جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

پاسخ بلینکن به پرسشی درباره اطلاع واشنگتن از حمله منتسب به اسرائیل: آمریکا در هیچ حمله‌ای دخالت نداشته است

اولین سوال خبرنگاران از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در کاپری ایتالیا درباره گزارش‌ها از حمله منتسب به اسرائیل به ایران بود و اینکه آیا آمریکا از این حمله مطلع بود یا نه. او به این سوال پاسخ نداد و فقط گفت که «آمریکا در هیچ حمله‌ای دخالت نداشته است.»

ترامپ از اروپا خواست “بجنبد”!

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در شبکه اجتماعی Truth Social از اروپا خواست تا “بجنبد” و از آن انتقاد کرد که کمتر از واشنگتن برای کمک به اوکراین هزینه می کند.

اروپا به تاکتیک تحریم‌های شدیدتر علیه ایران متوسل شده است/فراخوان یکپارچه اتحادیه اروپایی از اسرائیل برای خویشتنداری

اتحادیه اروپایی به تاکتیک وعده تحریم های شدیدتر علیه ایران متوسل شده است. انتظار می رود وزرای امور خارجه اتحادیه اروپایی، این روزها، درباره اعمال تحریم های بیشتر در همین هفته، اگر همه موافق باشند، گفت وگو کنند.موفق باشید!: غرب از سال ۱۹۷۹ در حال وضع تحریم علیه ایران است و تهران هم به دور زدن آنها خو گرفته تا فن آوری های نظامی اش را به پیش ببرد. تحریم ها بیشتر ارزشی نمادین دارند.

پاکستان: تنش‌های منطقه ریشه در اقدامات غیرمسئولانه اسرائیل دارد + فیلم

اسلام‌آباد – ایرنا – سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با تاکید بر تنش‌زدایی در خاورمیانه گفت: اقدامات بی پروای رژیم اشغالگر اسرائیل از جمله حمله آن به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق منجر به تشدید اوضاع شده است.  

Loading

بهترین روابط را با ایران داریم

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو:سفیر عراق در تهران در مصاحبه‌ای مفصل ضمن اشاره به موضوعات مختلف از جمله تحولات اخیر عراق و نیز روابط با همسایگان، روابط با ایران را بهترین روابط کشورش با کشوری دیگر برشمرد.

«راجح الموسوی» سفیر عراق در تهران در گفت‌وگوییبه ارزیابی مسائل مختلف از جمله نبرد موصل، روابط با کشورهای همسایه، نقش و اهمیت الحشد الشعبی و بحران روابط محور سعودی با قطر پرداخته و در این میان روابط با ایران را بهترین روابط کشورش با کشوری دیگر توصیف کرد.

 

الحشد الشعبی ستون فقرات ارتش عراق

الموسوی در مورد این سؤال که موضع قانونی در قبال گروه‌های مقاومت عراقی چیست، پاسخ داد: موضع قانونی مشخص است؛ دلیل این‌همه سروصدا درباره آنان معلوم نیست، اگر منظور الحشد الشعبی است که باید گفت ستون فقرات و نیروهای کمکی ارتش و نیروهای امنیتی عراق به شمار می‌آید که به‌گفته سردار قاسم سلیمانی به قدرتمندترین  ارتش در منطقه تبدیل شده است که در آن تمام گروههای مردمی عراق از شیعه و سنی گرفته تا عرب و ایزدی و مسیحی و کُرد حضور دارند.

وی تأکید کرد: الحشد الشعبی از موافقت پارلمان و قانون عراق برخوردار است و به یک نهاد امنیتی تبدیل شده است و از آنجا که به یک قدرت سرنوشت‌ساز در نبردها تبدیل شد، هدف بدخواهان قرار گرفته است چرا که نقشه‌های آنان را برملا کرده تروریسم را ناکام گذاشت.

الموسوی در مورد سطح مشارکت گروههای عراقی در نبردهای موصل تأکید کرد، تمام گروههای مردمی عراق از جمله نیروهای نینوا در آزادسازی موصل شرکت داشتند.

سفیر عراق در تهران در خصوص اینکه برای اولین بار از سال 2003 قرار است نشست اهل تسنن در بغداد برگزار شود، گفت: ما از هیچ نشستی ترس نداریم و هر گروهی از ملت عراق می‌تواند با عنوان حفظ آینده کشور و وحدت ملت و به‌دور از رویکرد طایفه‌ای نشست تشکیل داده و به بررسی مسائلی که دغدغه کشور است، بپردازد.

تشکیل ائتلاف به‌دور از دستور کار بیگانگان بلامانع است

الموسوی تصریح کرد: مانعی برای برگزاری این نشست وجود ندارد، اکنون در عراق ائتلاف ملی شیعی عراقی تشکیل شده است، بنابراین هیچ گروهی از ملت عراق برای تشکیل ائتلاف مانعی ندارد به این شرط که تحت سرپرستی و نظارت بیگانگان و یا دستور کار آنان قرار نداشته باشد.

 

کردها به قانون اساسی رأی داده‌اند، همه‌پرسی غیرقانونی است

این مقام مسئول عراقی در مورد اینکه “سه موضوع اصلی پس از آزادی موصل مطرح است که عبارتند از پرونده کُردها و طرح همه‌پرسی از سوی مسعود بارزانی، گفت‌وگوی ملی و جلوگیری از تکرار تبدیل بحران سیاسی به بحران نظامی و نیز بازسازی عراق و ارائه خدمات به عراقی‌ها، آیا دولت در این موارد برنامه مشخصی دارد؟” گفت: همه‌پرسی اقدامی غیرقانونی است و قانون اساسی عراق دائمی بوده و عراقی‌ها از جمله کُردها به آن رأی داده‌اند.

الموسوی توضیح داد: این قانون ضامن وحدت اراضی و حاکمیت کشور است و تازمانی که کُردها به آن رأی داده باشند، همه‌پرسی نقض قانون است و حتی سازمان ملل نیز به آن اعتراض کرده است و بیشتر کشورهای دنیا نیز در قبال چنین اقدامی محتاط بوده و ملاحظاتی دارند.

 

عزیزان کُرد از گام غیرمسئولانه بپرهیزند

وی گفت: کُردها در اقلیم کردستان پارلمان و رئیس و پرچم داشته و در پارلمان عراق و وزارت‌خانه‌ها و نیز نهادهای مختلف کشور نماینده دارند بنابراین آنچه کُردها در اختیار دارند هیچ یک از سایر گروههای مردمی عراق ندارند، امیدوارم عزیزان کُرد چنین گام غیرمسئولانه‌ای را اتخاذ نکرده زیرا به‌مثابه آغاز مشکلات آنان بوده و پایانی نخواهد داشت و متأسفانه موجب می‌شود در مسیر نامعلوم گام بردارند، حال آنکه منطقه تحمل چنین همه‌پرسی را ندارد ازهمین‌رو امیدواریم عاقلانه‌تر رفتار کنند. الموسوی در مورد پرونده دوم یا همان گفت‌وگوی ملی به‌منظور جلوگیری از تبدیل بحران‌های سیاسی به رویارویی نظامی نیز توضیح داد: می‌دانید که ائتلاف ملی یک طرح ملی برای حل و فصل اختلافات است و عمار الحکیم ریاست این ائتلاف را به‌عهده دارد و سند آن که بسیار مهم است به مسئولان ایران عرضه شده است و موردتوجه کشورهای منطقه و دنیا قرار دارد از همین رو ما به مسیر حل‌وفصل ملی که مبتنی بر گفت‌وگو است ادامه می‌دهیم تا وحدت و آینده کشور را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در همین ارتباط برگزاری نشست اهل تسنن در عراق یک نشانه مثبت است که از پذیرش طرح حل‌وفصل ملی حکایت دارد. به هر حال عراقی‌ها مرحله دشوارتر یعنی مبارزه را پشت سر گذاشته‌اند و مرحله آینده با حفظ وحدت ملی و گفت‌وگوی ملی بهتر خواهد بود.

سفیر عراق در تهران در مورد تأمین خدمات و ارائه آن به مردم عراق اظهار داشت: باید گفت عراق یک کشور ثروتمند است و با وجود کاهش بهای نفت حقوق کارمندان دولت به هیچ وجه تحت تأثیر قرار نگرفت که این نشان‌دهنده قدرت پشت سر گذاشتن مشکلات است از همین رو معتقدم می‌توانیم با کمک دوستان و شرکا عراق را بسازیم.

روابط با ایران بهترین و عمیق‌ترین روابط عراق با همسایگان است

وی سپس در مورد مشارکت عربستان در بازسازی موصل و تعهدات و انتظارات آن گفت: عراق تأکید دارد که با همه همسایگان به‌ویژه برادران عرب روابط خوبی داشته باشد و بهترین روابط را اکنون با جمهوری اسلامی ایران دارد و امیدواریم با اردن، عربستان، سوریه و تمام کشورهای دنیا که برای عراق و منافع آن احترام قائل هستند، روابط خوبی داشته باشیم.

یأس عربستان از تغییرات مورد نظر در منطقه

الموسوی تصریح کرد: در این میان برادران سعودی متقاعد شده‌اند که عراق تحت قانون اساسی و انتخابات دموکراتیک قرار دارد و عربستان از تغییرات مورد نظر خود مأیوس شده است از همین رو گام‌های راهبردی را در پیش گرفته است و عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی نیز در سفری تاریخی به بغداد زمینه گسترده‌ای را برای تعامل با عربستان فراهم کرد و در خصوص روابط با تمام کشورهای منطقه و حتی ایران نیز اظهارات مثبتی داشت به این معنی که عربستان متقاعد شده است مشکلات نباید ادامه پیدا کند و باید گفت‌وگوهایی انجام شود که این گامی راهبردی به شمار می‌آید.

وی افزود: به هر حال پیشنهاد عربستان برای مشارکت در بازسازی موصل و یا الانبار موجب کاهش بار و مشکلات عراق خواهد شد و این اقدام باید با نظارت دولت عراق انجام شود، امیدواریم همکاری سایر طرف‌های جامعه جهانی با ما نیز با رعایت این اصل باشد.

عراق به نقش و مسئولیت منطقه‌ای خود واقف است

الموسوی در مورد این سؤال که آیا عراق در میانجیگری‌های منطقه نقشی دارد، پاسخ داد: عراق در منطقه نقش بسیار مهمی دارد و از مسئولیتی که به‌عهده دارد مطلع است و می‌داند که در آرام کردن اوضاع منطقه تأثیرگذار است و در مورد هماهنگی برای حل مشکلات منطقه با برادران ایرانی به توافق رسیده است.

ائتلاف علیه ائتلاف‌های دیگر ممنوع

وی تأکید کرد: ایران همواره گفت‌وگو برای حل مشکلات منطقه را خواستار است و ما نیز به‌ویژه پس از آزادسازی موصل در این خصوص نقش خواهیم داشت و نقش ما مبتنی بر خودداری از دخالت در امور دیگران و تشکیل ائتلاف علیه ائتلاف‌های دیگر است.

عراق گذرگاه تجاوز به ایران نخواهد بود

سفیر عراق همچنین یادآور شد: همان‌طور که حیدر العبادی نخست وزیر عراق و ابراهیم الجعفری وزیر خارجه کشور تأکید کردند، نمی‌خواهیم عراق گذرگاه و یا مرکز تجاوز به یک کشور دیگر به‌ویژه ایران باشد، ما با ایران روابط راهبردی داریم.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این سؤال که آیا عراق وارد جریان حل‌وفصل بحران قطر می‌شود، اظهار داشت: اگر چنین درخواستی از ما بشود، مانعی نمی‌بینیم همان‌طور که شاهد وساطت کویت بودیم.

لزوم حل‌وفصل مشکلات به‌دور از تهدید

الموسوی ادامه داد: آنچه در منطقه خلیج فارس رخ داد، جای تأسف دارد زیرا این منطقه ظرفیت مشکلات جدید را ندارد، امیدواریم برادرانمان مشکلاتشان را با تکیه بر گفت‌وگو و دوراندیشی به‌دور از تهدید به تحریم حل کنند و امیدواریم میانجیگری کویت در این زمینه موفقیت‌آمیز باشد.

وی در مورد برگزاری انتخابات آینده در عراق گفت: انتخابات آینده داغ و حساس خواهد بود و حاصل آن تشکیل دولتی خواهد بود که بتواند مشکلات عراق را حل‌وفصل کند و چشم‌اندازی برای آینده کشور و بازسازی و ثبات آن و نیز نقش منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش ترسیم کند.

گروههای مسلح پراکنده جای نگرانی ندارند

این مسئول عراقی در ادامه، نبرد تلعفر را نبردی ملی دانسته گفت: به نظر می‌رسد این نبرد بیش از یک روز طول نخواهد کشید و گروههای مسلح پراکنده در نقاط مختلف عراق جای نگرانی ندارند زیرا در موصل پیروز شده و این پیروزی بزرگ را جشن گرفتیم.

وی در ارزیابی روابط اقتصادی بین عراق و ایران گفت: روابط اقتصادی ستون فقرات روابط دو طرف است که با وجود اینکه پیشرفت داشته اما هنوز در سطح خواست دو کشور نیست.

الموسوی در توضیح این مطلب تصریح کرد: در سفر حیدر العبادی به ایران بسیاری از مسائل مورد بحث و بررسی قرار گرفت از جمله موضوع رود کارون که برای ملت عراق و ایران منافع اقتصادی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: طرح خط آهن نیز گامی راهبردی است که امکان رفت‌وآمد از عراق به سایر کشورهای عربی و ترکیه و اروپا و مدیترانه را فراهم می‌کند. ما به‌دنبال طرح‌های بزرگ از جمله پروژه‌های گاز و میدان‌های مشترک نفتی هستیم و تلاش داریم حجم تبادل تجاری را در گذرگاههای جدید مرزی افزایش دهیم.

الموسوی در مورد تدابیر مربوط به مراسم اربعین و تعداد زائران ایرانی گفت: پیش از اینکه سفیر شوم، تعداد زائران حود 300 هزار نفر بود اما این تعداد دو سال پیش با تلاش فراوان افزایش یافته و به یک میلیون 500 هزار نفر رسید و در مراسم سال گذشته نیز شاهد موفقیت راهبردی بودیم و توانستیم پذیرای بیش از دو میلیون زائر باشیم که این یک دستاورد تاریخی بی‌سابقه است.

وی گفت: حدود سه ماه دیگر مراسم اربعین را پیشِ‌رو داریم و نشست‌هایی بین هیئت‌های وزارت کشور عراق و ایران تشکیل شده است که در آن در مورد پذیرش زائران گفت‌وگو شده است و قرار شده است 12 مرکز کنسولگری جدید به چهار مرکز کنسولگری سابق در تهران، مشهد، کرمانشاه و اهواز افزوده شود.

الموسوی در پایان این مصاحبه در مورد اینکه برخی به کشته شدن یکی از مشایخ کربلا در مشهد اشاره داشته‌اند، گفت: شما از میزان روابط دو کشور و ماهیت آن باخبر هستید و می‌دانید که چنین مشکلاتی در هر کشوری رخ می‌دهد، در این مورد نیز این شیخ پس از خروج از هتل تا دیروقت دیگر به آنجا بازنگشت، احتمال دادیم یک گروه او را تحت تعقیب قرار داده و ربوده باشند اما در پی تماس‌هایی که با نهادهای دست‌اندرکار ایرانی داشتیم دو روز بعد متأسفانه جسد او پیدا شد.

وی تأکید کرد: برادران ایرانی به‌خوبی این موضوع را پیگیری کردند و گفته می‌شود یک نفر در همین ارتباط دستگیر شده است و تحقیقات و بازجویی از او در حال انجام است.

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *