جدیدترین مطالب

شکست در عین زورگویی امریکا و اسرائیل در سازمان ملل

شکست در عین زورگویی امریکا و اسرائیل در سازمان ملل

جواد معصومی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: صرف‌نظر از اینکه قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت در عمل اجرا شود یا خیر، این قطعنامه شکست سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و می‌تواند فشارهای افکار عمومی جهانی علیه رژیم صهیونیستی را افزایش دهد. قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از نظر قانونی الزام‌آور هستند. اگرچه سازوکارهای اجرایی سازمان ملل محدود هستند، اما شورای امنیت می‌تواند به پشتوانه قطعنامه حقوقی صادر شده، اقدامات تنبیهی بیشتری علیه رژیم صهیونیستی صادر کند و در صورت عدم اجرای قطعنامه ناکارآمدی و بی‌اعتباری شورای امنیت را تشدید خواهد کرد.

هشدار روسیه به مالک تلگرام

دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفت پاول دورُف باید مراقب باشد؛ پیام رسان تلگرام به ابزاری برای اقدامات تروریستی تبدیل شده است.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

Loading

أحدث المقالات

شکست در عین زورگویی امریکا و اسرائیل در سازمان ملل

شکست در عین زورگویی امریکا و اسرائیل در سازمان ملل

جواد معصومی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: صرف‌نظر از اینکه قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت در عمل اجرا شود یا خیر، این قطعنامه شکست سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و می‌تواند فشارهای افکار عمومی جهانی علیه رژیم صهیونیستی را افزایش دهد. قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از نظر قانونی الزام‌آور هستند. اگرچه سازوکارهای اجرایی سازمان ملل محدود هستند، اما شورای امنیت می‌تواند به پشتوانه قطعنامه حقوقی صادر شده، اقدامات تنبیهی بیشتری علیه رژیم صهیونیستی صادر کند و در صورت عدم اجرای قطعنامه ناکارآمدی و بی‌اعتباری شورای امنیت را تشدید خواهد کرد.

سومالی در جامعه شرق افریقا: چشم‌انداز و چالش‌ها

پیوستن سومالی به جامعه شرق افریقا مزیت‌های سیاسی و اقتصادی را برای این کشور فراهم کرده که می‌تواند به سیاستمداران این کشور کمک کند تا عادی‌سازی وضعیت سومالی در نظام بین‌الملل را در ادغام‌های منطقه‌ای پیگیری کند. اما چگونه توانسته اعتبار بین‌المللی ازدست‌رفته خود را احیا کند؟ گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

هشدار روسیه به مالک تلگرام

دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفت پاول دورُف باید مراقب باشد؛ پیام رسان تلگرام به ابزاری برای اقدامات تروریستی تبدیل شده است.

Loading
دکتر خرازي در نشست مشترک با قائم مقام دبيرکل سازمان ملل:

سازمان ملل ملعبه قدرت‌ها شده است

۱۳۹۴/۰۷/۲۶ | خبرهای شورا

شورا آنلاین: رییس شورای راهبردی روابط خارجی 21 مهر 1394 میزبان یان الیاسون، قائم مقام دبیرکل سازمان ملل بود. این حضور فرصتی شد تا دو طرف نشست مشترکی با حضور استادان دانشگاه و کارشناسان برگزار کنند؛ نشستی که در آن موضوعات متنوعی از جمله ضرورت اصلاح ساختار سازمان ملل، جلوگیری از استفاده ابزاری از سازمان ملل، رسیدگی فوری به جنایات جنگی عربستان در یمن و ... بررسی شد.

مهم‌ترین موضوعاتی که دکتر سیدکمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی در این نشست، مطرح کرد، در جدول زیر آمده است:

  • اشاره به سوابق آقای یان الیاسون در سازمان ملل و نقش وی در موضوع قطعنامه 598
  • یکه تازی قدرت ناشی از اسلحه، پول و ثروت
  • ما در دوره‌ای هستیم که سازمان ملل ملعبه دست قدرت‌های بزرگ است که ماجرای یمن یکی از نمونه‌های آن می‌باشد. اگر اتفاقی مثل یمن در کشوری که دوست آمریکایی‌ها بود رخ می‌داد آنها حتماً از خیزش مردم حمایت می‌کردند که اوکراین نمونه آن بود، اما درباره یمن دیدیم که اجازه دادند عربستان این خیزش مردمی را سرکوب کند.
  • سازمان ملل می‌توانست در موضوع یمن کمک‌کننده باشد، اما اینکار انجام نشد و این سازمان تا آنجا ملعبه شده که عربستان توانست جلوی قطعنامه حقوق بشری که جنایات این کشور در یمن را محکوم می‌کرد، بگیرد.
  • ما معتقدیم سازمان ملل می‌توانست در بحث یمن فعال‌تر باشد و نیز به کمک‌های انسان دوستانه و نیز حل سیاسی مسأله کمک کند
  • در سوریه جاه‌طلبی برخی حکومت‌های منطقه و مداخله‌های غرب و آمریکا جنایات کنونی را رقم زده است
  • اگر ما روزی در منطقه گروه‌های تروریستی داشتیم امروز لشکری از تروریست‌ها داریم که دارای سلاح‌های پیچیده، منابع مالی و نفتی و نیز دارای حمایت دولت‌های منطقه، آمریکا و غرب هستند
  • ابراز امیدواری برای اینکه تصمیم روسیه برای سرکوب داعش به نتیجه برسد و زمینه برای مذاکرات سیاسی فراهم شود
  • ناتوانی سازمان ملل در جنگ‌ها و شکل‌گیری ائتلاف‌ها درخارج از سازمان ملل یکی ازپدیده‌هایی است که طی سال‌های گذشته با آن روبرو بوده‌ایم و این موضوع باعث تضعیف سازمان ملل شده است.
  • سؤال اساسی این است که چرا ائتلاف‌ها شکل می‌گیرد و در موضوع یمن سازمان ملل باید در قبال تهاجم ائتلاف ساکت باشد یا تحرکی نداشته باشد؟
  • ابراز امیدواری برای اینکه شورای امنیت با تغییر ساختار و نمایندگی مجموع کشورهای عضو سازمان ملل، بتواند نقش موثرتری ایفا کند

مهم‌ترین موضوعاتی که یان الیاسون، قائم مقام دبیرکل سازمان ملل در این نشست، مطرح کرد، در جدول زیر آمده است:

  • در چند سال اخیر ما شاهد تحولات مهمی در منطقه بوده­ایم که از تونس شروع شده و در ابتدا خیلی از آن استقبال گردید اما رفته رفته این جریان به سوی افراط گرایی کشیده شد. این حرکات تروریستی و افراط­گرایانه در منطقه در حال شیوع و گسترش از کشوری به کشور دیگر می­باشد. افراط گرایان در حال ابداع قوانین جدیدی در منطقه بوده و سعی در ارائه روایت تازه­ای از خود دارند.
  • هرچقدر بحران در سوریه و یمن طولانی­تر شود دامنۀ افراط­گرایی به سمت کشورهای همجوار کشیده خواهد شد. هم اکنون ما در حال از دست دادن زمان می­باشیم. راهکارهایی برای یمن پیشنهاد داده­ایم. یکی از این پیشنهادات گفت و گوهای بدون پیش شرط است که مورد موافقت آمریکا و برخی از کشورها نیز قرار گرفته است.
  • کشورهای منطقه بایستی بر اساس سه عنصر احترام متقابل، تاریخ مشترک و جغرافیای مشترک وارد فرایند تعامل و گفت و گو با یکدیگر شوند. همچنین کشورهای منطقه باید به صورت بلندمدت و کوتاه مدت برنامه ریزی و سیاست گزاری نمایند.
  • سازمان ملل آینه­ای از جهانی است که هم اکنون وجود دارد. برای اصلاح آن باید به سمت جهانی رفت که باید باشد. قوانین مشخص و مدونی در سازمان ملل موجود است با این حال متأسفانه ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد.
  • من به عنوان معاون دبیر کل سازمان ملل فکر نمی­کنم که دولت­های غربی از تروریسم حمایت کنند.
  • تجربه ثابت کرده است ابزارهای نظامی برای حل مشکل تروریسم نا کار آمد هستند بنابراین باید به دنبال راهکارهای سیاسی بود.
  • یکی از مهم ترین راهکارهای ایجاد صلح بازگشت به حقوق، قانون و اصول ابتدایی انسانیت است.
  • یکی از مشکلات سازمان ملل در حل مناقشات جهانی و منطقه­ای، تضاد بین منافع ملی و بین المللی کشورها می­باشد. باید تدابیری اندیشیده شود تا این تضاد به حداقل برسد.
  • برای حل مشکلات جهانی باید ریشه­های آن را بررسی کرد. مثلاً بحران مهاجرت در منطقه از عراق شروع شد. بنابراین راهکار اصلی جلوگیری و پیشگیری است و بایستی بحران را در نطفه خاموش کرد.
  • در بحث سوریه همان ‌قدر که ایران از عملکرد سازمان ملل ناامید است، ما هم ناامیدیم.
  • آقای کوفی عنان و من از آن‌جایی که نتوانستیم در بحث سوریه قطعنامه‌ای داشته باشیم کارمان بسیار سخت شد البته در بحث یمن اوضاع کمی بهتر است چرا که توانستیم یک بیانیه و نیز قطع‌نامه 2216 را البته به صورت اجماع به‌دست آوریم و قبول دارم شورای امنیت در این موضوع کم کاری کرده است.
  • خیلی جالب است آن‌ها هم (عربستان و امارات متحده) نسبت به عملکرد سازمان ملل انتقاد دارند و معتقدند برخی قوانین سازمان ملل در محکومیت‌هایی که از سوی این سازمان نسبت به عملکرد عربستان در یمن صورت گرفته رعایت نشده است. البته ما هم انتقادات خود را نیز به این مسائل داشته‌ایم که نتوانستیم از این انتقادات نتیجه‌ای بگیریم.
  • در بحث یمن و سوریه کشورهای قدرتمند نظر خود را دارند. بازیگران کوچک داخلی و منطقه‌یی نظرات خود و ما نیز تاثیرات محدودی داریم.
  • حقوق بشر و حکمرانی قانون از مسائل مهم دیگری هستند که باید برای ایجاد صلح و ثبات پیگیری شوند و ظیفه ما این است که به سمت ثبات پیش رویم.
  • از نظر من مشکل منطقه بسیار جدی است. رخدادهایی که شاهد آن هستیم متاسفانه حاکی از سقوط فرایندهای اصلاح‌طلبی در کشورها هستند و در مقابل دولت‌های این کشورها را داریم که در برابر این تغییرات تعلل کردند.
  • خطر فزاینده تروریسم این منطقه را تهدید می‌کند و همه باید برای مقابله با این خطر به طور جدی متحد شویم.
  • حرکت‌های تروریستی از یک کشور به کشور دیگر در حال عبور است و تروریست‌ها از منابع انرژی در این کشورها برای کسب درآمد استفاده می‌کنند و هم‌چنین قوانین و مقرراتی را ایجاد می‌کنند تا به اداره این کشورها بپردازند که این روند باعث نگرانی است. تروریست‌ها از نیروی جوان مستاصل که به دنبال کار و زندگی بهتر است و نیز از فن‌آوری و تکنولوژی استفاده می‌کنند و ایدئولوژی خشونت را ترویج می‌دهند. بنابراین معتقدم آن‌ها علاوه بر ابعاد نظامی و امنیتی به لحاظ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در حال ایجاد یک روند جدید هستند.
  • ‌ هر چه بحران در یمن و سوریهطولانی شود بیش‌تر به شکل یک بیماری ویروسی تبدیل شده و به کشورهای دیگر از جمله عراق، لبنان، اردن و یا ترکیه کشیده می‌شود و نتیجه آن نیز در کشورهای اروپایی دیده خواهد شد.
  • این حملات (حملات روسیه به مواضع داعش در سوریه)یک امکان است و امیدواریم بلافاصله از آن عبور کنیم و وارد فاز سیاسی شویم و به سمت فرایند گذار سیاسی برویم.
  • مقامات ایران به ما گفته‌اند از فرایند گذار و نیز دولت وحدت ملی در سوریه حمایت می‌کنند و امیدواریم روسیه، ترکیه، عربستان و ایران به این جمع‌بندی نهایی برسند و وارد فاز سیاسی در رابطه با سوریه شوند. متاسفانه ما در سوریه زمان را داریم از دست می‌دهیم و به نظرم دولت فعلی از کنترل شرایط و بحران ناکام است.
  • امیدواریم در یمن حوثی‌ها و دولت مرکزی با حضور سازمان ملل گفت‌وگوها را بدون پیش شرط آغاز کنند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای آغاز مذاکرات به من اطمینان دادند. معتقدم برای همه کشورها زمان آن رسیده است که به فکر یک راه‌حل مشترک باشند و ما باید به دنبال احیای اعتماد و همکاری باشیم.
  • متاسفانه شاهد تنازع و تقابل در منطقه هستیم و هر کس سعی می‌کند جنگ خود را پیش ببرد. جنگ‌های نیابتی وضعیت خطرناکی را در منطقه به وجود آو رده اند وعلاوه بر این ورود بازیگران خارجی کنترل این وضعیت را سخت تر کرده است. در سوریه نیروهای مختلفی هستند که هر کدام به یک سو حرکت می‌کند و این هر روز بحران سوریه را پیچیده تر می سازد. ما به استراتژی شورای امنیت و تعامل قدرت های منطقه با یکدیگر برای حل این بحران ها نیاز داریم.
  • متاسفانه به اصول و مقرراتی که در منشور ملل متحد نوشته شده است توجه نمی‌شود. معتقدم کشورهای عضو باید مقید به این منشور باشند اما خیلی‌ها نیستند. ما شورای امنیت را داریم که حق تصمیم‌گیری الزام‌آور دارد اما هنوز مسائلی است که درباره آن تصمیم گیری نشده است.
  • مطالعاتی در اروپا و آمریکا شده است که نشان می‌دهد مردم، سازمان ملل را جزو آمال و آرزوهای‌شان می‌دانند و آن را در مواجهه با واقعیت ناکارآمد و ناامید کننده می‌بینند. معتقدم باید در قوانین و اصول سازمان ملل اصلاحاتی انجام دهیم.
  • من شخصا دنبال ارتباط بین گسترش و توسعه صلح و حقوق بشر و حکمرانی قانون هستم و آن را یک دستور کار می‌دانم. باید سیاست‌ها را به عمل تبدیل کنیم و تا جایی که می‌شود ایده‌ها را محقق کنیم.
  • در بحث پناهجویان سوری سازمان ملل نتوانسته است حتی 45 درصد از آن چه باید از ضروریات اولیه در اختیار آن‌ها قرار گیرد را محقق کند و از این رو آن‌ها به سمت اروپا هجوم آوردند؛ بنابراین تاکید دارم که ما نیازمند اصلاحات در سازمان ملل هستیم.
  • معتقدم تروریسم به گونه‌ای در حال شکل‌گیری و گسترش است که نشان می‌دهد می‌خواهد به همه جا سربکشد. ما به یک استراتژی پیچیده و جامع در برابر تروریسم نیاز داریم و نباید فقط به دنبال حل این مسأله از طریق نظامی باشیم. باید جلوی سربازگیری تروریست‌ها در منطقه را بگیریم و این نیازمند آن است که دولت‌ها با امکانات و عوامل داخلی خود این فضا را فراهم کنند. هر چه عراق و سوریه ضعیف‌تر شوند تروریسم بیش‌تر تقویت می‌شود.
  • متاسفانه سوء‌ظن و بی‌اعتمادی بین کشورهای مختلف در منطقه به شدت وجود دارد و باید این کشورها سعی کنند با حسن نیت شرایط را تغییر دهند و این یک وظیفه بزرگ برای شما است. باید به فکر تعامل سیاسی و اقتصادی باشید تا فهم بهتری نسبت به یکدیگر پیدا کنید.
  • من نمی‌خواهم بگویم رابطه ایران و عربستان به نوعی یک جنگ است اما بین شما و عربستان بی‌اعتمادی جدی وجود دارد. باید بپذیرید که زندگی در دنیا پذیرش اصول، قبول تاریخ، احترام به فرهنگ و هویت ملت‌های همسایه و برابری همه مردم است.
  • متاسفانه در دنیا شاهد جنایات زیادی هستیم که ناشی از بی‌اعتنایی و رعایت نکردن اصول و قوانین منشور ملل متحد و حتی مخالف با قوانین اساسی داخلی بسیاری از کشورهاست. حملات عربستان و متحدانش در منطقه و یا استفاده بشار اسد از بمب‌های بشکه‌یی و یا حمله آمریکا به بیمارستانی در قندوز نشان می‌دهد که منشور ملل متحد به خوبی پیاده نمی‌شود. همه کشورها باید به آن چه در سازمان ملل امضا کرده‌اند پایبند باشند.
  • حق وتو نباید ابزاری در دست کشورهای دارای حق وتو باشد. باید مجمع عمومی نقش بیش‌تری را در مسائل مهم بین‌المللی به عهده بگیرد.
  • باید جریان سرمایه و پول را از دست تروریست‌ها خارج کنیم و امیدوارم کشورهای عضو سازمان ملل و نیز کشورهای منطقه به این جمع‌بندی برسند.

در جدول زیر هم می‌توانید مهم‌ترین موضوعاتی که استادان دانشگاه و کارشناسان در این نشست مطرح کردند، بخوانید:

  • انتقاد از عملکرد سازمان ملل در تامین صلح و عدالت در جهان
  • انتقاد از عملکرد سازمان ملل در موضوع یمن
  • انتقاد از عدم برخورد سازمان ملل با کشتار مردم بیگناه یمن به دست رژیم سعودی
  • وجود استاندارد دوگانهدر برخورد های سازمان ملل با بحران های جهانی
  • وجود نگاه نابرابر و تبعیض آمیز سازمان ملل به مردم کشورهای جهان
  • لزوم برخورد سازمان ملل با کشورهای حامی تروریسم
  • لزوم صدور قطع نامه جهت تحریم کشورهایی که از گروههای تروریستی مانند داعش با فروش اسلحه و خرید نفت حمایت می نمایند
  • لزوم فعال تر نمودن ظرفیت قطعنامه اتحاد برای صلح
  • مقایسه نقش دبیران کل سازمان ملل در عملی نمودن اهداف عالیه این سازمان
  • لزوم ارزیابی افکار عمومی مردم مناطق جهان از عملکرد سازمان ملل
  • اشاره به عدم رضایت عمومی از عملکرد سازمان ملل در ایران و بسیاری از کشورهای جهان
  • انتقاد از عملکرد سازمان ملل در موضوع سوریه و عدم حمایت از دولت قانونی این کشور

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *