جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

موضع کنعانی در محکومیت شدید رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بر حق مشروع و غیرقابل انکار ملت فلسطین در تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف در کل سرزمین تاریخی فلسطین از بحر تا نهر تاکید کرد.

رویترز: تشدید تحریم های ایران در بسته کمک های خارجی آمریکا گنجانده شده است

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز امروز به نقل از یک گروه پژوهشی نوشت که قانون‌گذاران آمریکایی تشدید تحریم ‌های صادرات نفت ایران را در بسته کمک به اوکراین، رژیم صهیونیستی و کشورهای حوزه اقیانوس هند و آرام گنجانده‌اند.

Loading
رئیس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع):

ضرورت توجه به ظرفیت قابل‌توجه ایرانیان خارج از کشور

شورای راهبردی آنلاین: رئیس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع)، ایرانیان خارج از کشور را ظرفیت قابل‌توجهی برای اقتصاد کشور عنوان کرد و بر ضرورت توجه و برنامه‌ریزی جدی برای استفاده از این ظرفیت تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای راهبردی روابط خارجی، دکتر مهدی صادقی شاهدانی در نشست «بررسی سیاست‌گذاری کلان در دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران» تصریح کرد: این ظرفیت از دو جهت می‌تواند برای دیپلماسی اقتصادی کشور و همچنین نظام اقتصادی کشور مهم باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: یک جنبه این است که می‌توان ایرانیان خارج از کشور را به‌عنوان سرمایه انسانی به جهت مهارت‌ها و قابلیت‌هایشان در نظر گرفت. علاوه بر آن، ایرانیان خارج از کشور فعالیت‌های اقتصادی متنوع و گسترده‌ای دارند، اما متأسفانه فعالیت این اشخاص که می‌تواند به عنوان تولید ملی قلمداد شود، مورد توجه بایسته قرار نگرفته است.

دکتر صادقی شاهدانی ورود سرمایه از خارج به داخل را عامل تنظیم‌کننده بازار ارزی داخل کشور خواند و گفت: در شاخص مهاجرفرستی، ایران رتبه 54 از 232 کشور موردبررسی قرار گرفته را دارد. شاخص مهاجرپذیری بسیار کمتر است و رتبه 23 را داریم. این شاخص نشان می دهد با توجه به اینکه مهاجرفرستی ما نسبتا رتبه خوبی دارد، می‌توانیم از پیامدهای مثبت آن استفاده کنیم.

وی گفت: اصل مهاجرت نگران‌کننده نیست؛ نگران‌کننده این است که مهاجران نتیجه عملکرد مثبت خود را که در قالب فعالیت و تولیدشان است، وارد کشور نکنند.

رئیس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) تعداد ایرانیان خارج از کشور را قابل توجه دانست و گفت: آمار چهار میلیون نفر را به‌عنوان تعداد ایرانیان خارج از کشور ذکر می‌کنند که این آمار در سال 1990 حدود یک‌میلیون و 820 هزار نفر بوده است. درصد مهاجران ایرانی از کل جمعیت در 1990 معادل 1.45 درصد از جمعیت کشور بوده و در 2020 این سهم به 4.8 درصد افزایش یافته است.

وی به پراکندگی جمعیت ایرانیان خارج از کشور در دنیا اشاره و تاکید کرد: از ظرفیت ایرانیان خارج کشور می‌توان برای انتقال سرمایه به داخل کشور بهره مفیدی برد. سرمایه ایرانیان خارج از کشور 1000 تا 1500 میلیارد برآورد شده است که اگر حتی 20 درصد از آن‌هم به داخل منتقل شود، اقتصاد سرمایه کشور را متحول می‌کند.

دکتر صادقی شاهدانی با تشریح تجربه‌های موفق دنیا در زمینه مهاجرت‌های بازگشتی ، خصوصا تجربه کشور چین، بر ضرورت توجه و برنامه‌ریزی جدی برای استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد و گفت: ساختارهای کنونی عملکرد قابل انتقادی داشته‌اند، این در حالی است که نباید به موضوع ایرانیان خارج از کشور به عنوان مقوله‌ای تجملاتی برخورد کرد. باید این مساله در کشور به صورت یک پروژه دیده شود و علاوه بر آن به موضوع بازگشت اعتماد به ایرانیان خارج از کشور، نگاهی علمی داشت.

نشست «بررسی سیاست‌گذاری کلان در دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران» با حضور جمعی از اساتید و کارشناسان اقتصادی و سیاسی به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی از صبح امروز آغاز شد. این نشست با همکاری شورای راهبردی روابط خارجی و اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شده و نهمین پیش‌نشست «اولین کنفرانس ملی دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران» است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *