جدیدترین مطالب

تحریم‌های جدید علیه ایران

تحریم‌های جدید علیه ایران

کوروش احمدی در یادداشتی می نویسد: اسرائیل بعد از حمله ایران پیگیر اقدامات تحریمی و دیپلماتیک علیه ایران و قرار‌دادن سپاه در فهرست سازمان‌های حامی تروریسم و به‌اصطلاح «ایجاد یک جبهه جهانی و یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران» شده‌ است.

منبع حماس: ۳۰ افسر شاباک اسیر حماس هستند

یک منبع در جنبش حماس گفت: این جنبش ۳۰ نفر از ژنرال‌ها و افسران شاباک را نزد خود اسیر نگه داشته است که در محل‌های کاملا امنی به سرمی برند و نظامیان صهیونیست نمی‌توانند به آنها دست یابند.

اسب‌های سرگردان و زخمی ارتش در خیابان‌های لندن

پنج راس اسب متعلق به واحد سوار نظام سلطنتی که گفته شده هنگام تمرین فرار کرده اند، در خیابان‌های مرکز لندن در برخورد با خودرو‌های عبوری زخمی شدند و رهگذران را در قلب سیاسی لندن حیرت زده کردند.

آغاز به کار اجلاس بین‌المللی سن‌پترزبورگ

دوازدهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی کشور‌ها در امور امنیتی روز چهارشنبه با حضور مقامات امنیتی و دفاعی بیش از یکصد کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران در سن پترزبورگ روسیه آغاز شد.

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

مجید خورشیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چهل و چهارسال قبل در یک تصمیم ناسنجیده و مغرورانه، جیمی کارتر و مشاورنش تصمیم گرفتند تا با عملیات و حمله ای مشابه فیلم های هالیوودی به خاک ایران بتوانند جاسوس هایشان را از تهران خارج کرده و پیروزمندانه در واشنگتن و نیویرک رژه افتخار بروند. آن روز طوفان شن در آستین دست انتقام الهی در روزهای نخست انقلاب اسلامی که هنوز شیرازه امور قوام کافی نیافته بود و نوعی از پراکندگی و ابهام بر فضا حاکم بود آمریکایی ها را ناکام و سرافکنده کرد.
Loading

أحدث المقالات

پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان

مسکو- ایرنا- نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در دوازدهمین اجلاس بین‌المللی مقامات عالی کشورها در امور امنیتی، در سخنانی ضمن ارزیابی وضعیت کنونی امنیت اطلاعات در جهان، پنج پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران را برای کاستن از آسیب‌های ناشی از یکجانبه‌گرایی غرب در این عرصه مطرح کرد.

پسکوف: بسته تسلیحاتی آمریکا میدان جنگ را به نفع کی‌یف تغییر نمی‌دهد

تهران- ایرنا- سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به تصویب بسته جدید کمک آمریکا به اوکراین در کنگره ایالات متحده، گفت: تحویل بیشتر سخت افزارهای نظامی آمریکا وضعیت در میدان جنگ را به نفع کی‌یف تغییر نمی‌دهد.

انحراف عمدی آب‌های مشترک ایران و افغانستان؛ طالبان آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزد تا به ایران نرسد

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که طالبان مانند سال‌های گذشته سیلاب هیرمند را به بیابان گودزره انحراف داده است. آب منحرف‌شده ۴۰۰ کیلومتر مربع از گودزره را پوشانده و آب شیرین رودخانه هیرمند را به تلخاب تبدیل کرده است.

Loading

عربستان سعودی و خرید امنیت

۱۳۹۶/۰۳/۰۳ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: عربستان بیش از آنکه فکر کند با استفاده از تجهیزاتی که قرارداد خرید آنها را با آمریکا امضا کرده است، می­تواند امنیت خود را حفظ کند، به این می­اندیشد که از طریق پرداخت 110 میلیارد دلار به آمریکا به نوعی امنیت خریداری می‌کند.

دکتر سید رسول موسوی*

هفته گذشته در جریان سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به ریاض مجموعه قراردادهایی بین عربستان و آمریکا به امضاء رسید که چشم‌انداز استراتژیک نام­گذاری شده، در مدت 10 سال به اجراء درخواهد آمد و مبلغ 350 میلیارد دلار از اجرای این مجموعه قراردادها به آمریکا پرداخت خواهد شد.

علاوه بر مجموعه قراردادهای چشم انداز استراتژیک، یک قرارداد کلان همکاری‌های نظامی بین عربستان و آمریکا به مبلغ 110 میلیارد دلار به امضاء رسید که براساس آن قرار است حجم عظیمی از ادوات و تسلیحات نظامی آمریکایی در اختیار عربستان قرار گیرد.

این مجموعه تسلیحات عبارتند از: تانک و چرخ‌بال برای امنیت مرزها، ناوهای جنگی برای امنیت ساحلی، هواپیماهای شناسایی، سامانه راداری دفاع موشکی و تجهیزات امنیت سایبری.

در اینجا پیش از آنکه حجم تجهیزات و تسلیحات مورد توجه قرار گیرد، لازم است دو موضوع کلیدی تبیین و تشریح گردد:

1-  موضوع خرید تسلیحات توسط عربستان از آمریکا در دوران باراک اوباما مطرح شده بود و فهرست بلندی از تسلیحات و تجهیزات نظامی و جاسوسی به مبلغ 110 میلیارد دلار تهیه شد و کاخ سفید و کنگره با فروش آنها به عربستان موافقت کرده بودند، ولی بمباران‌های مکرر غیرنظامیان یمن توسط هواپیماهای عربستان باعث شد تا اوباما در موضوع فروش و انتقال تجهیزات به عربستان دچار تردید شود و دستور توقف مذاکرات فروش تسلیحات را تا زمان پیدا شدن راه‌حلی برای بحران یمن صادر نماید.

با ورود ترامپ به کاخ سفید و اعلام این موضوع که برای آمریکا فقط منافع آمریکا مهم است که معنی عملیاتی آن بی­توجهی به ارزش‌ها و مباحث حقوق بشری بود؛ مذاکرات متوقف شده‌ی فروش تسلیحات به عربستان به جریان افتاد و با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای اولین سفر ترامپ به عربستان، تلاش زیادی به‌عمل آمد که قرارداد فروش تسلیحات در جریان سفر ترامپ به ریاض به امضاء برسد. به عبارت دیگر ترامپ کار خاصی در ارتباط با فروش تسلیحات به عربستان به عمل نیاورد. حتی 5 میلیارد دلار از رقم برنامه‌ریزی شده دوران اوباما برای فروش تسلیحات به عربستان، کمتر سلاح به عربستان فروخت، ولی از آنجا که موضوع فروش تسلیحات بخشی از نمایش شخصیتی ترامپ بود، این موضوع برجستگی خبری ویژه پیدا کرد.

2- موضوع دوم بازمی­گردد به کارآیی این تسلیحات در ساختار نظامی عربستان و تأثیر آن بر توازن منطقه­ای نیروهای نظامی. اگر به آمار اطلاعات منتشر شده توسط مراکز معتبری چون سیپری، IISS یا جینز دیفنس مراجعه کنیم به خوبی با این واقعیت روبرو خواهیم شد که در تمام سال‌های پس از 2000 تا 2015 میزان بودجه نظامی و خرید تسلیحات توسط عربستان و مجموع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همواره بسیار بالاتر از میزان بودجه نظامی جمهوری اسلامی ایران و خرید تسلیحات توسط ایران است.

توازن ارقام بودجه­های نظامی و انواع تسلیحات خریداری شده توسط عربستان و مجموع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همواره به سود کشورهای مذکور و به زیان ایران است و آخرین آمار و اطلاعات منتشر شده که به سال 2016 بازمی­گردد، کاملاً مبین این نکته است که توازن کمی کاملاً به سود کشورهای مذکور است، ولی آن­چه موجب برقراری توازن نظامی در منطقه است قدرت هوشمند و کارایی سامانه موشکی ایران و قدرت توازن‌بخش نامتقارن ایران است.

حالا با توجه به موضوع فوق خرید تسلیحات جدید با چنین حجم بزرگی به چه معنی است؟

واقعیت آن است که عربستان بیش از آنکه فکر کند با استفاده از این تجهیزات می­تواند امنیت خود را حفظ کند، به این می­اندیشد که از طریق پرداخت 110 میلیارد دلار به آمریکا به نوعی امنیت خریداری می‌کند. برای عربستانی که در مقابل یمن به عنوان کشوری محاصره شده و ضعیف، دو سال است به هیچ موفقیتی نرسیده است و تجهیزات خریداری شده قبلی نتوانسته است برتری نظامی عربستان را در جنگ یمن به اثبات برساند، این موضوع روشن است که تجهیزات جدید هم کارایی خاصی نخواهد داشت. لذا برای عربستان موضوع مهم پرداخت بهای این تجهیزات است.

اگر این سخن ترامپ را در دوران انتخابات ریاست جمهوری مورد توجه قرار دهیم که گفت اعراب تا شیر دارند، باید دوشیده شوند و وقتی شیرشان تمام شد باید سلاخی شوند؛ می­توان گفت که در این سفر عربستان تلاش کرد ثابت کند که هنوز می­تواند برای آمریکا شیر تولید کند تا به فکر گوشت نیفتد.

* سفیر سابق ایران در فنلاند

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *