جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اپوزیسیون ترکیه که در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳ میلادی مقابل رجب طیب اردوغان شکست خورد، اکنون قصد دارد در انتخابات محلی این کشور که روز یکشنبه برگزار می‌شود، تا حدودی این شکست را جبران کند و برای این کار نیز بزرگترین امیدش کسی نیست جز اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول.

Loading

توهم عربستان در حمایت جهان عرب از سعودی ها

۱۳۹۶/۰۹/۰۷ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: کارشناس مسائل منطقه حاکمان جوان و ناپخته سعودی را دچار اشتباه و توهمی داند که باعث شده گمان کنند که جهان اسلام و جهان عرب تابع آنها هستند و به واسطه این دیدگاه به تنش زایی در منطقه دست می زنند.

حسین رویوران تحلیل گر مسائل بین الملل نیاز مالی برخی از کشورهای عرب از جمله علل همراهی آنها در برخی مواضع با عربستان می داند و به بررسی سیاست های سعودی ها در منطقه و تلاش های ایران برای جلوگیری از افزایش نتش ها در روابط با عربستان می پردازد.

متن کامل گفتگوی رویوران با شورای راهبردی آنلاین را در ادامه می خوانید:

سئوال: باتوجه به جنگ افروزی های عربستان سعودی در منطقه، سیاست‌های اعلامی آنها و نتیجه عملی این سیاست ها در منطقه را چطور ارزیابی می کنید؟

بخشی از سیاست‌های جنگ افروزانه عربستان ساختاری است و از دیرباز سیاست های آنها در تقابل و تعارض با ایران بوده است و اساسا انقلاب اسلامی ایران را تهدیدی برای خود می‌بینند.
جدا از ساختار،بحث افرادی که در عربستان روی کار هستند مطرح است. که غیر از بحث ساختاری بحث افراد مطرح است زیرا محمدبن سلمان و کسانی که به عنوان مشاور اطراف او هستند به ویژه سامر السبهان همگی جوان، ماجراجو و جاه‌طلب هستند و تصور بر این است که آنها بیشتر به دنبال انجام آزمون و خطا هستند.
علاوه بر این خلاء قدرتی در منطقه وجود دارد، مهمترین ثقل عربی در منطقه مصر است اما این کشور در حال حاضر به دلیل جنگ با تروریست‌ها و بحران اقتصادی زمین‌گیر شده و به عربستان نیازمند است به همین دلیل از عربستانی که راه اشتباه را می‌رود حمایت می‌کند؛ البته در مواقعی که احساس می‌کند نمی‌تواند با این کشور همراهی کند نظر متفاوتی می‌دهد. در بحث حریری هم همین‌گونه بود، در رابطه با سوریه هم، مصر موضع متفاوتی داشت زیرا عربستان در سوریه با تروریست‌ها همراهی می‌کرد اما مصرکه در داخل با در جنگ با تروریست‌ها است و نمی‌تواند در خارج با تروریست ها همراهی کند. به همین دلیل در مواقعی مصر از عربستان جدا می‌شود.

سئوال: به عقیده شما به عنوان کارشناس مسائل منطقه اقدام عربستان برای بی‌ثبات‌سازی منطقه، چگونه قابل تفسیر است؟
نیاز کشورهای منطقه به پول عربستان، این کشور را دچار اشتباه کرده است و دولتمردان عربستان باور دارند که جهان عرب و جهان اسلام همراه نها هستند، که این یک تصور غلط است .
بحث دیگر محیط بین‌المللی است. حضور افراد ماجراجو در آمریکا سیاست‌های ماجراجویانه در خاورمیانه را تا حدی تشویق و استمرار بخشیده است. حضور ترامپ در ساختار قدرت آمریکا، کمک می‌کند تا سیاست‌های تنش زای محمدبن سلمان در منطقه ادامه یابد.

سئوال: با توجه به سیاست ها عربستان آیا عربستان سعودی مهره برنامه‌ای بزرگ‌تر است یا خودش در حال طراحی است؟
عربستان به عنوان مهره اصلی تنش‌ها در منطقه را طراحی می‌کند یا عامل خارجی مثل آمریکا در این زمینه نقش دارد؟ هم ساختار داخلی وجود دارد و هم معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی به ایجاد تنش‌ها در منطقه کمک می‌کند یعنی همه این معادلات در کنار هم شرایط فعلی را به وجود آورده است و اینها جدا از هم نیستند.
سئوال: با توجه به مطالبی که در خصوص عملکرد عربستان مطرح کردید، ایران باید چه برنامه‌ای برای مهار سعودی داشته باشد؟
در رابطه با نقش ایران در این خصوص هم باید بگویم که ایران باید تنش‌زدایی کند و اجازه ندهد تنش‌های جدیدی ایجاد شده و هزینه‌های بیشتری به مردم منطقه وارد شود. هزینه‌هایی که تا امروز در عراق، سوریه و لبنان به وجود آمده است ، خودش به اندازه کافی بار سنگینی بر دوش منطقه است. اینکه ایران چطور می‌تواند آنها را مدیریت کند باید بگویم که از طریق گفت‌وگو امکان‌پذیر است. متاسفانه دولتمردان عربستان در این زمینه حاضر به گفت‌وگو نیستند یعنی ایران آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده است ولی دولتمردان عربستان دنبال گفت‌وگو از موضع بالا و پیگیری اهداف جاه‌طلبانه خود هستند نه حل بحران و این امر برای ایران قابل قبول نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *