جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

Loading

ورود ریاض به چالش جدید منطقه‌ای با کناره گیری حریری

۱۳۹۶/۰۸/۲۲ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: کارشناس مسائل منطقه معتقد است عربستان وارد یک چالش منطقه‌ای جدید شده و کشورهای منطقه هم درحال آماده سازی خود برای رویارویی با این چالش هستند.

«حمیدرضا اکبری» با اشاره به مطرح شدن بازداشت ” سعد حریری”  در عربستان در محافل سیاسی و رسانه ای منطقه در پاسخ به این سئوالکه “آیا بیروت می تواند با شکایت به شورای امنیت حریری را به لبنان بازگرداند ؟” گفت:  بیروت می تواند یک پرونده حقوقی در این زمینه باز کند اما نتیجه دادن پرونده مهم است. با توجه به موضعی که آمریکا و سایر قدرت های جهانی در خصوص مسئله کناره گیری حریری از پست نخست وزیری لبنان اتخاذ و تلویحا از ریاض حمایت کرده اند، بعید است بیروت بتواند از طریق مجامع بین المللی پرونده  حریری را به نقطه مطلوب خود برساند زیرا پرونده های حقوقی که در مجامع بین الملل مطرح می شود حتما باید یک قدرت سیاسی پشت آن باشد تا به نتیجه مورد نظر برسد. اما این دلیل نمی شود که پرونده بازگشت حریری به بیروت در مجامع بین المللی مطرح نشود چرا که بار حقوقی خود را دارد. به علاوه، این یک نمونه نادر  در نظام بین الملل است که نخست وزیر کشوری را به کشور دیگر ببرند و در آنجا مجبورش کنند، کناره گیری کند و در همانجا نگه دارند.  از این موضوع می توان به عنوان یک مسئله جدید حقوقی نام برد.

ابعاد منطقه‌ای اقدام ریاض

این کارشناس تحولات غرب آسیا درباره سرنوشت پست نخست وزیری در لبنان گفت: اقدامی که عربستان درخصوص نخست وزیری لبنان انجام داد،  دارای ابعاد منطقه ای است به همین دلیل، لبنان درگیر مسائل منطقه ای خواهد شد. همانطوری که سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیرش مطرح کرد عربستان و رژیم صهیونیستی بدنبال سوء استفاده از موضوع کناره گیری حریری هستند لذا نحوه کار دولت لبنان بستگی به شرایط منطقه دارد. حال، چه دولت پیشبرد امور در بیروت تشکیل شود یا سعد حریری به یک نحوی به عنوان نخست وزیر لبنان باقی بماند و دولت او به کارش ادامه دهد.

چالش های جدید

وی با بیان اینکه ریاض از فعالیت دولت سعدحریری راضی نبود، تصریح کرد: بطور حتم  اقدام عربستان پاسخی بود به اقدامات این دولت و نوع نفوذی که حزب الله بر دولت حریری داشت. در حقیقت، عربستان بیشتر به دنبال برهم زدن این وضعیت است. این اقدام ریاض در وضعیت منطقه تاثیر خواهد داشت  لذا کشورها از این دیدگاه ( تاثیرگذاری در منطقه ) با پرونده کناره گیری حریری مواجه می شوند. این کشورها موضوع کناره گیری حریری را صرفا یک موضوع مربوط به لبنان و عربستان نگاه نمی کنند. این موضوع عربستان وارد یک  چالش منطقه ای جدیدی می کند و کشورهای منطقه هم درحال آماده سازی خود برای رویارویی با این چالش هستند.

حزب الله کنشگر قدرتمند

این تحلیلگر تحولات غرب آسیا درباره توانایی عربستان برای محدود کردن حزب الله و تمام کردن تحولات سیاسی بیروت به سود ریاض گفت: باید این نکته را در نظر گرفت که حزب الله یک کنشگر بسیار قدرتمند در تحولات منطقه است لذا بعید به نظر می‌رسد عربستان بتواند کنشگری حزب الله را مهار کند البته بعضی تحلیلگران بر آنند که عربستان می خواهد حزب الله را در تحولات سوریه مهار کند و آن را به عرصه تحولات داخلی لبنان بکشاند. در حقیقت، ریاض می خواهد با این اقدام به ایران در تحولات سوریه فشار وارد کند ولی با توجه به اینکه طی چند سال اخیر هر پرونده ای که عربستان درمنطقه باز کرده با شکست مواجه شده است. کناره گیری حریری هم یک پرونده جدیدی است که ریاض در منطقه باز کرده و بدیهی است که مشکلات عربستان در منطقه افزایش خواهد داد. بیشتر این پرونده ها به ضرر عربستان تمام می‌شود.

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *