جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

الحوثی: رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد

تهران- ایرنا- عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

ادعای زلنسکی: روسیه در تدارک یک حمله جدید است

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی با بیان اینکه نیروهای اوکراینی پس از شکست و عقب‌نشینی‌های اخیر در بعضی از مواضع خود، توانسته‌اند دوباره وضعیت را در خط مقدم تثبیت کنند، ادعا کرد: به احتمال زیاد روسیه در تدارک یک حمله جدید بزرگ در آینده نزدیک است.

Loading
پژوهشگر مرکز امنيت ملي در دانشکده حقوق فوردهام:

اروپا خار چشم ترامپ

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: رهبران اروپا ناگهان به فکر ایجاد جبهه افتاده‌اند. این حس جدید ناشی از ضرورتی است که احساس کرده‌اند.

دیوید ای آندلمن، پژوهشگر مرکز امنیت ملی در دانشکده حقوق فوردهام در مقاله ای که در سی ان ان منتشر شد، نوشت: این قاره اکنون با دوئلی بر سر ایران و ضربه مالی به شرکت‌های اروپایی به دلیل خروج رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران مواجه است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با نادیده گرفتن درخواست متحدان اروپایی این کشور، از توافق هسته ای با ایران خارج شد و به عقیده بسیاری این تصمیم می تواند به روابط دو سوی اقیانوس اطلس آسیب بزند.

ترامپ در اولین روزهای ریاست جمهوری خود در اقدامی که دهن کجی به شرکای اروپایی آمریکا محسوب می شد، از توافق آب و هوایی پاریس خارج شد. پس از آن اولین ملاقات های وی با آنگلا مرکل و ترزا می، صدراعظم آلمان و نخست وزیر انگلیس با سردی برگزار شد.

بعد نیز نوبت به تهدید برای اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از اروپا رسید. و در نهایت بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس مرکل و مکرون، رئیس جمهور فرانسه که برای راضی کردن ترامپ به ادامه حضور در توافق با ایران به واشنگتن سفر کرده بودند، به دلیل عزم خلل ناپذیر ترامپ برای پشت پا زدن به هر آنچه از سوی باراک اوباما به دست آمده بود، تودهنی سختی خوردند.

اکنون سؤال بزرگ این است که آیا اروپا قادر است به تنهایی توافق هسته ای با ایران را حفظ کند و همزمان زمینه ادامه همکاری شرکت های بزرگ اروپایی را برای تجارت پرسود با آمریکا فراهم کند.

پیش از این شرکت فرانسوی توتال هشدار داده است اگر فعالیت هایش در ایران از تحریم های آمریکا معاف نشود، مجبور به ترک آن کشور خواهد شد. سایر شرکت ها مانند شرکت بیمه آلیانس آلمان نیز هشدار داده‌اند دست به اقدامی مشابه خواهد زد.

ترامپ وعده داده است با هر شرکت اروپایی و هر کشوری که تحریم های ایران پس از خروج آمریکا از توافق را نقض کند، برخورد خواهد کرد.

از آنجا که بخش اعظم مبادلات جهانی بر پایه دلار به سیستم مالی آمریکا وابسته است، ظاهرا راهی برای فرار از تهدید ترامپ نیست، اما به نظر می‌رسد سران اروپایی قصد دارند بخت خود را بیازمایند. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا پیشنهادهایی ارائه داده و در پی تقویت یورو و بانک سرمایه گذاری اروپا است که قادر است خط اعتباری یورویی را میان کشورهای اروپایی هماهنگ کند.

حتی از این هم بیشتر، سران اروپا در صوفیه درباره احیای قوانین مسدود کننده تصمیم گرفتند، قوانینی که اولین بار در سال 1996 برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه کوبا ارائه شد، اما هرگز به کار گرفته نشد.

این قوانین مسدود کننده شرکت های اروپایی را از پیروی از تحریم های آمریکا ضد ایران باز می دارد و رای دادگاه هایی را که به دنبال اجرای مجازات های آمریکا هستند، به رسمیت نمی شناسد.

مکرون و مرکل وعده حمایت دولتی از شرکت هایی را داده اند که می خواهند با مخالفت با تحریم های آمریکا، به فعالیت یا سرمایه گذاری در ایران ادامه دهند – مساله ای که خواست اصلی تهران برای ادامه حضور در توافق است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: کرملین از پیشنهاد ارائه شده در صوفیه برای دیدار هفته آینده اتحادیه اروپا در وین به منظور تعیین راهبرد ادامه توافق ایران حمایت می کند.

بنابراین سؤال بزرگی که باقی می ماند این است که آیا آمریکا واقعا می خواهد با بسیاری از دوستان دیرینه و متحدان راهبردی خود وارد کشمکش شود آنهم زمانی که تقابل های مشابهی را در نقاط دیگر جهان پیش رو دارد.

یک هیئت بلند پایه چینی روز پنجشنبه وارد واشنگتن شد تا به گفتگوهای تجاری با همتایان آمریکایی خود ادامه دهد، گفتگوهایی که پیش تر در پکن خوب پیش نرفت و اختلافات عمیق میان مذاکره کنندگان ارشد آمریکا یعنی استیو منوچین، وزیر خزانه داری این کشور و پیتر ناوارو، مشاور تجاری ترامپ را آشکار ساخت.

در حالی که احتمال کمی وجود دارد توافق نفتا – که ترامپ وعده داده است از آن خارج شود یا دوباره آن را به مذاکره بگذارد – در سال جاری به سرانجام برسد، اتحادیه اروپا و مکزیک به توافق تجاری برای حذف تعرفه ها رسیدند.

همزمان ترامپ در چندین جبهه در نبرد دیپلماتیک با کره شمالی است و راه هموار به نشست سران دو کشور در سنگاپور ناگهان ناهموار شد.

و قیام فلسطینی ها و خشونت ها در غزه بر تصمیم عجولانه (ترامپ) برای انتقال سفارت آمریکا به قدس سایه انداخت و با اعتراضات شدیدی از سوی کشورهای اروپایی روبرو شد.

زمانی که ترامپ به دوستان هرچه بیشتری نیاز خواهد داشت، دوستان زیادی پیدا نخواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *