جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

اشغالگران بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کردند

تهران – ایرنا – دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه اعلام کرد که براساس اطلاعات به دست آمده، نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی، بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی پناه گرفته در بیمارستان شفا را قتل عام و بیش از یک هزار آواره دیگر را بازداشت کرده‌اند.

یک فرمانده ارتش اسرائیل: شش ماه است که با حزب‌الله در جنگ هستیم

با تشدید درگیری‌ها در مرز جنوب لبنان با شمال اسرائیل، فرمانده شاخه شمالی ارتش اسرائیل با تأکید بر آمادگی برای ورود فوری این رژیم به جنگ با حزب‌الله در لبنان، «متعهد شد» که ارتش وضعیت امنیتی این منطقه را تغییر دهد.

Loading

علل و پیامدهای توجه ائتلاف عربی به جبهه غرب یمن

۱۳۹۶/۰۳/۰۹ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:دکتر عبدالرحمان راجح،کارشناس مسائل یمن با اشاره به هشدار سازمان ملل متحد درخصوص بحران ساحل غربی یمن به ویژه بندر الحدیده و نیز مشارکت احتمالی واشنگتن در حمله به این بندر معتقد است در صورت حمله به الحدیده هیچ تأثیری بر ارتش و نیروهای یمنی نخواهند گذاشت.

در حالی که سازمان ملل متحد هشدار داد در صورتی که بحران در ساحل غربی یمن به ویژه حدیده، وخیم تر شود و اعضای کنگره آمریکا طی نامه‌ای به وزیر دفاع کشورشان، ضمن هشدار درباره مشارکت احتمالی واشنگتن در حمله به بندر «الحدیده» در ساحل غربی یمن، تهدید کردند، قانونی برای توقف این مشارکت تصویب خواهند کرد.گفتگوی زیر برای بررسی علل و پیامدهای توجه ائتلاف عربی جبهه غرب یمن و بندر الحدیده است.

مرکز بین المللی مطالعات صلح: وضعیت میدانی و نظامی یمن در مناطق غربی و سواحل غربی یمن چگونه است؟

ساحل غربی یعنی باب‌المندب یمن از ۳ تا ۴ ماه گذشته مورد تهاجم و حمله شدید نیروهای امارات ،سودانی‌ها ، سعودی‌ها است و برخی نیروهای یمنی که به این نیروها کمک می‌کنند. هستند اینها توانستند در بعضی مناطق باب‌المندب و شهر ساحلی مخا کمی پیشروی داشته باشند، اما نیروهای مردمی و ارتش یمن توانسته‌اند پیشروی این متجاوزان را کنترل کنند و از مناطق وسیعی در المخا اخراج کردند همچنین تلفات زیادی از جمله کشته شدن فرمانده کل ارتش هادی و همچنین نیروهای زیاد از امارات و سودان متحمل شدند. مناطق سواحلی یمن شاهد درگیری‌های بسیار شدیدی است. نیروهای انصاراله و ارتش از یمن دفاع می‌کنند. همچنین نقشه ای برای حمله نیروهای عربی با کمک آمریکایی‌ها هجوم به شهر حدیده آورده‌اند.

مرکز بین المللی مطالعات صلح: چرا ائتلاف عربی به رهبری عربستان ساحل غرب یمن را برای حمله مورد نظر قرار داده است ؟

به چند دلیل اولاً این شهر ساحلی است و چون ارتش یمن و انصارلله قدرت دریایی‌شان ضعیف است و ائتلاف عربی از خطوط دریایی و توسط اماراتی ، سودانی ، سعودی ، پاکستانی و غیره در جزایر یمن در دریای سرخ استفاده می‌کنند دومین علت این است که می‌دانند این مناطق ساحلی هست و کوهستانی نیستند و با پوشش هوایی نیروهای آمریکا ، عربستان و امارات (که بسیار قوی هستند) از نگاه استراتژیک می‌توانند به این مناطق ساحلی نفوذ و پیشروی داشته باشند. موضوع سوم این است که غرب یمن و باب‌المندب منطقه‌ی بسیار استراتژیکی است و امارات و عربستان سعودی می‌خواهند در این منطقه حضور داشته باشند تا نفاقی برای آمریکایی‌ها و غربی‌ها داشته باشند که ما داریم باب‌المندب را تامین می‌کنیم و نیروهای حوثی و غیر حوثی را از اینجا بیرون کرده‌ایم.  نکته‌ی دیگر این است بیشتر واردات یمن یعنی ۹5 درصد واردات یمن از این منطقه تأمین می‌شود. ائتلاف کشورهای عربی و همراهانشان می‌دانند که در همه جبهات چون مارب البیضا و.. نتوانسته‌اند پیشروی کنند لذا سعی می‌کنند راه دریایی را تنگ‌تر کنند تا موجب شکست انصارالله در هر منطقه‌ای باشد.  نکته‌ی دیگر  منطقه را استراتژیک می‌کند این سواحل غربی امتداد جغرافیایی به عربستان و عدن با توجه به حضور نیروهای اماراتی در منطقه دارد. به خاطر همین ائتلاف سعودی می‌خواهد از این نقاط استراتژیک استفاده کند و حمله را شروع کرده است. هر چند تا حدودی توانستند تا حدودی در سواحل پیشروی کنند، اما به هیچ منطقه استراتژیکی در ساحل نرسیده‌اند یعنی در شهر المخا که شهر کوچکی است هنوز نتوانسته‌اند مستقر شود و در حمله به ارتش یمن و انصارالله (که از اسلحه سبکی استفاده می‌کنند) نتوانستند مبارزه را تثبیت کنند.

 

مرکز بین المللی مطالعات صلح: اگر به وضعیت کنونی نگاه کنیم به نظر می‌رسد رایزنی‌های عربستان با دیگر کشورها صورت میگیرد تا به نوعی این طرح حمله از ساحل غرب انجام شود و امیدوارند که امریکا و دیگر بازیگران کمک شدیدی برای حضور داشته باشند؟

فکر می‌کنم عربستان و امارات در حال تطمیع آمریکا با پول هستند. چون مخصوصاً ترامپ دنبال پول هستند، به همین دلیل از چند ماه پیش درخواستی از آمریکا داشته‌اند که با حمله به بندر الحدیده همراهی کنند و هنوز مسئولین کاخ سفید بررسی می‌کنند.  به اعتقاد من با توجه به دیدار ترامپ از عربستان در هفته آینده به احتمال زیاد این حمله به حدیده صورت می‌گیرد و عربستان و امارات و متحدین همراه با کمک‌های آمریکایی به این شهر ساحلی حمله کنند. در واقع در حال تهیه مقدمات این حمله هستند و در حال آموزش نیروها در یمن هستند. همچنین گزارش های پی‌در پی انجمن های سازمان‌های بین‌الملل پیگیر بحران انسانی در یمن هستند در مورد بحران انسانی که در یمن است. اما با فشار عربستان مسئول کمک‌های انسانی در یمن گزارش در مورد بحرانی بودن اوضاع در یمن عربستان ناراحت شده است و اخیرا برکنار شده است و سازمان ملل شخص دیگری را که نزدیک به عربستان را منصوب کرده است. این یعنی این که عربستان و آمریکا و دیگر کشورها برنامه ای برای حمله به الحدیده و ارتکاب جرایم ضدانسانی در یمن دارند.

مرکز بین المللی مطالعات صلح: در صورت حمله به الحدیده چه اتفاقی در جغرافیای جنگ در یمن اتفاق خواهد افتاد؟

در صورت حمله به الحدیده هیچ تأثیری بر ارتش و نیروهای یمنی نخواهند گذاشت. همچنین ارتش یمن و انصارالله از ماه‌ها پیش گفته اند که ما هم آماده می‌شویم و می‌جنگیم. اما باز کردن یک جبهه با توجه به وسعت زیاد و تراکم جمعیت تراکم یمنی در این منطقه به احتمال بسیار زیاد شروع جنگ موجب فرار و خروج بیش از ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر از شهر الحدیده به سمت مناطق شمال یمن و صنعا خواهد بود. شهر حدیده تنها بندر مهم در غرب یمن است که ۹۵ درصد واردات از این بندر وارد می‌شود و ارتش یمن اعلام کرده است که ما آماده هستیم و اجازه نخواهیم داد وارد شوند. همچنین سازمان ملل اعلام کرده هر حمله‌ای به شهر حدیده موجب خواهد شد که یک میلیون نفر آواره شوند و فاجعه‌ی انسانی در یمن و جهان رخ خواهد داد. این خروج یک فاجعه بزرگ انسانی است. در واقع خروج ۴۰ هزار نفر آواره از حلب بحران بزرگی ایجاد شد، ولی در حدیده حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر از حدیده خارج می‌شوند. این یعنی یک بحران بسیار بزرگ برای یمن و همچنین برای جهان (اگر جهان نگاه بشردوستانه به اوضاع انسانی یمن داشته باشد). همچنین توجه داشته باشیم که الحدیده یک بندر فقر و گرسنگی بسیار شدید است و به نقل از سازمان‌های بین‌الملل بیش از ۵۰ هزار نفر از گرسنگی و اوضاع غیرانسانی در این منطقه کشته خواهند شد.

منبع:مرکز بین المللی مطالعات صلح

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *