أحدث المقالات

Loading

اصلاحات «محمد بن سلمان» سرابی بیش نیست

۱۳۹۶/۰۹/۰۱ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: کارشناس موسسه خاورمیانه واشنگتن با اشاره به سیاست ها و اقدامات عربستان سعودی در خاورمیانه به ویژه یمن و سوریه این سیاست ها را به کلی شکست خورده خواند.

عربستان سعودی از ۱۵ مارس سال ۲۰۱۵ با هدف مقابله با ایران حمله به یمن را آغاز کرد. در حقیقت عربستان حضور ایران در یمن را بهانه کرد تا دخالت های خود در امور داخلی یمن را آغاز کند.

در حقیقت از زمان استقلال یمن در سال ۱۹۳۲، عربستان این کشور را به عنوان حیاط خلوت خود حساب کرده و در امور داخلی آن دخالت می کرد. اما با گذشت بیش از ۲ سال از حملات عربستان و همپیمانانش به یمن، ریاض به هدف خود دست نیافته و در عراق و سوریه نیز سیاست های عربستان شکست خورده است از همین رو «محمدبن سلمان» ولیعهد عربستان، در اندیشه ایجاد تنش هایی جدید در خاورمیانه است و در این راه با فراخواندن «سعدالحریری» نخست وزیر لبنان به ریاض، او را وادار به کناره گیری از سمت خود کرد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که مقامات عربستان سعودی سعی در ایجاد تنش سیاسی در لبنان با هدف اعمال فشار بر ایران و حزب الله را دارد. در همین رابطه برای تحلیل بیشتر موضوع با «توماس لیپمن» کارشناس موسسه خاورمیانه واشنگتن به گفتگو نشستیم. متن این گفتگو به شرح زیر است:

*برخی از رسانه های عربستان در توجیه حملات این کشور به یمن مدعی هستند که این حملات برای بازگرداندن ثبات است و برخی از کارشناسان نیز می گویند این حملات برای از بین بردن نفوذ ایران است. دیدگاه شما در خصوص این حملات چیست؟

عملیات نظامی عربستان در یمن تماما علیه ایران است و هیچ بحثی در این نیست. آنها (عربستانی ها) خودشان بارها این موضوع را اعلام کرده اند.

* صرف نظر از چیستی ماهیت جنگ یمن، عربستان در رسیدن به اهداف خود در یمن تا چه حد موفق بوده است؟

این جنگ تا کنون چندان موفق نبوده است. آنها (عربستان سعودی)  نه می دانند چه می کنند و نه می دانند که چگونه از آن خارج شوند.

*به نظر می رسد که عربستان با مجبور کردن نخست وزیر لبنان به کناره گیری درصدد ایجاد تنشی جدید در منطقه خاورمیانه است. هدف اصلی مقامات سعودی از این اقدام چیست؟ و چرا سیاست های عربستان بعد از روی کار آمدن ملک سلمان تا این حد تهاجمی شده و اینکه آیا این سیاست موفق بوده است؟

هیچ کس به غیر از محمدبن سلمان حقیقت را در مورد سعدالحریری و یا اینکه هدف از این استعفا چه بوده نمی داند. بر اساس ادعای عربستان سعودی این استعفا دلایلی همچون مداخله ایران در کشورهای مختلف، سرخوردگی از آمریکا، شکست کامل در سوریه و شخصیت خود محمدبن سلمان داشته است.

* با توجه به وجود اختلافات داخلی در خاندان سلطنتی عربستان، اصلاحات مورد نظر پادشاه این کشور تا چه حد موفق خواهند بود؟

من هیچگاه از کلمه اصلاحات برای عربستان سعودی استفاده نمی کنم. اصلاحات بر پیشرفت دلالت دارد اما در عربستان اصلاحات یک نفر ارتداد نفر دیگری را به همراه دارد. اگر منظور شما این است که رهبری عربستان می تواند به اهداف اقتصادی و اجتماعی خود با حفظ ثبات داخلی برسد، پاسخ من تا قبل از تحولات هفته گذشته[بازداشتهای گسترده مخالفان] مثبت بود اما با توجه به تحولات اخیر من به موفقیت آمیز بودن آن شک دارم.

منبع: مهر 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *