جدیدترین مطالب

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، وارد نیویورک شد.

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

Loading

أحدث المقالات

نماینده روسیه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا موضوع تحریم اسرائیل را بررسی کند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت این سازمان اعلام کرد روسیه معتقد است که شورای امنیت باید موضوع تحریم اسرائیل را به دلیل عدم رعایت قطعنامه شورای امنیت مبنی بر برقراری آتش بس در نوار غزه برای ماه مبارک رمضان به فوریت بررسی کند.

Loading

امکان افزایش منازعه بغداد و اقلیم کردستان

۱۳۹۶/۰۶/۲۶ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:به اعتقاد پژوهشگر عراقی، حکومت مرکزى به‌آسانی از مناطق مورد منازعه مذکور در ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق به ویژه استان کرکوک کوتاه نمی‌آید و آن را به اقلیم کردستان واگذار نخواهد کرد.

«محمدباقر حکیم»، پژوهشگر و کارشناس عراقی درخصوص مطرح‌ شدن برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان در مناطق مورد منازعه مذکور در ماده 140 قانون اساسی عراق علاوه بر منطقه کردستان، با اشاره به اینکه مناطق مورد منازعه تحت اختیار حکومت مرکزی عراق است، بیان داشت: ماده 140  قانون اساسی قرار بود تا سال 2007 اجرایی شود؛ اما به دلیل بحران‌های مستمر سیاسی و امنیتى زمینه برای اجرای این قانون ایجاد نشد.

وی با توجه به اینکه مناطق مورد منازعه بر اساس قانون اساسی تحت نظر حکومت مرکزی عراق است، تأکید کرد: اقلیم کردستان به صورت قانونى اجازه برگزار همه‌پرسی و الحاق این مناطق به اقلیم کردستان ندارد. در روزهای اخیر شاهد بودیم که رهبران اقلیم کردستان در پیام‌های خود اعلام کردند که مناطق مورد منازعه به اقلیم کردستان ملحق می‌شود؛ اما حکومت مرکزى عراق این خواسته اقلیم را رد کرد و اعلام داشت که مناطق مورد منازعه تحت اختیار حکومت مرکزی عراق است. در نتیجه می‌توان گفت که ممکن است شاهد افزایش تنش بین حکومت مرکزى عراق و اقلیم کردستان باشیم.

کارشناس عراقی با تأکید بر پیام­‌های مواضع اخیر بارزانی در خصوص مناطق مورد منازعه مذکور در ماده 140 قانون اساسی عراق اشاره داشت: بارزانی با مواضع اخیر خود تلاش می­‌کند اعلام کند که حکومت عراق قانون اساسی را اجرا نکرده است.

وی با اشاره به پیام­‌های مواضع استانداری کرکوک گفت: آن­ها به دنبال قانع کردن افکار عمومی هستند که این مناطق کردنشین است و باید به اقلیم کردستان عراق ملحق شود. پیام دیگر این موضوع عبارت است از اینکه این مناطق را به حکومت مرکزی عراق تحویل نخواهند داد.

پژوهشگر عراقی در پاسخ به این پرسش که «مواضع مقامات کردی در خصوص مناطق مورد منازعه مذکور در ماده 140 قانون اساسی عراق چه پیامدهایی دارد؟» بیان داشت: پیامدهای این موضوع عبارت است از اینکه پیش‌بینی می‌شود بحران و ناامنی به ویژه در کرکوک افزایش پیدا کند. گرچه در حال حاضر درگیری­‌های نظامی بعید است؛ اما این بحران می­‌تواند افزایش پیدا کند و به درگیری­‌های نظامی تبدیل شود.

وی با توجه به تأکید بغداد بر عدم واگذاری مناطق مورد منازعه به اقلیم کردستان اشاره داشت: ممکن است به صورت غیرمستقیم درگیری‌هایی بین نیروهاى نظامى غیررسمی در این منطقه ایجاد شود؛ اما حکومت مرکزى به‌ آسانی از این مناطق به ویژه استان کرکوک کوتاه نمی‌آید و آن را به اقلیم کردستان واگذار نخواهد کرد.

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *