جدیدترین مطالب

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

Loading
دبیرکل سابق اکو:

اهمیت انطباق‌بخشی دیپلماسی اقتصادی کشور با نظریات اقتصاد سیاسی بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین: دبیرکل سابق سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO) بر ضرورت توجه دیپلماسی اقتصادی کشور به بنیان‌های نظری در این حوزه و همچنین انطباق‌بخشی این حوزه با نظریاتی که تامین‌کننده منافع حداکثری برای کشور است، تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای راهبردی روابط خارجی، هادی سلیمان‌پور که در نشست «بررسی سیاستگذاری کلان در دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران» سخن می‌گفت، در تعریف دیپلماسی اقتصادی گفت: بیش از هرچیز باید بررسی شود دیپلماسی اقتصادی در قالب چه نظریه و چهارچوب تئوریکی از نظریات اقتصاد سیاسی بین‌المللی می‌تواند به اجرا درآید تا با توجه به شرایط و محیط اقتصاد سیاسی ایران و منطقه، منافع بیشتری را نسبت به سایر نظریات برای جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته باشد و موجب ارتقای توسعه ملی گردد.

وی سه مکتب معاصر اقتصاد سیاسی بین‌المللی را نئولیبرالیسم معاصر، نوملی‌گرایی اقتصادی معاصر و نوساختارگرایی معاصر عنوان و تصریح کرد هرکدام از این نظریات نیز خود به شاخه‌ها و زیرشاخه‌های متعددی تقسیم می‌شود.

وی افزود: این نظریات براساس محیط اجتماعی اندیشمند و شرایط فکری او شکل می‌گیرد و در پاسخ به نیازهای مشخص محیطی هستند، بنابراین اگرچه این نظریات با تغییر شرایط و محیط اجتماعی ممکن است تا حدی مرتبط بودن خود را از دست بدهند، اما منطق خود را تا حد زیادی حفظ خواهند کرد. ضمن آنکه این نظریات متعلق به دهه 1980 به بعد هستند؛ یعنی زمانی که اصول مبنایی و کارکردی برتون وودز مرتبط بودن خود با شرایط و محیط اقتصاد سیاسی بین‌المللی در غرب و سپس در جهان را از دست داد و سیستم اجماع واشنگتن مطرح شد. در چنین محیطی نظریه پردازان اصلی معاصر ذیل سه مکتب اصلی نظریات خود را مطرح کردند که می‌تواند پاسخگوی شرایط و محیط اقتصاد سیاسی کشورهای مختلف در سطح نظام بین‌الملل باشد.

وی در خصوص نقش سازمان‌های منطقه‌ای و خصوصا سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای اظهار داشت: برای اینکه این سازمان‌ها بتوانند در تحولات منطقه‌ای نقش داشته باشند، باید بتوانند به نیازهای اعضای خود پاسخ مناسب بدهند. آن‌ها همچنین باید بتوانند خود را با تحولات نظری و عملی منطقه‌گرایی تطبیق و نشان دهند از جنس کدام گروه از نظریات منطقه‌گرایی تبعیت می‌کنند.

سلیمان پور ادامه داد: نظریات منطقه‌گرایی تا کنون سه نسل یا سه موج را شامل شده‌اند. موج اول به ترتیبات امنیتی منطقه‌ای ناشی از بلوک‌بندی قدرت در جهان و در دستور کار قرار گرفتن توسعه مناطق مختلف می‌پردازد. موج دوم نظریات منطقه‌گرایی به آثار و عواقب جهانی شدن بر اقتصادهای ملی و منطقه‌ای می‌پردازد و در عین حال تلاش می‌کند مناطق را با دوران انتقال نظام بین‌الملل از نظم دوقطبی به نظم جدید تطابق دهد و نیازهای اقتصادی اجتماعی مناطق را ذیل این دو پدیده مهم در نظام بین‌الملل مورد توجه قرار دهد. و موج سوم که در حال ظهور است تلاش می‌کند مناطق را جهت مواجهه با پدیده‌های ویژه جهانی و بحران‌های بین‌المللی که ریشه در خود منطقه ندارد، ولی به آنها تحمیل می‌شود، آماده کند که از جمله آن‌ها می‌توان به بحران‌های مالی و تحریم‌ها یا افراط‌گرایی و تروریسم اشاره کرد. این موج تلاش می‌کند تاب آوری منطقه‌ای در مقابل این پدیده‌ها را از طریق همکاری‌های منطقه‌ای افزایش دهد.

سلیمان‌پور در پایان تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران باید از فرصت‌ها حداکثر استفاده را کند و دیدگاه‌های نظری در سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای را که در آنها فعال است، به سمت نظریات موج سوم و خصوصا نظریه منطقه تاب آور جهت دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *