اظهارات ترامپ در قبال ایران سرپوشی بر مسائل داخلی آمریکا بود

۱۳۹۶/۰۷/۲۵ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین_گفتگو: استاد مطالعات ایالات متحده در دانشگاه تهران اظهارات اخیر ترامپ در قبال ایران را فراری رو به جلو و سرپوشی بر مسائل و شکاف های داخلی آمریکا دانست و تاکید کرد محتوا و ادبیات ریییس جمهور آمریکا بیشترین ضرر متوجه خود آنها کرده است.

محمد مرندی استاد دانشگاه تهران در خصوص تفاوت های ترامپ با روسای جمهور پیشین آمریکا و اثرات سخنرانی اخیر او را تشریح کرد که مشروح آن در زیر آمده است:

به عقیده شما ترامپ تلاش کرد با سخنرانی خود سیگنال هایی را ارسال کند چه بود؟
دلیل سخنرانی ترامپ برایم خیلی مبهم است زیرا به نظر میرسد ادبیاتش و کاری که انجام می دهد به ضرر آمریکا شده است. به احتمال زیاد بخشی از سخنرانی او به خاطر فشار نتانیاهو و به دلیل رابطه نزدیکی که با داماد ترامپ دارد، بوده است و بخش دیگر هم باج‌هایی که عربستان سعودی داده است. از سوی دیگر طرفداران و خود ترامپ با آقای اوباما مشکلات زیادی دارند و هر طرحی که به عنوان موفقیت اوباما محسوب شود، ترامپ با آن مشکل دارد و در صدد نابودی آن برمی آید. برای مثال از روز اول که ترامپ روی کار آمد سعی کرد “اوباما کر” که طرحی مربوط به نظام سلامت آمریکا می شود را در کنگره از میان ببرد . همین چند روز پیش توانست با فرمان ریاست جمهوری بخشهایی از این قانون را لغو و به واسطه آن برخی از سوپسیت های این قانون را تضعیف کند.در حوزه سیاست خارجی هم از برجام به عنوان نماد بخشی از موفقیت های اوباما یادمی شود و به احتمال زیاد دید ترامپ نسبت به برجام همان رویکردی را دارد که به اوباما کر داشت.ترامپ به طور کلی در داخل آمریکا هنوز موفقیت خاصی را به دست نیاورده است و هیچ یک از طرح ها و ایده های خود را تاکنون نتوانسته است در کنگره به تصویب برساند و بنظر می رسد همانند قضیه موشک باران سوریه که آمریکا می دانست دولت سوریه نقشی در بمب باران شیمیای این کشور نداشته است،این سخنرانی هم برای منحرف کردن اذهان مردم از مسائل داخلی آمریکا انجام شد. . مشابه همین کار را کلینتون هم در زمان برملا شدن رسوایی اخلاقی اش انجام داد و با موشک کارخانه‌ای در سودان را نابود کرد و مدعی شد که در این محل سلاح شیمایی تولید می شود ولی پس از کشته شدن تعدادی مشخص شد که چنین موضوعی صحت ندارد. به عقیده من دلایل رفتارها و سخنان تند ترامپ همین مسائل است، زیرا در غیر این صورت این سخنرانی برای 1+5 و سایر کشورها کاملا برخورنده بود. اروپایی‌ها، روس‌ها و چینی ها احساس کردند که به آنها دهن کجی شده، یک دهه مذاکرات را نادیده گرفته است و به نوعی ترامپ با اظهارات اخیر خود اعلام کرد که تصمیم گیرنده اصلی خودش است. از طرف دیگر این پیام را به سایر کشورها ارسال کرد که آنها نمی توانند به آمریکا اعتماد کرده و با آنها وارد مذاکره شوند چرا که هیچ تضمینی برای پایبندی آمریکایی‌ها به مذاکره وجود ندارد. در هر صورت سخنرانی ترامپ داخل کشورمان را منسجم تر کرد و فکر می کنم اشتباه بزرگی مرتکب شد.

به نظر شما سیاست اعلامی آمریکا واجد چه اصول راهبردی و چقدر متفاوت از سیاست سابق این کشور علیه ایران است؟
به نظر من سیاست های ترامپ برای حکومت آمریکا هم روشن نیست اما از جهاتی من فکر نمی کنم تفاوت خارق العاده ای با گذشتگان وجود داشته باشد زیرا هم در زمان اوباما و هم در زمان ترامپ برجام دائما نقض می شد. خزانه داری آمریکا هم در زمان اوباما و هم در زمان ترامپ شرکتهای مختلف و اشخاص مرتبط با ایران را تحریم می کردند. هم در زمان اوباما قانون ” ایران سانکشن اکت” و قانون محدودیت ویزا تصویب شد و او امضا کرد در زمان ترامپ هم فرمان ایجاد محدودیت برای صدور ویزا ادامه همان قانون زمان اوباما بود فقط یک پله جلوتر رفت. بعد از آن هم تحریم های جدیدی علیه ایران وروسیه اعمال شد که نقض برجام است. خود سخنرانی ترامپ هم نوعی نقض برجام بود و به عقیده من اگر هیلاری کلینتون هم رئیس‌جمهور می شد، روند نقض برجام را ادامه می داد و تلاش می کرد تا جایی که می شود ایران از برجام منفعت نبرد.
تنها فرق ترامپ با کلینتون یا اوباما این است که کلینتون و اوباما نزد متحدینشان اعتبار خیلی بیشتری داشتند، بنابراین نفوذ کلام آنها در اروپا یا کشورهای دیگر بسیار بیشتر بود. ترامپ ظرف یک سال گذشته هم با اتحادیه اروپا بسیار بد رفتار کرد و هم با همسایگانش رابطه بدی داشت همچنین از چند معاهده بین المللی و تجاری به شکل یکجانبه خارج شده است. او حتی با چینی ها واسترالیایی ها رفتار بدی داشت. علاوه بر این مخالفان ترامپ به خاطر خصومتی که با او داشتند روس ها را تحریم کردند. بنابراین به طور کلی هم به خاطر عملکرد ترامپ و هم به خاطر عملکرد مخالفانش آمریکا بسیار منزوی تر از گذشته شد. به همین دلیل امروز ترامپ با مشکلات بیشتری روبرو است.
همچنین ترامپ شکاف های داخل آمریکا را که از قبل وجود داشت و دلیل روی کار آمدنش هم وجود همین شکاف ها بود را بسیار عمیق تر کرد. به عقیده من رویکرد ترامپ نسبت به روسای جمهور پیشین آمریکا تفاوت چندانی نکرده است. شیوه ترامپ به عقیده من زیان بیشتری برای آمریکا دارد و این امر فرصت های قابل توجهی را برای ما فراهم می کند.

_از دید شما صف کشی عربستان و رژیم صهیونیستی در کنار آمریکا و در مقابل هم جهت شدن اروپا با ایران چه سناریوهای راهبردی را رقم میزند؟
اروپایی ها تاکنون در حرف خوب بوده اند ولی نمی شود خیلی به اروپایی ها تکیه کرد چون آنها در برابر فشارهای آمریکایی ها تا به حال از خود درمیدان عمل
استقامت چندانی نشان نداده اند. دولت باید تلاش کند تا به اروپایی ها تفهیم کند، در صورت خروج آمریکا از برجام یا کم منفعت شدن آن برای ایران ، ایران از توافق خارج خواهد شد.بنابراین اروپایی ها باید برای حفاظت از سرمایه گذاران و تجارشان در برابر تهدیدهای آمریکا راهکاری عملی را در پیش بگیرند.
به عقیده من اسرائیل و سعودی در شرایط مطلوبی به سر نمی برند.افراطیون و تکفیری ها با شکست هایی که در عراق متحمل می شوند، جایگاه اسرائیل را تضعیف کرده اند و عربستان هم به خاطر هزینه های هنگفتی که در جنگ با مردم یمن متحمل شده و درگیری هایی که با قطر پیدا کرده است به هیچ عنوان در جایگاه خوبی قرار ندارد. از سوی دیگر ایران و متحدانش در منطقه دست بالا را دارند و ترکیه و قطر هم به ایران نزدیک تر شدند و اتفاقات کردستان، ترکیه را به ایران بازهم نزدیک تر از گذشته کرده است.شرایط منطقه ای ایران بسیار بهتر از گذشته است در حالی که آمریکا و متحدان آن از جایگاه مطلوبی برخوردار نیستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *