جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading

بازگشت سفیر قطر به تهران و شکست اجماع سعودی

۱۳۹۶/۰۶/۰۷ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: به اعتقاد کارشناس مسائل جهان عرب، بازگشت سفیر قطر به این معنا است که آن اجماعی که سعودی‌ها دنبال می­‌کردند، ترک برداشت. بر این اساس دیگر نباید از موجودیت شورایی به نام شورای همکاری خلیج‌فارس نام برد.

«عباس خامه‌یار»، وابسته سابق فرهنگى جمهورى اسلامی ایران در لبنان و کارشناس مسائل جهان عرب در خصوص بازگشت سفیر قطربه تهران، با اشاره به اینکه این بازگشت موجب شکسته شدن اجماع سعودی­‌ها شد، بیان داشت: قطر و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس غیر از عمان حدود یک ماه گذشته سفرای خود را به منظور مشورت با این کشورها فراخواندند. اصل این کار به خاطر فشار سیاسی‎ عربستان بر جمهوری اسلامی ایران بود؛ لذا این موضوع تحت تأثیر فشار سعودی‌ها انجام شد.

وی با توجه به شکسته شدن اجماع سعودی‌ها تأکید داشت: جمهوری اسلامی ایران یک بازیگر قدرتمند در منطقه‌ است و نقش خود را ایفا می‌کند. طبیعتاً جمهوری اسلامی بازگشت سفرای این کشورها را انتظار داشت و می‌دانست که بازگشت آن‌ها به ایران روزی به این شکل شروع خواهد شد. این اتفاق با بازگشت سفیر قطر به ایران آغاز شد. به نظر می‌رسد این روند ادامه خواهد داشت. بازگشت سفیر قطر پیامی به جمهوری اسلامی ایران در روابط دوجانبه است. قطری‌ها با این اقدام می‌خواهند روابط خود را با تهران گسترش دهند.

کارشناس مسائل جهان عرب با تأکید بر پیام قطری­‌ها به ایران اشاره داشت: وزیر خارجه قطر در تماس تلفنی خود با وزیر خارجه کشورمان پیش از بازگشت سفیر این کشور به تهران به این مسئله تأکید کرده بود که قطر خواهان گسترش روابط در همه زمینه‌ها است؛ لذا باید از گسترش روابط تجاری با این کشور پردرآمد و درحال‌توسعه استفاده کرد.

وی با اشاره به پیامی که بازگشت سفیر قطر به ایران برای سعودی­‌ها دارد، افزود: پیام آن‌سوی این بازگشت برای سعودی­‌ها ناخوشایند است. اتفاقی که حدود یک ماه پیش از این افتاد، یک فراخوان دسته‌جمعی بود؛ اما بازگشت سفیر قطر به این معنا است که آن اجماعی که سعودی‌ها دنبال می­‌کردند، ترک برداشت و این دیوار شکسته شد. بر این اساس دیگر نباید از موجودیت شورایی به نام شورای همکاری خلیج‌فارس نام برد. گرچه این شورا پیش از پیدایش، مرده به دنیا آمد؛ اما واگرایی بین تک‌تک این کشورها طی سال‌های اخیر گسترش یافت. در آینده نیز مشاهده خواهد شد که اجماعی در این شورا در میان نخواهد بود.

وابسته سابق فرهنگى جمهورى اسلامی ایران در لبنان با توجه به استقبال جمهوری اسلامی ایران از بازگشت سفیر قطر یادآوری کرد: ایران همچون گذشته علیرغم جفایی که در حق کشورمان از سوی برخی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس شده است، از این مسئله گذشت می‌کند و خواهان فصل جدیدی از گسترش روابط است.

وی با تأکید بر لزوم تجدیدنظر سعودی‌ها در مناسبات خود با تهران مطرح کرد: شاید موسم حج باعث شود سعودی‌ها تجدید نظری در روابط خود با جمهوری اسلامی داشته باشند. کشورهای حوزه خلیج‌فارس و خصوصاً سعودی‌ها باید مرحله جدیدی را بیازمایند. مرحله گذشته آزموده شده و پاسخ مناسبی از آن دریافت نشده است.

خامه‌یار با اشاره به پیروزی­‌های جبهه مقاومت در منطقه تأکید کرد: ملت یمن علی‌رغم گرسنگی و بیماری و حملاتی که علیه این کشور انجام می­‌گیرد، به مقاومت خود ادامه می‌دهد. مقاومت در سوریه نیز قابل‌ رؤیت است. همین مقاومت و پیروزی در عراق مشاهده می­‌شود. همچنین نیروهای ارتش لبنان و حزب‌الله در شرق این کشور پیروز شده‌اند و جبهه النصره و تکفیری‌ها در محاصره شدید قرار گرفته‌اند. مجموعه اتفاقات کنونی جبهه مقاومت نشان از آمادگی و پیشبرد مقاومت در برابر طرح آمریکایی‌- صهیونیستی است.

وی با تأکید بر اینکه جبهه مقاومت تا حدود زیادی طرح آمریکایی‌- صهیونیستی تقسیم منطقه را متوقف کرده است، اشاره داشت: از همین رو نتانیاهو سراسیمه به مسکو رفت و نگرانی خود از جبهه مقاومت را گوشزد کرد. هیئت‌ آمریکایی نیز به تل‌آویو سفر کرد و به دنبال جبران شکست گروه‌های تکفیری است. این تحولات نشان از استیصال جدی دشمنان جبهه مقاومت برای تقسیم منطقه است.

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *