جدیدترین مطالب

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

پافشاری دولت انگلیس بر اجرای طرح ضد مهاجرتی رواندا

محافظه کاران انگلیس همچنان به توافق نامه ضد مهاجرتی رواندا برای اخراج پناهنجویان به این کشور آفریقای شرقی با وجود بالا گرفتن انتقادها پایبند بوده و تغییرات درخواست شده توسط مجلس اعیان را رد کردند.

سازمان ملل: اسرائیل به اعمال محدودیت‌های «غیرقانونی» کمک به غزه ادامه می‌دهد

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد، امروز (سه‌شنبه) از تداوم اعمال محدودیت‌های «غیرقانونی» رژیم صهیونیستی اسرائیل در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به باریکه غزه خبر داد.

Loading
دکتر خزاعی در نشست «بررسی سیاست‌گذاری کلان در دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران»:

دیپلماسی اقتصادی؛ ابزاری در خدمت تامین منافع ملی

شورای راهبردی آنلاین: دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی تاکید کرد: دیپلماسی اقتصادی امروزه به عنوان اهرم رشد اقتصادی داخلی، توسعه نفوذ سیاسی در خارج و در جهت تامین منافع ملی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای راهبردی روابط خارجی، دکتر محمد خزاعی در نشست «بررسی سیاست‌گذاری کلان در دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران» تصریح کرد: این تلقی از دیپلماسی اقتصادی درست نیست که آن را صرفا بازاریابی برای جذب سرمایه یا صادرات بدانیم.

وی گفت: دیپلماسی اقتصادی استفاده از ابزار اقتصادی در جهت منافع ملی است و دو عنصر ثروت و قدرت در قالب تشویق یا تنبیه در این حوزه مورد توجه پژوهشگران بوده است.

دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی با تشریح عملکرد آمریکا، چین و دیگر نمونه‌های بین‌المللی در پیشبرد دیپلماسی اقتصادی ادامه داد: در بحث پیشبرد دیپلماسی اقتصادی، سه گروه فعال هستند که عبارتند از دولت‌ها، نهادهای غیردولتی و بخش خصوصی.

دکتر خراعی همچنین با اشاره به روند شکل‌گیری نهادهای بین‌المللی مالی تصریح کرد: این روند نشان می‌دهد کشورها علاوه بر تدوین سیاست های لازم، به نهادسازی موردنیاز نیز روی آورده‌اند.

وی با ذکر مثال‌هایی از عملکرد چین، آمریکا، هند و اروپا و بیان اینکه گردش مالی صندوق‌های پولی بین‌المللی حدود 15 تریلیون دلار است، افزود: دیپلماسی اقتصادی به عنوان ابزار قدرت نرم می تواند جای قدرت سخت را بگیرد و این روند را به وضوح در دنیا شاهد هستیم که کشورها متوجه شده‌اند همان مقدار که باید به نیاز داخلی خود توجه کنند، باید از منابع و ثروت خود برای تاثیرگذاری در دنیای خارج و گسترش حوزه نفوذ خود استفاده کنند.

دکتر خزاعی بابیان اینکه بسیار مهم است که به شناخت دقیقی از تاثیر و تاثر مناسبات اقتصادی و سیاسی از یکدیگر رسید، گفت: با رسیدن به چنین شناختی، متوجه می‌شویم که حضورمان در بازارهای پولی، خدمات مهندسی، قراردادهای اقتصادی، بخش خصوصی، نهادهای مختلف و … وابسته به بخش‌های مختلف در کشور است و این تصور که بعضی مواقع می‌بینیم فقط وزارت امور خارجه را مسئول دیپلماسی اقتصادی می‌دانند، تصور ناقصی است.

وی افزود: وزارت امور خارجه به عنوان پیام‌رسان اقتصادی می‌تواند نقش خود را خوب انجام دهد، اما بار دیپلماسی اقتصادی فقط به دوش یک وزارتخانه نیست. وزارت خارجه می‌تواند مسیر را هموار کند، اما اگر یک‌نهاد یا بخش دیگری کارش را درست انجام ندهد، مسیر دچار مشکل می‌شود؛ بنابراین همه مسئول و تأثیرگذارند.

دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی در جمع‌بندی سخنان خود، عوامل اثرگذار بر دیپلماسی اقتصادی را شرایط اجتماعی، مدیریت منابع، وضعیت حقوقی و قضایی کشور، تعامل با نهادهای بین‌المللی، سازمان های غیردولتی، اتاق‌های فکر، ارتباط فعالان اقتصادی داخل با خارج و اتباع ایرانی خارج از کشور، قوانین و مقررات مربوطه در تعامل دو و چندجانبه، تنظیم موافقت‌نامه‌های بین‌المللی مصوب مجلس، صدور خدمات فنی و مهندسی و حمایت از آن، حمایت از فعالان بخش خصوصی داخلی، ثبات قوانین و مقررات، پایداری وضعیت اقتصادی و حفظ امنیت مطلوب در کشور توصیف کرد.

نشست «بررسی سیاست‌گذاری کلان در دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران» با حضور جمعی از اساتید و کارشناسان اقتصادی و سیاسی به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی از صبح امروز آغاز شد. این نشست با همکاری شورای راهبردی روابط خارجی و اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شده و نهمین پیش‌نشست «اولین کنفرانس ملی دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران» است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *