جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

Loading

توان نظامی دفاعی و امنیتی انصارالله یمن

۱۳۹۶/۰۳/۰۹ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:جعفرقنادباشی، کارشناس مسائل یمن می نویسد توانمندی کنونی تسلیحاتی یمنی ها و زمین گیر شدن عربستان نشان می دهد که انصارالله توانایی دفاعی را به دست آورده و این پتانسیل ، عاملی دربرابر تحرکات آتی عربستان و متحدانش شده است .

جعفرقنادباشی*

هر چند بخشی از توانمندی ای کنونی تسلیحاتی یمن از ذخایر تسلیحاتی زمان علی عبدالله صالح در ارتش یمن ( که ذخیره شده و خریدهایی داشته) بوده و گروه های یمنی درحال حاضر از آن استفاده می کنند. ولیکن به رغم دشواری در واردات و وجود ماهواره ها موشک های نیز از بیرون دریافت کرده اند. سومین عامل توانایی آنها هم توانمندی آن ها در ساخت و تغییر موشک ها و بالا بردن برد آن برای حمله به متجاوزین است. در واقع تحرکات عربستان در عرصه هوایی و ادامه بمباران به همه نقاط یمن، انگیزه دستیابی به سلاحی که بتواند با آن مقابله و بازدارندگی در مقابل این حملات در یمن ایجاد کند، تقویت کرد. این در حالی بود که در عرصه زمینی هم انصارالله ، کنگره های مردمی یمن بیشترین موفقیت را به دست آورده بودند و موشک هایی را (که گفته می شود بخشی از آن از تولیدات مردم خود یمن است) را به کار گرفته و موشک های کوتاه برد و میان بردی نقاط حساسی چون بندر جده و بخشی از تاسیسات اقتصادی آن را در اواخر سال گذشته و اوایل امسال هدف قرار دادند.. به علاوه چند پایگاه نظامی را با موشک های میان برد در اطراف ریاض مورد حمله قرار دادند و همچنین همه پایگاه هایی در این مسیر، یعنی در مسیر کنار مرزها یا در فاصله صد کیلومتری و دویست کیلومتری اطراف مرزهای یمن را با  مورد حمله قرار دادند.

در واقع یمن بسار بزرگ تر از غزه است و توانایی بسیار زیادی دارد، اما اندیشه به کارگیری موشک از مردم غزه و مردم فلسطین گرفته شده است و موفق شدند چون غزه در محاصره موشک هایی را استفاده و باعث توقف عملیات شوند. در واقع در برابر نیروی هوایی که توسط هواپیماهای اجاره ای عربستان صورت می گیرد و بعضا هم توسط خلبان های اسرائیلی یا حتی امریکایی به کار گرفته و نقاط مختلف یمن بمبارام می شود، انگیزه یافتن سلاح لازم در یمن بسیار قوی بود، لذا به موشک روی آورده و موشک ها هم توانسته نوعی از بازدارندگی را در صحنه یمن ایجاد کند. به خصوص که سیستم های سپر موشکی ( در حال حاضر در اختیار عربستان ) توانایی خنثی کردن آن ها را ندارد.

در بعد دیگری یکی از نقاط بسیار مثبت انصارالله و از توانمندی های بسیار مهم آن ها، به کارگیری نیروهای فعال، اداره و تدارکات به نیروها در شرایط بسیار سخت است، چنین قابلیتی را به آن ها کمک می کند که در برابر تمام تحرکات دشمن مقابله کنند. چنانچهعربستان نیروهایی از شمال وارد کرد ولی ستون های نظامی آنها زمین گیر شدند، در گام دیگری از بخش جنوبی عربستان وارد یمن شدند و متوقف شدند. این رویکرد نشان می دهد که انصارالله توانایی دفاعی را به دست آورده است و این توانایی دفاعی نمی تواند تغییری ایجاد کند. فقط گروه های تکفیری در استان های غربی و ساحل تحرکاتی نشان داده اند که آن ها هم سرکوب شدند. به علاوه از آغاز جنگ تا کنون عربستان و امارات نیروهای خود را وارد کرده و دیگران با راهنمایی مستشاران نظامی غربی و کارآزموده ترین مستشاران سعی کرده اند که به نوعی جنوب را از دست مردم یمن خارج یا دیگر شهرها و دیگر نقاط را از دست مردم و انصارالله خارج کنند، لیکن نتوانسته اند. در این میان علت توانمندی انصارالله به کارگیری نیروهایی در نقاط یمن است و آن ها هر چند تحت رصد ماهواره های دشمن هستند، ولیکن جا به جا می شوند. در این راستا عربستان و هم امارات نیروی دریایی خود را با کمک و پشتیبانی کشتی های آمریکایی به کار گرفته اند، ولیکن در ساحل نتوانستند کاری کنند. حتی یمنی ها کشتی هایعربستان را مورد حمله قرار دادند. آنها در زمین نیز با وسیله های سبک، ماشین های جنگی عربستان را زمین گیر کرده و با موشک هم وارد حمله شده اند، اخیرا هم شاهد به کارگیری ضد هوایی ها هستیم و موفق شده اند اخیرا هواپیمای اف 166 سعودی را در مرزهای مشترک یمن ساقط کنند.

چشم انداز:

در هر جایی که متجاوزین با نیروهای نفوذی ، ستون پنجم، گروه های چریکی تکفیری و نیروی رسمی وارد شده و در هر استانی تحرکی داشته اند، به تناسب نیرو و ترکیبی دشمن ، انصارالله به تناسب به آن پاسخ داده اند. یعنی هر چند ارتش امارات با یک نوع سلاح و ارتش عربستان با نوع سلاح دیگری می جنگد. کویت و گروه های تکفیری و داعش هم شیوه ها و تاکتیک های دیگری دارند، اما انصارالله، در این صحنه های متفاوت با تاکتیک های متفاوت، متناسب با تاکتیک وارد شده است. در حال حاضر هم با به کارگیری نیروی ضد هوایی و داشتن موشک در عرصه نظامی افق روشنی برای عربستان و پیروزی در این جنگ وجود ندارد.

در واقع انصارالله خود را برای یک جنگ بسیار طولانی آماده کرده است. یعنی هیچ یک از کارشناسان، محافل و مقامات سیاسی کشورها، تصور نمیکردند که جنگ بیش از دو سال طول بکشد. تصور همه این بوده است که جنگ یک ماهه خواهد بود، اما انصارالله از روزهای اول تاکید کردند که خود را برای یک جنگ طولانی آماده کرده اند. این آمادگی به رغم تمام مشکلاتی موجود و توانایی تاثیرگذاری در همه معادلات نظامی به دست آورده کارنامه ای از جانب آن ها، نشان دهنده توانمندی های آن ها در تمام عرصه هاست.

در چشم انداز آنچه می بینیم تغییر به نفع مردم است و اصلی ترین عاملی که انصارالله را در صحنه نظامی نگه می دارد، دفاع است. آن ها در حال دفاع هستند و وقتی صحبت از دفاع از آب و خاک باشد، تمام توانمندی های انسان ها و حدود 27 میلیون نفر در اختیار کسانی قرار خواهد گرفت که در حال دفاع هستند. در واقع غزه که یک میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد، می تواند اسرائیل را (که ارتش بزرگ چندم جهان است) را زمین گیر کند، یا جنوب لبنان به تنهایی ارتش اسرائیل را زمین گیر می کند، بنابراین طبیعی است که 27 میلیون یمنی با در اختیار داشتن سرزمینی به اندازه نیمی از ایران و دسترسی به دریاهای مهم جهان یعنی اقیانوس هند و دریای سرخ، ارتفاعات بسیار خوبی برای کارهای نظامی (که غزه فاقد آن است) در این نبرد، موفق خواهد شد و اگر تغییری هم ایجاد شود به نفع مردم یمن خواهد بود.

کارشناس مسائل یمن *

منبع: مرکز بین المللی مطالعات صلح – IPSC

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *