جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که جلسه کابینه جنگ این رژیم برای بررسی توافق مبادله اسرا با حماس لغو شده است.

Loading

بازی با برجام به نفع آمریکا نیست

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:کارشناس مسائل آمریکا و اروپا با بیان این که ترامپ تحت فشارهای مختلفی اعم از داخلی و خارجی موافق و مخالف است، تاکید کرد: بازی کردن با برجام به نفع رییس جمهوری آمریکا نیست.

دکتر علی بیگدلی در خصوص مواضع ضد ایرانی ترامپ در سخنرانی اخیرش اظهارکرد: ترامپ تحت فشارهای مختلفی اعم از داخلی و خارجی، موافق و مخالف است اما آنچه مربوط به شخص رییس جمهوری آمریکا است این بوده که با مجموعه آنچه از ایران به بیرون درز می کند و موجودیت ایران در خاورمیانه به شدت مخالف است بنابراین رفتارهای وی بسیار خصمانه است.
وی افزود: ترامپ، سیاست ایران هراسی را به سیاست ایران آزاری تبدیل کرده و تلاش می کند از تمام ابزاری که ممکن است، استفاده کند تا ایران را آزار دهد اما بازی کردن با برجام بازی نیست که بخواهد به ذات آن آسیب برساند.
این استاد روابط بین الملل با تاکید بر این که بازی کردن با برجام و آسیب زدن به آن به نفع ترامپ نیست، گفت: ترامپ با این بازی می خواهد ما را دچار آشفتگی و بی ثباتی سیاسی و اقتصادی کرده و فضای ناامنی ایجاد کند که هم سرمایه گذار داخلی و مخصوصا سرمایه گذار خارجی رغبتی برای سرمایه گذاری در ایران نداشته باشند و این عمده هدف ترامپ است.
دکتر بیگدلی افزود: این که ترامپ تا چه اندازه در رسیدن به هدف خود موفق شده بحث جداگانه ای است اما این که اتحادیه اروپا چرا با ترامپ مخالفت می کند دو دلیل دارد.
وی ادامه داد: یکی از این دلایل اقتصادی است؛ اتحادیه اروپا دچار بحران اقتصادی است که از سال 2007 از آمریکا شروع شد و تا دوره اوباما ادامه داشت؛ با این تفاوت که آمریکا توانست از زیر بار سنگین بحران خارج شود اما اتحادیه اروپا نتوانست خود را از این بحران بیرون بکشد.
کارشناس مسائل آمریکا و اروپا با بیان این که اروپایی ها به شدت نیازمند بازار و بویژه بازار ایران هستند، اظهار کرد: هم اینک بین آمریکا و اتحادیه اروپا فاصله افتاده و این گسل به خاطر رفتارهای نسنجیده ترامپ بوده و کاخ سفید نیز به نوعی با بی سر و سامانی روبه رو است و از سوی دیگر هم معلوم نیست که اتحادیه اروپا با برجام چه خواهد کرد.
دکتر بیگدلی همچنین در خصوص چرایی ارجاع برجام به کنگره از سوی ترامپ گفت: ترامپ بدون تکلف، برجام را به کنگره فرستاده و این در حالی است که فضای کنگره هم خیلی هم به نفع ترامپ نیست.
وی ادامه داد: خیلی سخت بود که خود ترامپ در این زمینه تصمیم بگیرد به همین سبب آن را به کنگره سپرد تا در موردش تصمیم گرفته شود و نوع رفتار و واکنش کنگره به برجام هم معلوم نیست؛ این که تحریم های گذشته را برگرداند و برجام را نقض کند و یا این که به شیوه دیگری عمل کند.
این پژوهشگر افزود: این احتمال هم وجود دارد که با توجه به مقاومت های اتحادیه اروپا در خصوص برجام و مواضع غیر همسان این اتحادیه مقابل مواضع ترامپ در زمینه برجام، آمریکا بخواهد ضربه ای به این اتحادیه وارد و تحریم هایی علیه کشورهای عضو آن اعمال کند.
دکتر بیگدلی گفت: آمریکا هم نمی خواهد به طور کامل دست به اقدامی در جهت نقض برجام بزند و هر گونه ارتباطی با برجام را قطع کند، از یک سو هم در داخل دولت آمریکا دو نوع نگرش به مساله برجام وجود دارد.
وی بهانه موشکی را یکی از بهانه های موجود در دست آمریکا و کنگره برای اعمال فشار بر ایران عنوان و اظهار کرد: به احتمال زیاد کنگره این مساله را به اجرا می گذرد تا الزاماتی را برای ایران تعیین کنند.
وی همچنین به ادعای برخی رسانه های آمریکایی مبنی بر ارتباط ایران با القاعده اشاره کرد و افزود: این ها همه بهانه هایی برای ایران آزاری است.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا جمعه شب و با وجود آن که آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون هشت بار پایبندی ایران را به برجام اعلام کرده، با اعلام راهبرد جدید واشنگتن در قبال تهران، پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نکرد و به رغم تلاش های جامعه جهانی به ویژه اروپا از تایید آن امتناع کرد
این رویکرد جدید ترامپ با اعتراض شدید بسیاری از کشورها، نهادها و مقامات بین المللی و محافل سیاسی مواجه شده است.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در واکنشی قاطعانه به ترامپ اعلام کرد: برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و رییس جمهوری هیچ کشوری نمی‌تواند به آن پایان بدهد.
موگرینی تاکید کرد: جامعه بین المللی و اروپا نمی توانند قبول کنند که یک توافق هسته ای را که کار می کند و نتیجه داده است، منحل کنیم. آژانس بین المللی انرژی اتمی هشت بار تایید کرده که ایران تعهدات خود را انجام داده و هیچ یک از تعهدات مذکور در توافق نقض نشده است.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *