جدیدترین مطالب

شنیده شدن صدای انفجار در دمشق

شبکه خبری المیادین بامداد سه‌شنبه از شنیده شدن صدای انفجار‌های مهیب در حومه دمشق در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک سوریه خبر داد.

ایران متعلق به همه ایرانیان است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران متعلق به همه ایرانیان است گفت: ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

هشدار سازمان درمورد گرسنگی در غزه

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد آخرین گزارشی که درباره نبودن غذا و گرسنگی در غزه دریافت کرده مانند یک کیفرخواست وحشتناک از شرایط مردم این منطقه است.

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

ایران اتهامات علیه خود درباره دریای سرخ را رد کرد

ایروانی: نمایندگان ایالات متحده آمریکا و انگلیس بار دیگر با سوءاستفاده از تریبون شورای امنیت، مبادرت به ایراد ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت دریای سرخ و یمن کرده‌اند.

ایران اتهامات علیه خود درباره دریای سرخ را رد کرد

ایروانی: نمایندگان ایالات متحده آمریکا و انگلیس بار دیگر با سوءاستفاده از تریبون شورای امنیت، مبادرت به ایراد ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت دریای سرخ و یمن کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار همکاری عملی از جمله با دولت یمن برای جلوگیری از تجهیز انصارالله به تسلیحات و تجهیزات مربوطه برای انجام عملیات‌های بیشتر شدند. آنها همچنین تاکید کردند که تمامی دولت‌های عضو باید به تعهدات خود درخصوص ممنوعیت واردات سلاح و تحریم تسلیحاتی پایبند باشند.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار همکاری عملی از جمله با دولت یمن برای جلوگیری از تجهیز انصارالله به تسلیحات و تجهیزات مربوطه برای انجام عملیات‌های بیشتر شدند. آنها همچنین تاکید کردند که تمامی دولت‌های عضو باید به تعهدات خود درخصوص ممنوعیت واردات سلاح و تحریم تسلیحاتی پایبند باشند.

واشنگتن و تل‌آویو جایگزین‌های حمله زمینی به رفح را بررسی می‌کنند

دولت بایدن «به‌زودی» با مقامات رژیم صهیونیستی در واشنگتن دیدار خواهد کرد تا در مورد گزینه‌های جایگزین برای حمله زمینی برنامه‌ریزی شده نظامی به شهر رفح در جنوب غزه، جایی که حدود ۱.۵ میلیون نفر پس از فرار از جنگ در مناطق شمالی در آن پناه گرفته‌اند، گفت‌وگو کند.

Loading

راهبرد آمریکا در سوریه و عراق

۱۳۹۶/۰۷/۲۹ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: بن‌گورین طرحی را مطرح کرده مبنی بر اینکه اسرائیل باید اطراف کشورهایی که این رژیم را محاصره‌ کرده‌اند، حلقه محاصره دومی ایجاد کند. این حلقه محاصره از طریق تجزیه کشورها صورت می­‌گیرد.

«علیرضا رضاخواه»، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص اهداف حمایت آمریکایی­‌ها در استفاده از نیروهای دموکراتیک سوریه در تسلط بر «رقه»، با اشاره به اینکه واشنگتن به دنبال همکاری با بازیگران پایین‌تر از سطح ملی است، بیان داشت: تجزیه کردن کشورهای خاورمیانه یکی از چارچوب‌های حضور آمریکا در سوریه است.

وی با توجه به هدف حمایت­‌های واشنگتن از نیروهای دموکراتیک سوریه گفت: آمریکایی‌ها در سوریه حضور می‌یابند و بر جریان‌های کردی به عنوان یک اقلیت سیاسی سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگر دوربین را کمی عقب‌تر آورده و تصویر بزرگ­تری را نگاه کنیم، مشاهده می­‌شود که آمریکایی‌ها برنامه بلندمدتی را در خاورمیانه دنبال می‌کنند. هدف اصلی آن­ها تجزیه کشورها است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر هدف مشترک آمریکایی­‌ها و صهیونیست­‌ها در منطقه اشاره داشت: آمریکایی‌ها در سیاست تجزیه‌طلبی با ترکیه و هیچ کشور دیگری همکاری نمی‌کنند، بلکه دنبال بازیگران فرو ملی مانند کردها هستند. بحث تجزیه منطقه هدفی است که اسرائیلی‌ها تحت عنوان دکترین بن‌گورین دنبال می‌کنند. این دکترین عبارت است از این‌که کشورهای اطراف اسرائیل را تا جای ممکن با کمک اقلیت‌های جدایی‌طلب تجزیه کنند و کشورهای دوست اسرائیل از دل آن‌ها دربیاورند.

وی با بیان دکترین بن‌گورین مطرح کرد: اسرائیل توسط کشورهایی که رابطه خوبی با آن­ها ندارد، محاصره شده است. بن‌گورین سال‌ها پیش طرحی را مطرح کرد مبنی بر اینکه اسرائیل باید اطراف کشورهایی که این رژیم را محاصره‌ کرده‌اند، حلقه محاصره دومی ایجاد کند. این حلقه محاصره از طریق تجزیه کشورها صورت می­‌گیرد. حتی در مصر روی اقلیت قبطی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

رضاخواه با اشاره به جدایی‌طلبی اقلیم کردستان عراق تأکید کرد: حمایت اسرائیل از این مسئله مشاهده شد. آمریکایی­‌ها نیز حامی جدایی کردستان عراق هستند و صرفاً با زمان همه پرسی موافق نبودند. حضور آمریکا در سوریه در یک پارادایم بزرگ‌تر، تجزیه سوریه و ایجاد کشور جدیدی تحت عنوان کردستان است.

وی با تأکید بر این‌که بحث تجزیه کشورهای منطقه غرب آسیا، فراتر از رویکردهای ایدئولوژیک مرسوم واشنگتن است، اشاره کرد: آمریکایی­‌ها در سوریه با کسانی کار می‌کنند که واقعیت ایدئولوژیک آن­ها با آمریکایی‎ها همسویی چندانی ندارد. مثلاً پ.ک.ک یک جریان چپ‌گرا است، اما اولویت راهبردی آمریکایی‌ها در خاورمیانه باعث شده تا این مسئله مورد توجه قرار نگیرد. به‌ بیان‌دیگر می‌توان گفت آمریکایی‌ها در غرب آسیا برای پیش برد طرح‌های خود روی مرزها و گسل‌های قومی و مذهبی سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا مرزهای ایدئولوژیک.

کارشناس مسائل بین‌الملل با توجه به استراتژی جدید واشنگتن گفت: چنانچه بخواهیم در یک سطح خردتر رفتار آمریکایی‌ها را در سوریه تحلیل کنیم، می‌توان تقابل با قدرت‌یابی ایران و  ممانعت از ایجاد کریدور زمینی مقاومت را دو هدف عمده رفتار نظامی و سیاسی آمریکا در سوریه دانست. لذا آمریکایی‌ها با ایجاد پایگاه‌های نظامی و قدرت دهی به جریان‌های فروملی قومی تحت عنوان استراتژی نیروی سوم تلاش می‌کنند برای خود هم‌پیمانان جدید منطقه‌ای ایجاد کنند. هم‌پیمانانی که با واقعیت‌های جدید ژئوپلتیک غرب آسیا همخوانی بیشتری داشته باشند. استراتژی نیروی سوم را می‌توان جدیدترین راهبرد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنت کام برای تحولات منطقه دانست.

وی با اشاره به شکست­‌هایی که موجب حمایت آمریکایی­‌ها از کردها شد، تأکید کرد: آمریکایی‌ها در استراتژی جدید با توجه به بحران عراق و سوریه تصمیم به ایجاد یک میلیشیای نیمه‌دولتی و محلی گرفتند. این میلیشیا در عراق در قالب گارد ملی عراق و در سوریه در قالب ارتش آزاد طراحی شد. با این حال هر دو الگو شکست خورده است؛ لذا آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند همین رویکرد را با کمی تغییر از طریق حمایت از کردهای سوری دنبال کنند.

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *