جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌معنی است

وزیر خارجه روسیه گفت: طرح صلح پیشنهادی اوکراین از آن جهت بی‌معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی، چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد عدم واکنش رهبری شورای اروپا به حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس صفحه شرم آور دیگری در تاریخ این سازمان است که بی طرفی سازوکار قانونی و کارشناسی آن را مورد تردید قرار می دهد.

Loading

چشم انداز روشن سوریه در سال 2018

۱۳۹۶/۱۰/۱۶ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: نوذر شفیعی ، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهارداشت : به نظر می‌رسد که بحران عراق در سال 2018 به اتمام برسد و برای حل بحران سوریه نیز می‌توان چشم‌انداز روشنی را متصور بود.

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این سوال که به نظر وی چه بحران‌هایی در سال 2017 وجود داشته‌اند و پرونده آنها به سال 2018 نیز منتقل شده است، تصریح کرد: واقعیت این است که بسیاری از بحران‌هایی که در سال 2017 جامعه بین‌الملل با آن روبرو بود، بحران‌هایی نبود که در این سال به وجود آمده باشد بلکه بحران‌هایی بود که از سال‌های قبل ایجاد شده بود و در سال 2017 نیز ادامه داشت.

وی ادامه داد: بحرانی مثل بحران کره شمالی، بحران یمن و یا بحرین از سال‌های قبل آغاز شده بود. در سال 2017 نیز جامعه جهانی به چشم‌انداز مثبتی برای حل آن دست پیدا نکرد و در سال 2018 نیز این بحران‌ها ادامه خواهند داشت.

این استاد دانشگاه به دو بحران مهم خاورمیانه یعنی بحران عراق و سوریه نیز اشاره کرد و گفت: برخی از بحران‌ها در منطقه که از چندین سال قبل آغاز شده بودند در سال 2017 به سمت کاهش حرکت کردند و به نظر می‌رسد که در سال 2018 حل این بحران‌ها به نتایج خوبی دست پیدا کنند. مثلا در بحث عراق مشاهده کردیم که در سال 2017 موضوع داعش در این کشور به اتمام رسید گرچه هنوز ناامنی‌هایی در عراق دیده می‌شود ولی با توجه به مسائل پیش‌رو می‌توان گفت چشم‌انداز مناسبی برای حل این بحران در سال 2018 وجود دارد. از دیگر سو در مورد بحران سوریه نیز به نظر می‌رسد که وضعیت حل این بحران در سال جاری میلادی که به تازگی آغاز شده بهتر از سال قبل خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد حل بحران‌های یمن، بحرین و یا شبه جزیره کره چشم‌انداز مثبتی برای سال 2018 وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اینها بحران‌های پیچیده‌ای هستند و باید زمینه و شرایط برای حل آنها فراهم شود.

شفیعی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از تحلیلگران غربی در سخنان خود این احتمال را داده‌اند که در سال 2018 آمریکا و رژیم صهیونیستی به همراه برخی از هم‌پیمانان منطقه‌ای‌شان برنامه موشکی ایران را تبدیل به بحرانی برای تهران کنند و آیا چنین احتمالی وجود دارد؟ بیان کرد: همانطور که خود شما نیز اشاره کردید اینها همه احتمال است و ممکن است این احتمالات به وقوع بپیوندد و یا شرایط به نحو دیگری پیش برود.

وی ادامه داد: تمرکز آمریکا،‌ رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای اروپایی بر روی ایران و تحولات آن جدی است از جمله در مورد فعالیت‌های موشکی صلح‌آمیز کشورمان. برخی از این کشورها بی‌تمایل نیستند که این موضوع را تبدیل به چالش کنند به نحوی که تنش در روابط ایران و آمریکا و حتی تنش در روابط ایران و اروپا ایجاد شود چرا که اروپایی‌ها اگر در موضوع برجام به صورت جدی از ایران حمایت می‌کنند ولی در خصوص فعالیت‌های موشکی ایران و نفوذ تهران در منطقه دارای دیدگاه‌های تقریبا مشترکی با واشنگتن هستند.

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *