جدیدترین مطالب

نماز باران در بنگلادش

هزاران نفر از مردم بنگلادش روز چهارشنبه در داکا پایتخت این کشور نماز باران خواندند.

جاسوس سابق موساد: اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد

جاسوس سابق موساد که عملیات طوفان الاقصی و حمله جمهوری اسلامی به رژیم صهیونیستی را پیش‌بینی کرده بود، گفت این رژیم همچون امپراتوری روم و چنگیزخان محو می‌شود و تا ابد وجود نخواهد داشت.

Loading

أحدث المقالات

نماز باران در بنگلادش

هزاران نفر از مردم بنگلادش روز چهارشنبه در داکا پایتخت این کشور نماز باران خواندند.

کنعانی: اتهامات در پرونده آمیا علیه شهروندان ایرانی فاقد هرگونه اعتبار است

سخنگوی وزارت امور خارجه تکرار درخواست غیرقانونی و مبتنی بر دروغ برخی از قضات آرژانتینی را درباره اتباع ایرانی در موضوع پرونده آمیا به شدت محکوم کرده و گفت که اتهامات مطروحه در این پرونده علیه شهروندان ایرانی فاقد هرگونه اعتبار است.

Loading

منطقه گرایی مجازی، راهکاری برای گفتگوی درون تمدنی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد روابط بین الملل معتقد است: نخبگان جهان اسلام می‌توانند با استفاده از فرصت فضای مجازی به درک مشترکی از اختلافات و اشتراکات در جهان اسلام برسند.

دکتر محمدرضا دهشیری، استاد روابط بین‌الملل در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی افزود: فرصت موجود در فضای مجازی تا حدی است که ایجاد منطقه‌گرایی فرهنگی در فضای مجازی می‌تواند بهترین راه برای گفتگوی درون تمدنی در جهان اسلام باشد.

وی با اشاره به لزوم گفتگوی درون تمدنی در جهان اسلام  بر نقش سیاسیون در این موضوع  تاکید کرد و گفت: سیاستمداران در کشورهای اسلامی باید فضای گفتگو را باز کنند و مانع گفتگو نشوند.

دهشیری نقش نخبگان سیاسی در به ثمر رسیدن گفتگوی درون تمدنی را مهم ارزیابی کرد و  گفت: بهترین راهکار برقراری ارتباط آکادمیک بین نخبگان کشورهای اسلامی و راه اندازی فرصت‌های مطالعاتی اساتید ایرانی در کشورهای عربی و بالعکس است تا با گفتگوهای مستقیم بین نخبگان سوءتفاهم‌ها برطرف شود.

این استاد روابط بین‌الملل در ادامه با اشاره به اینکه  نخبگان علمی می‌توانند در بخش‌های مختلف از جمله با استفاده از هنر و زبان مرزهای مشترک را شناسایی و تفاوت‌ها را به دوستی تبدیل کنند، افزود: برای مثال، با همکاری در عرصه‌هایی همچون تئاتر، موسیقی و سینما می‌توان در عین شناسایی زمینه‌های اشتراک، موارد اختلاف را نیز شناسایی و در رفع و یا کاهش آن‌ها تلاش کرد.

دهشیری با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر با توجه به موانع سیاسی کشورهای اسلامی تردد و ارتباط نزدیک بین نخبگان سیاسی امکان‌پذیر نیست، پیشنهاد داد نخبگان جهان اسلام با استفاده از فرصت فضای مجازی به فراهم کردن بسترلازم برای گفتگوی درون تمدنی کمک کنند.

این استاد دانشگاه اشتراکات مسلمانان از جمله  خود اسلام، قرآن و کعبه را عوامل موثر در گفتگوی درون تمدنی دانست، اما تاکید کرد در تمدن اسلامی آنچه حائز اهمیت است نقش نخبگان و صاحبان نظریه در جهان اسلام  است. البته این گفتگوها باید مسالمت‌آمیز و به‌دور از روش‌های قهرآمیز و عتاب‌آمیز بوده و طرفین گفتگو به ملزومات گفتگو پایبند باشند، چرا که در غیر اینصورت به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

دهشیری در پایان با اشاره به تلاش غرب برای گسترش اسلام‌هراسی و  نمایش دادن چهره خشونت‌آمیز و افراطی از اسلام تاکید کرد: نخبگان اسلامی می‌توانند با گفتگوی درون تمدنی چهره‌ای معتدل و میانه از اسلام را ارئه نمایند و به غربی‌ها نشان دهند که اسلام دین صلح و اعتدال و گفتگو با سایر ادیان است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *