌اند، امروزه عرصه ذهن بر عرصه عملیات نظامی قدرتها اضافه شده است. آنچه در ایران رخ داد، نمونه‌ای از جنگ شناختی برای تخریب افکار عمومی جهانیان نسبت به ایران بود.

خرازی در ادامه با اشاره به مسائل سیاسی منطقه خاورمیانه از جمله موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و گفتگوهایی که در سال‌های گذشته انجام شده است، گفت: ما به همت دانشمندان‌مان به تکنولوژی هسته‌ای دسترسی کامل پیدا کرده‌ایم. زمانی که بنده وزیرخارجه بودم، اروپائیها حتی حاضر نبودند ما تعداد 15 عدد سانتریفیوژ داشته باشیم و تضمین عینی را به این معنا تعریف می کردند که اساسا غنی سازی نکنیم. ولی به همت دانشمندان خود توانستیم 19000 سانتریفیوژ را راه اندازی کنیم که آنها مجبور شدند تن به مذاکره بدهند و برجام شکل گرفت اما معذالک شاهد بودیم که غربی‌ها تعهدات خود را عمل نکردند و در نهایت آمریکا از برجام خارج شد.

وی با تاکید بر اینکه امروز ایران از توانایی بالای هسته‌ای برخوردار است و مرتبا ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته و تولیدات بالاتر را اعلام می کند، ادامه داد: اگرچه توانایی آن را داریم، اما قصد تولید بمب را نداریم. ما از نظر اعتقادی تولید و استفاده از بمب اتم را حرام می‌دانیم و علاوه‌بر‌آن، به‌لحاظ راهبردی نیز تولید بمب را راهگشا ارزیابی نمی‌کنیم؛ چرا که اگر ایران به سمت سلاح هسته‌ای برود، طبیعتا کشورهای دیگر منطقه نیز در یک مسابقه تسلیحاتی به‌دنبال آن خواهند رفت.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: به همین دلیل است که جمهوری اسلامی ایران از دهه‌ها پیش و از دهه 1970 تاکید داشته است که منطقه باید عاری از سلاح هسته‌ای باشد، و در این راستا تسلیحات هسته‌ای اسرائیل نیز باید نابود شود. ضمن آنکه، ما الزاما سلاح هسته‎ای را امنیت‌آور نمی‌دانیم و در‌ واقع، مولفه‌های امنیت از نظر ما مسائل دیگری هستند، البته داشتن فناوری هسته‌ای فی نفسه بازدارنده است.

خرازی با تاکید بر اینکه ایران آمادگی دارد به تعهدات برجامی خود بازگردد، افزود: بسیاری از معضلاتی که در مسیر مذاکرات بوده است، حل شده و اکنون مسائل قبلی پادمانی مطرح است. امیدوار هستیم در سفری که کارشناسان آژانس اتمی به ایران دارند، شاهد حل این مسائل و مساله برجام به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اهمیت توسعه منطقه و همکاری کشورهای منطقه با دیگر کشورها برای انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری، اظهارداشت: این امری مقبول است، اما نباید با دخالت سیاسی و نظامی بیگانگان همراه باشد. مشکل این است که برخی کشورها برای دستیابی به توسعه به قدرت‌های جهانی مانند آمریکا باج می‌دهند تا جای پای قوی‌تری در این منطقه پیدا کنند، این همان چیزی است که جمهوری اسلامی با آن مخالفت دارد.

رئیس شورا گفت: هیچ اشکالی برای سرمایه‌گذاری کشورهایی که دارای فناوری، سرمایه و اقتصاد قوی تری  هستند در این منطقه وجود ندارد، اما نباید با دخالت نظامی و سیاسی در مسائل منطقه همراه باشد. منطقه ما احتیاج به گفتگو دارد و کشورهای منطقه باید از طریق گفتگو، مسائل و مشکلات خود را حل کنند. همچنانکه جمهوری اسلامی ایران همواره از گفتگو استقبال کرده و ایران از 200 سال پیش تاکنون هیچ‌گاه به کشور دیگری تجاوز نکرده و امروز هم با هرگونه تجاوز مخالف است. ما به کشورهای دیگر کمک کرده‌ایم و این جزء دستورکار ما است، چنانکه ایران همواره برای کمک به مردمی که در منطقه بیدار شده‌اند و می‌خواهند حقوق خود را استیفا کنند، شتافته است، در سوریه، لبنان، عراق و یمن نیز به استیفای حقوق مردم کمک کرده ایم و تاکید داریم شرط موفقیت گفتگو، توقف تجاوز و جلو گیری از دخالت بیگانگان است.

خرازی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور محترم چین به منطقه، گفت: ما از این دیدارها که در راستای طرح جاده و کمربند است، استقبال می‌کنیم تا سرمایه‌گذاری بیشتری در این کشورها انجام شود و منطقه توسعه بیشتری پیدا کند، اما خطایی که رخ داد ورود به مسائل سیاسی و تمامیت ارضی کشورمان بود. البته آنها سعی کردند این خطا را جبران کنند اما این خطا به‌مثابه این بود که ما هم راجع به وضعیت تایوان که جزء خاک چین است موضعی بگیریم که خوشایند چین نباشد. امیداوریم دیگر چنین خطاهایی رخ ندهد و به‌طور کامل جبران شود.

وی درخصوص تحولات مربوط به جنگ اوکراین نیز خاطرنشان کرد: ما از ابتدا مخالف ایجاد درگیری در اوکراین بودیم، اما کشورهای غربی، روسیه را به سمت جنگ با اوکراین هدایت کردند. تلاش ناتو برای حرکت به سمت مرزهای روسیه بسیار تحریک‌آمیز بود و غربی‌ها و خصوصا آمریکا تلاش را ‌کردند روسیه را وادار به چنین جنگی کنند. در هر صورت جنگ امر مطلوبی نیست، همچنانکه ما هشت سال جنگ را تحمل کردیم و خسارات زیادی متحمل شدیم. ما فکر می کنیم جنگ اوکراین باید هر چه زودتر از طریق گفتگو پایان یابد و در همین راستا، ایران آمادگی دارد زمینه چنین گفتگوهایی را فراهم کند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به مسائل سیاسی عراق با بیان اینکه در سال‌های گذشته عراق با مصیبت‌های زیادی مواجه بود و خصوصا در یکی دو سال اخیر نابسامانی‌های بسیار زیادی را تحمل کرده گفت: امروز بسیار خرسندیم که دولت جدید عراق شکل گرفته و امیدواریم این دولت در ساماندهی و حل مسائل عراق، جلوگیری از گسترش تروریسم و حفظ تمامیت ارضی عراق و توسعه آن موفق شود در این راستا جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد به دولت جدید عراق کمک کند. همچنانکه تاکنون نیز ایران همواره به این کشور کمک کرده و حتی جان عزیران خود همچون شهید سلیمانی را در این راه تقدیم داشته است.

خرازی همچنین درخصوص تحولات در افغانستان نیز اظهار داشت: افغانستان همسایه ایران است و می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر امنیت کشورمان داشته باشد، توصیه ما به طالبان که فعلا حاکم بر افغانستان است، این بوده که با تروریسم و گسترش آن مقابله کنند و از ورود نیروهای بیگانه به خاک افغانستان جلوگیری کنند. و اجازه ندهند آمریکا مجددا به بهانه‌های مختلف وارد خاک افغانستان شود و امنیت منطقه را به خطر اندازد. آنها باید حکومتی تشکیل دهند که فراگیر باشد و همه اقوام و مذاهب افغانی در آن مشارکت داشته باشند. طبیعی است در دنیای امروز یک قوم نمی‌تواند در جامعه‌ای که چند قومیتی و چندمذهبی است، حکومت کند، از همین رو، امیدواریم طالبان و رهبرانشان با این رویکرد به آینده نگاه کنند و ایران نیز آمادگی دارد در راستای برقراری صلح و تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان نهایت کمک خود را انجام دهد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد این گفتگوها ثمربخش باشند و مهمانان با انباشتی از تجربه و شناخت واقعیت‌ها، ایران را ترک کنند و نگاه جدیدی نسبت به مسائل ایران و منطقه داشته باشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *