جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتقاد شدید نماینده فلسطین از نقض قطعنامه شورای امنیت توسط اسرائیل

نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل از نقض قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت مبنی بر برقراری آتش بس فوری از سوی اسرائیل بشدت انتقاد کرد و گفت: اسرائیل با نقض قطعنامه شورای امنیت مرتکب جنایت می شود.

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

Loading
با حضور جمعی از کارشناسان و استادان دانشگاه در شورای راهبردی روابط خارجی بررسی شد

آثار و ابعاد راهبردی بحران اوکراین

شورای راهبردی آنلاین: نشست بررسی «آثار و ابعاد راهبردی بحران اوکراین» پیش از ظهر چهارشنبه 18 اسفند با حضور رئیس شورا، دبیر شورا و جمعی از کارشناسان و استادان دانشگاه در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد.
دکتر سیدعباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی در ابتدای این نشست تصریح کرد این بحران پیامدهای کوتاه مدت تا بلند مدتی را از بعد راهبردی برای نظام بین‌الملل به همراه خواهد داشت و ضروری است در تحلیل چشم‌انداز آینده این بحران، آثار آن در ابعاد مختلف ژئوپلیتیک، دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مدنظر قرار گیرد.
دکتر مهدی سنایی، سفیر پیشین کشورمان در روسیه در این جلسه با تحلیل چرایی وقوع این بحران، به تشریح وضعیت داخلی این کشور در مواجهه با جنگ اوکراین پرداخت و تصریح کرد: سناریوهای مختلفی برای آینده این بحران متصور است؛ اما آنچه قطعی است، وقوع تغییرات ژئوپلیتیک در پی این نبرد است. قطعا این وضعیت تغییراتی را در نگاه روسیه به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی موجب خواهد شد و مسکو تلاش خواهد کرد از دل این بحران، جایگاه بین‌المللی خود را تقویت کند.
دکتر فواد ایزدی، استاد دانشگاه تهران هم در این جلسه پاسخ به این سوال را که آیا جنگ در اوکراین تحول بزرگی در نظام بین‌الملل ایجاد خواهد کرد یا خیر، برای تحلیل این بحران مسئله‌ای اساسی دانست و گفت: آمریکا به دلایل متعدد نمی‌گذارد شعله این جنگ فروکش کند که از جمله آن‌ها مخالفت نخبگان آمریکایی با شخص پوتین، اقتصاد آمریکا و رقابت با روسیه در این حوزه، زیر سوال رفتن ماهیت ناتو، چالش‌های بایدن در عرصه سیاست داخلی و جایگاه آمریکا در اتحاد با اروپا است.
وی شفاف شدن مواضع کشورها در قبال این بحران را یکی از فرصت‌های ایجاد شده در پی این جنگ دانست و گفت: آمریکا در درازمدت از تشکیل جبهه‌ای شفاف در برابر خود، ضرر خواهد کرد.
دکتر جهانگیر کرمی، استاد دانشگاه تهران نیز در این نشست بر ضرورت توجه به عوامل پویا در تحلیل این بحران تاکید کرد و گفت: باید توجه داشت که در پی این بحران، با جبهه منسجم‌تری در غرب مواجه خواهیم شد. در همین حال، باید رفتار قدرت‌های منطقه‌ای در قبال این بحران نیز رصد و پیگیری شود.
دکتر مهدی امیری، مدیر دفتر سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه، بحران اوکراین را نقطه آغاز بازتعریف نظامات و ترتیبات بین‌المللی دانست که ظرفیت بالقوه تبدیل جنگ نرم به جنگ سخت را هم دارد.
وی توجه به تغییرات ژئوپلیتیکی را در پی وقوع این جنگ ضروری دانست و در همین حال با اشاره به اقداماتی که برخی دولت‌ها برای توسعه نفوذ نرم و سخت خود در این ایام داشته‌اند، بر ضرورت رویکرد هوشمندانه نسبت به وقایعی که تحت‌الشعاع این بحران در عرصه بین‌المللی جریان دارد، تاکید کرد.
دکتر محمدقلی میناوند، استاد دانشگاه صداوسیما هم در این نشست بر ضرورت توجه به پیامدهای فوری این جنگ بر حوزه‌های اقتصادی و امنیتی تاکید و تصریح کرد: واکنش غرب به روسیه در حد جنگ تمام عیار ماقبل توسل به زور بوده است و نهایت فشار خود را بر این کشور وارد آورده‌اند.
دکتر شعیب بهمن، کارشناس مسائل روسیه نیز در این جلسه پیش‌بینی کرد این جنگ ادامه‌دار باشد و افزود: کندی روند پیشروی روسیه در اوکراین با توجه به شیوه‌ جنگ زمینی که در پیش گرفته شده، طبیعی به نظر می‌رسد. هدف اصلی مسکو از این روند، سقوط دولت فعلی کی‌یف است.
مرتضی مکی، کارشناس مسائل اروپا هم در این نشست با تحلیل نگاه غرب به این بحران، تصریح کرد: سیاست‌های غرب در قبال روسیه وضعیت جنگ در اوکراین را تشدید کرده و آنچه قطعی است، آنکه وضعیت روابط روسیه و غرب به هیچ وجه به وضعیت قبل از این بحران باز نخواهد گشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *