جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

حملات تروریستی در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای افزایش پتانسیل این سازمان را طلب می کند

روسلان میرزایف، مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای، امروز جمعه اعلام کرد که حملات تروریستی اخیر در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای – ایران، پاکستان و روسیه – ضرورت افزایش پتانسیل این سازمان را در مقابل ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای قرار می دهند.

تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس

عدم تمایل برخی کشورها به شرکت در اجلاس اوکراین، گلایه زلنسکی از توجه جامعه جهانی به غزه به‌جای اوکراین، خالی شدن انبارهای سلاح کانادا، درخواست از آمریکا برای رفع نیازهای ارتش اوکراین و ارسال پاتریوت و گلوله توپ، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

Loading
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح کرد

اذعان آمریکا به اقتدار ایران در ریاض

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ترامپ علی رغم وعده هایی که علیه تفاهم برجام داده بود و تحت تاثیر اقتدار جمهوری اسلامی ناچار به امضای تعویق تحریم های ایران شد.

حشمت الله فلاحت پیشه در تحلیل ابعاد مختلف سفر ترامپ به عربستان و قرارداد 110میلیارد دلاری تسلیحاتی ریاض با پنتاگون، گفت: رئیس جمهوری آمریکا در سفر به خاورمیانه تلاش می کند جانی تازه به کارخانجات اسلحه سازی آمریکا ببخشد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت: واقعیت این است که عربستان و برخی کشورهای عربی فاقد مولفه های قدرت نرم هستند و نمی توانند با تکیه بر حمایت مردمی در عرصه های بین المللی ایفای نقش کنند.

وی در ادامه افزود: ریاض برای جبران فقدان قدرت نرم به هزینه های تسلیحاتی گزاف روی آورده است،البته این مسئله محدود به عربستان نیست و اعضای شورای همکاری های خلیج فارس نیز همین رویکرد را دنبال کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: قراردادهای هنگفت نظامی ترامپ را باید در نگاه تحقیرآمیز رئیس جمهوری آمریکا در رابطه با تاراج پول و نفت عربستان و شورای همکاری های خلیج فارس باید تفسیر کرد.

وی تصریح کرد: در جریان نخستین سفر ترامپ به خاورمیانه شاهد محقق شدن وعده رئیس جمهوری آمریکا به نومحافظه کاران و مالکان غول های اسلحه سازی ایالات متحده هستیم.

فلاحت پیشه گفت: براساس آمار موجود،رقمی در حدود 300میلیارد دلار قرارداد نظامی از سوی کاخ سفید به کشورهای عرب خاورمیانه تحمیل شده است تا صنایع آمریکایی از رکود نجات پیدا کنند.

تشدید بحران خاورمیانه

وی با ابراز نگرانی نسبت به چشم انداز آینده خاورمیانه گفت: فروش کلان تسلیحات مدرن آمریکایی موجب ایجاد ناامنی و برهم خوردن توازن در منطقه خواهد شد.

این نماینده مجلس دهم گفت: معضل اساسی اینجاست که سعودی ها رفتار ناخوشایندی در ایجاد بی ثباتی و جنگ طلبی دارند که با فروش تسلیحات آمریکایی تشدید خواهد شد.

وی تاکید کرد: راهبردنظامی عربستان باتوجه به ضعف فاحش مولفه های قدرت درونی آنها موجب شکل گیری بحران نظامی ده ساله در آینده منطقه خواهد شد.

فلاحت پیشه گفت: واقعیت میدانی قرارداد نظامی آمریکا اینجاست که یکی از تهدید آمیزترین روابط خاورمیانه در حال شکل گیری است که نقطه انفجار زرادخانه های تسلیحاتی مشخص نیست.

وی تصریح کرد: نجات غول های اسلحه سازی ایالات متحده به بهای تشدید التهاب خاورمیانه در کنار هزینه های گزاف سرمایه های عربستان و شورای همکاری های خلیج فارس تمام خواهد شد.

هزینه های گزاف و بی بازگشت سعودی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عربستان که در جریان جنگ طلبی های نیابتی در عراق و سوریه هزینه های سنگینی متحمل شده است و امروز عملا در یمن علی رغم استفاده از تمام توان نظامی به هیچ نتیجه مشخصی دست نیافته است.

وی در ادامه گفت: رشدتصاعدی هزینه های نظامی عربستان در کنار افول کشنده درآمدهای نفتی ریاض تهدیدی است که خزانه داری سعودی ها را بیش از گذشته در مضیقه گرفتار می کند.

فلاحت پیشه گفت: عربستان باتوجه به ساختار حکومتی سعودی تنها و تنها به تجدید مولفه های ساختار سخت می اندیشد و همین رویکرد نوع رفتارهای تهاجمی ریاض را تشدید می کند.

اذعان آمریکا به اقتدار ایران در ریاض

این نماینده مجلس دهم با پیش کشیدن سخنان «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه سفر ترامپ به ریاض گفت: تحلیل رفتاری تیم ترامپ نشان می دهد که آنها نتوانسته اند قدرت ایران را نادیده بگیرند.

وی در ادامه گفت: همزمانی سفر ترامپ با حماسه دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران اسلامی اتفاقی است که قدرت نرم ایران را به رخ مقامات آمریکایی کشید.

فلاحت پیشه گفت: نکته دردناک برای اعضای شورای همکاری های خلیج فارس به ویژه عربستان این است که آنها هرگز پشتوانه حمایت های مردمی را در کنار خود احساس نکرده اند.

وی تصریح کرد: ریاض برای ایجاد قدرت درونی حاضر به هزینه میلیاردهادلار بیش از این قراردادهنگفت و تحقیرآمیز است اما موضوع اینجاست که آنها فاقد کم ترین فاکتورهای قدرت نرم مردمی هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: ترامپ علی رغم وعده هایی که علیه تفاهم برجام داده بود و تحت تاثیر اقتدار جمهوری اسلامی ناچار به امضای تعویق تحریم های ایران شد.

وی با بیان این که موضوع فعالیت های پدافندی ایران به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست ، گفت: تیلرسون با علم به قدرت ایران خواهان مذاکره با تهران است .

منبع: مرکز پژوهش های مجلس

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *