جدیدترین مطالب

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

مقاومت اسلامی عراق: حمله دیشب به پایگاه «کالسو» کار اسرائیل بود / به یک هدف کلیدی در جنوب اسرائیل حمله کردیم

این گروه‌های مسلح در بیانیه‌ای اسرائیل را به هدف قرار دادن پایگاه «کالسو» در استان بابل عراق متهم کرده و اعلام کردند که حمله پهپادی روز شنبه «در پاسخ به کشتار غیرنظامیان بی‌دفاع فلسطینی‌» به‌دست اسرائیل و «تجاوز دشمن صهیونیستی به حاکمیت عراق با هدف قرار دادن پایگاه‌های حشد شعبی» صورت گرفت.

کانال ۱۳ اسرائیل: مشاجره بین نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان / نتانیاهو صدایش را بالا برد و به بربوک گفت ما مثل نازی‌ها نیستیم

بنا بر گزارش شبکه اسرائیلی “کانال ۱۳”، در جریان سفر آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان به فلسطین اشغالی مشاجره نسبتا شدیدی بین او و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل پشت در‌های بسته رخ داده است.

Loading

حذف نقش ایران در امنیت منطقه نشدنی است

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین: دبیر شورای راهبردی روابط خارجی گفت: امنیت، وارداتی نیست بلکه باید از منطقه و با مشارکت همه بازیگران و مردمان منطقه برقرار شود.

محمدباقر خرمشاد با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه منطقه ما ناامن، بی ثبات و پیش بینی ناپذیر است، افزود: دغدغه بازیگران منطقه ای و بین المللی این است که بتوانند برای این منطقه سازمان و نظام امنیتی مجددی را طراحی کنند و این موضوع موجب شد کنفرانس امنیتی تهران شکل گیرد تا جمهوری اسلامی ایران نظرات خود را در این باره بیان کند.
وی با بیان اینکه دشمنان ما تلاش و وانمود می کنند که جمهوری اسلامی ایران، منطقه را ناامن کرده است، ادامه داد: افغانستان از زمان تجاوز شوروی و سپس تجاوز آمریکایی ها ناامن شد و کشورمان نقشی در آن نداشت همچنین ایران در ایجاد ناامنی در عراق، سوریه و یمن هم دخالتی نداشت.
خرمشاد اضافه کرد: رقبای ایران چه در دورن و چه بیرون منطقه از این ناراحتند که جمهوری اسلامی ایران در توطئه هایی که علیه او طراحی می شود، بازی نمی کند.
دبیر شورای راهبردی روابط خارجی گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت شروع کننده تهدید و بی ثباتی در منطقه نبوده بلکه بازیگر هوشمندی بوده است که به علت سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی تلاش کرد آن را به خوبی خرج کند.
خرمشاد با بیان اینکه اگر پدیده ای زمینه های درون اجتماعی و درون منطقه ای نداشته باشد صرف تلاش بیرون نمی تواند آن را پایدار نگهدارد، افزود: عمده مسائل منطقه ما به نبود درک درست همسایگان از هم است شرایط منطقه ما به گونه ای است که جز جغرافیا عوامل مختلف جداسازی از جمله تروریسم اتفاق افتاده که رسیدن به نظم و ترتیبات امنیت منطقه ای را با مشکل جدی مواجه کرده است.
وی ادامه داد: تروریسم، ترجمان تضادهای هویتی در درون منطقه است که زمینه ای را فراهم کرد تا بازنگران برون منطقه ای بتوانند از آن بهره برداری کنند.
خرمشاد اضافه کرد: این بازنگران می خواهند نظم موجود را بر هم زنند و بازیگران منطقه ای مانند جمهوری اسلامی ایران می خواهند نظم را حفظ کنند.
­دبیر راهبردی روابط شورای خارجی افزود: مشکل قدرت های فرامنطقه ای این است که جمهوری اسلامی ایران را هنوز به رسمیت نشناخته اند و نمی خواهند بپذیرند که بدون ایران در منطقه نمی توان کاری کرد و این مرض به رقبای منطقه ای ما از جمله عربستان هم سرایت کرده در حالی که حذف نقش ایران در امنیت منطقه، نشدنی است.
دبیر شورای راهبردی روابط خارجی  گفت: وزیر خارجه کشورمان در کنفرانس امنیتی تهران از امنیت شبکه ای منطقه ای رونمایی کرد و معنی آن این است که امنیت منطقه ای برای جمهوری اسلامی ایران مهم است و حداکثر بازیگران منطقه ای را دعوت به مشارکت می کند.
خرمشاد ابراز امیدواری کرد: کنفرانس امنیتی تهران ایستگاهی برای مفهوم سازی هایی از این جنس شود تا با ارائه مفاهیم کلیدی، امنیت منطقه را بهتر کنیم.
وی ادامه داد: پیام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر صلح و امنیت از طریق این کنفرانس منتقل شده است.
خرمشاد افزود: جمهوری اسلامی ایران یکی از بازیگران اصلی منطقه ای است و برخلاف القای آمریکایی ها تصمیم ندارد امپراطوری و هژمونی ایرانی در منطقه ایجاد کند.
وی گفت: ما باید به عنوان برادر و یکی از اعضای منطقه دیده شویم و نباید کشورمان را نادیده بگیرند.
دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه برای ایجاد امنیت در منطقه نا امن، ساز و کارها و ابزارهای مختلفی لازم است، گفت: از جمله این ابزارها ایجاد نظم و ترتیبات امنیتی مناسب و مقبول، بررسی ماهیت امنیت منطقه ای، علل و عوامل ناامنی منطقه ای و شناسایی دقیق بازیگران ناامن کننده و عوامل امنیت ساز است.
سیدجلال دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: پیش از کنفرانس امنیتی تهران 9 کنفرانس اقماری برگزار کردیم که چالش ها و تهدیدات، تروریزم افراط گرایی، مخاطرات زیست محیطی، توسعه نیافتگی اقتصادی، مداخله قدرت های بزرگ، رقابت های تسلیحاتی، هویت های نوظهور، ایدئولوژی های افراطی و تکفیری از جمله محورهای آن بود.
و ی افزود: این همایش های اقماری را از شهریور امسال تا 2 هفته پیش با مشارکت 800 پژوهشگر داخلی و خارجی در قالب 27 کارگاه علمی برگزار کردیم.
دهقانی با بیان اینکه این همایش درقالب 10 جلد تولید ادبیات می کند، اضافه کرد: مشارکت دادن نخبگان اجرایی و علمی در موضوع امنیت منطقه ای و یافتن راهکارها و جمع بندی این یافته ها و تبدیل آن به راهکار، راهبرد و ساز و کار از اهداف این همایش بود.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف بسیار مهم کنفرانس امنیتی تهران، ایجاد بستر، محفل و مجمعی برای گفتگوهای منطقه ای است که تاثیرات بلند و میان مدت دارد، گفت: 80 چهره سیاسی و امنیتی از 49 کشور در دومین کنفرانس بین المللی امنیتی تهران حضور داشتند.
دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران گفت: در منطقه ما اجماعی وجود دارد که یکی از علل ناکارآمدی و ناکامی الگوها و ترتیبات امنیتی کنونی بومی و دورن زا نبودن و تحمیلی بودنش است و بیشتر بازیگران و قدرت های خارج از منطقه این الگوها را طراحی و اعمال می کردند.
دهقانی با اشاره به اینکه این الگوها بیش از آنکه تامین کننده امنیت کشورهای منطقه باشد بر اساس منافع راهبردی این بازیگران بود، افزود: امنیت و ثبات ایران ، آمریکا را عصبانی کرده است زیرا از نظر آنان این موضوع موازنه قوا را در منطقه برهم می زند.
دهقانی با تاکید بر اینکه امنیت برای تداوم باید درون زا ، چند جانبه و فراگیر باشد، اضافه کرد: یکی از عوامل مستقیم تروریزم درمنطقه ما، مداخله نظامی قدرت های فرا منطقه ای است.
دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران گفت: باید ضمن حفظ اختلافات ، منافع و دیدگاه های متعارض، تلاش کنیم در حوزه های مشترک همکاری کنیم.
دهقانی با بیان اینکه مشکل ما با آمریکا در این است که ما و منافع ما را به رسمیت نمی شناسد، افزود: دیدگاه ها و سیاست امنیتی جمهوری اسلامی ایران باید تبیین و بیان شود.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران نقش محوری و سازنده در منطقه دارد و دنبال هژمونی و سلطه طلبی منطقه ای نیست و ترتیبات امنیتی در منطقه باید ایران را شامل شود.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *