جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

دیدار امیرعبداللهیان با وزیران خارجه برزیل و الجزایر

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کرد.

Loading
رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي در همایش «صلح و ثبات در غرب آسیا» مطرح کرد:

ایده گفتگوی درون تمدنی در جهان اسلام

۱۳۹۷/۰۹/۲۶ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: ایده احیای تمدن اسلامی در منطقه می‌تواند در شرایط کنونی به‌عنوان گفتگوی درون تمدنی، فضای مناسبی را برای گفتگوی صلح و ثبات در منطقه ایجاد کند.

دکتر سید کمال خرازی در آیین آغاز به کار همایش «صلح و ثبات در غرب آسیا» گفت: امروز منطقه متلاطم ما به یک پارادایم جدید برای گفتگو نیاز دارد که بتواند همه را به‌دوراز اختلافات دور هم جمع کند تا در آن فضا، امکان گفتگو درباره راه‌های برقراری صلح، ثبات و امنیت در منطقه فراهم شود.

وی تصریح کرد: همه کشورهای این منطقه که در تمدن عظیم اسلامی سهم داشتند، می‌توانند چنین طرحی را پیگیری کنند. این گفت‌وگو در باب تمدن اسلامی می‌تواند طراحی شود و محوریتی ایجاد کند که موجب آرامش در فضای فعلی شود و پرچم احیای تمدن اسلامی را برافرازد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: باید ببینیم به‌جای ائتلاف‌هایی برای جنگ در منطقه چگونه می‌توانیم به اصل تمدن طلایی اسلامی برگردیم. البته آگاه ساختن ملت‌ها جدای از دولت‌ها خود عامل مهمی است و این مسئله می‌تواند یک بیداری اسلامی باشد که بتوانیم آگاهی را توسعه دهیم و به تمدن خودمان بازگردیم.

دکتر خرازی با اشاره به طرح موفق گفتگوی تمدن‌ها از سوی جمهوری اسلامی و پذیرش آن در جامعه بین‌المللی اظهار داشت: ایده گفتگوی تمدن‌ها را در آن زمان همه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی پذیرفته بودند و امروز هم ما نیاز به چنین ایده‌های نو داریم تا بتوانیم در آن فضا اختلافات را کنار بگذاریم و درباره صلح و امنیت منطقه تبادل‌نظر کنیم.

وی در ادامه با بیان راهبرد جمهوری اسلامی ایران در خصوص امنیت منطقه گفت: آنچه در سال‌های اخیر در کشورهای سوریه، لبنان، عراق و یمن اتفاق افتاد، نشان می‌دهد که راهبرد ایران با هدف ایجاد ثبات و امنیت با رویکرد دفاع از دولت‌های قانونی و نهضت‌های مردمی در منطقه، راهبرد صحیحی بوده است.

وی افزود: ما ثابت کردیم که هرگز در قبال تحولات منطقه ساکت نمی‌نشینیم و به‌عنوان عامل ثبات در منطقه حضور خواهیم داشت؛ همین حضور سبب شکست قدرت‌های بیگانه در این منطقه بوده است.

دکتر خرازی گفت: بر اثر همکاری‌های موفق جمهوری اسلامی ایران در منطقه، اکنون شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده است که دولت‌هایی که روزی از مخالفان دولت سوریه بودند، امروز با تغییر راهبرد خود در حال برقراری ارتباط با این کشور هستند و دشمن در این منطقه شکست‌خورده است.

وی گفت: واقعیت منطقه این است که جبهه مقاومت به پیروزی‌های زیادی دست‌یافته و جبهه مخالف با شکست و ناکامی مواجه شده است. در چنین شرایطی ما باید اولاً تحلیل دقیقی از اوضاع و موقعیت کنونی منطقه داشته باشیم و بعد به‌دوراز سوگیری، اوضاع را تحلیل و مدیریت کنیم.

دکتر خرازی با اشاره به تلاش دشمنان برای القای ایران‌هراسی در منطقه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه به دنبال هژمونی در منطقه نبوده و این دیگران هستند که با کشاندن آمریکا و قدرت‌های اروپایی به منطقه به دنبال بی‌ثباتی منطقه و هژمونی هستند؛ اما البته به اهداف خود نخواهند رسید.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: واقعیت دیگر این است که اغلب حکومت‌ها در منطقه برخاسته از اراده مردم نیستند و حکومت‌های اقتدارگرایی هستند. حکومت‌هایی که برخاسته از اراده مردم نباشند، به قدرت‌های بیگانه وابسته می‌شوند و نمونه‌اش هم کشورهایی مانند عربستان و امارات هستند که به آمریکا وابستگی دارند.

دکتر خرازی در ادامه بیان کرد: واقعیت دیگر که در منطقه وجود دارد این است که برخی از رهبران منطقه ما جاه‌طلب هستند؛ این در حالی است که بارها تجربه کرده‌اند که جاه‌طلبی‌شان به شکست انجامیده است. در چنین شرایطی و بعد از پیروزی‌هایی که در میدان نبرد نصیب جبهه مقاومت شده است باید از این پیروزی‌ها درصحنه سیاسی به‌خوبی استفاده کنیم و این مسئله هم نیاز به تحرک سیاسی جدی‌تری دارد. ما دستمان خالی نیست واگر بخواهیم در توسعه صلح و ثبات‌ در منطقه و رسیدن به سازوکاری که امنیت منطقه را تضمین کند، تأثیرگذار باشیم، باید فعالیت بیشتری داشته باشیم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اضافه کرد:‌ روی‌هم‌رفته بعدازاین جنگ‌ها و درگیری‌هایی که در منطقه وجود داشته، همه باید به این نتیجه برسند که جنگ راه‌حل نیست و از طریق جنگ نمی‌توان اختلافات را حل کرد، بلکه باید به دنبال راه‌حل‌های غیرنظامی بود.

دکتر خرازی با طرح این سؤال که باید ببینیم موقعیت جمهوری اسلامی ایران در این منطقه چیست؟ افزود: همه اذعان دارند که ایران باثبات‌ترین کشور در این منطقه پرتلاطم است. اینکه جمهوری اسلامی ایران مخالف سلطه بیگانگان است، مشکل اصلی‌اش با قدرت‌های بین‌المللی محسوب می‌شود و نمی‌پذیرد این قدرت‌ها بخواهند بر منطقه سلطه یابند.

وی در ادامه به دوستی دو ملت ایران و عراق که نقطه اوج آن را در مراسم اربعین شاهدیم، به‌عنوان نفوذ طبیعی و معنوی ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: عراق 8 سال با ایران در جنگ بود اما امروز مردم دو کشور مانند اعضای خانواده با یکدیگر رفت‌وآمد دارند و این از معجزات تاریخ است. اینکه دیگران می‌گویند ایران در حال گسترش نفوذ خود است، وقتی این نفوذ ماهیتی معنوی و طبیعی دارد چگونه می‌توان به آن ایراد گرفت مگر غرب در کشورهای دیگری نفوذ فرهنگی ندارد؟ بنابراین برتری اعتقادات و ارزش‌ها در جمهوری اسلامی ایران به‌طور طبیعی در کشورهای دیگر نفوذ ایجاد می‌کند و این مسئله با سلطه و هژمونی متفاوت است.

وی همچنین بر ضرورت کار رسانه‌ای و آگاهی‌رسانی برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه تأکید کرد و با بیان اینکه نتوانسته‌ایم از ابزار رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی به‌خوبی در بیان اهداف و راهبردهای منطقه‌ای خود بهره بگیریم، افزود: روشنگری افکار عمومی باید یکی از اهداف ما باشد و در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهیم.

همایش صلح و ثبات در غرب آسیا با عنوان «یک منطقه، یک سرنوشت» امروز در چارچوب سومین کنفرانس امنیتی تهران در سالن اجتماعات مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در تهران گشایش یافت. این همایش با همکاری مشترک شورای راهبردی روابط خارجی، مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، دبیرخانه کنفرانس امنیتی تهران و بنیاد همکاری‌های امنیت بین‌المللی برگزار شد.

این همایش یکی از دو پیش کنفرانس‌های امنیتی تهران است و دومین پیش کنفرانس نیز هفدهم دی‌ماه برگزار خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *