جدیدترین مطالب

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

رسوایی آمریکا در پی برقراری صلح در خاورمیانه

تهران- ایرنا- افزایش درگیری میان رژیم صهیونیستی و فلسطین و نیز سیاست یکجانبه گرایی کاخ سفید در پشتیبانی بی قید و شرط از تل آویو حاکی از شکست کامل اقدامات بین المللی واشنگتن در جهت رفع درگیری های قومی و سیاسی در منطقه خاورمیانه است.

هنیه با اردوغان دیدار کرد

منابع فلسطینی گزارش دادند که رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که به ترکیه سفر کرده، امروز با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو کرده است.

هنیه با اردوغان دیدار کرد

منابع فلسطینی گزارش دادند که رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که به ترکیه سفر کرده، امروز با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو کرده است.

پاشینیان: با بازگرداندن دو روستا به جمهوری آذربایجان، مرزبان‌های روسی مرز تاووش را ترک می‌کنند / هیچ موضوع عمده‌ای در این رابطه با طرف روسیه باقی نمانده / باکو و ایروان می‌توانند با همکاری با یکدیگر از مرز محافظت کنند

نخست وزیر ارمنستان امروز (شنبه) اعلام کرد نیروهای مرزبان روسیه‌ای مستقر در منطقه مرزی «تاووش» مابین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در پی روند جاری تعیین مرز و تحدید حدود بین دو کشور از این منطقه خارج می‌شوند.

Loading

وقوع جنگ تجاری شدید میان آمریکا و چین در سال ۲۰۱۸

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: یک کارشناس ارشد سیاسی بر این باور است که سال ۲۰۱۸ میلادی احتمالا شاهد یک جنگ تجاری تمام عیار بین ایالات متحده آمریکا و چین خواهد بود.

سورابه گوپتا” کارشناس ارشد سیاسی و امور بین المللی در آسیا اقیانوسیه تاکید کرد: تقابل بین آمریکا و چین دو اقتصاد بزرگ جهان می تواند موجب اختلال سیستم تجاری جهان شود و به اقتصادهای بسیاری از کشورها که به بازارهای آمریکا و چین وابسته هستند، خسارات زیادی را وارد کند.

وی در ادامه به این مساله مهم اشاره کرد که چین در حال پشت سر گذاشتن آمریکا و تبدیل شدن به بزرگرین اقتصاد دنیا است و زودتر از انتظارات می تواند بر اقتصاد جهانی مسلط شود.

این تحلیلگر سیاسی پیش بینی کرده است که در سال 2018 میلادی احتمالا شاهد رقابت ها و تنش های شدید تجاری بین واشنگتن و پکن خواهیم بود و هرگونه تدابیر مجازات آمیز آمریکا علیه چین، قطعا بی پاسخ نخواهد ماند.

گوپتا در ادامه ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه چین در اقتصاد جهانی گفت: سهم چین در تولید ناخالص داخلی جهان در حال حاضر بر حسب شاخص قدرت برابری خرید که بانک جهانی و صندوق بین المللی پول استفاده می کنند، بیشتر از آمریکا است. البته بر حسب شاخص تولید ناخالص داخلی در قیمت های کنونی بازار، اقتصاد آمریکا هنوز سه برابر بزرگتر از چین است. نکته مهمی که در این مقایسه از دید بسیاری از تحلیلگران دور مانده آن است که تحلیلگران اعلام کرده اند چین بر مبنای شاخص قدرت برابری خرید تا سال 2020 میلادی از آمریکا پیشی خواهد گرفت و بر اساس شاخص قیمت های اسمی نیز تا اوایل 2030 میلادی می تواند از آمریکا پیشی بگیرد. ولی در واقع چین بر مبنای شاخص قدرت برابری خرید در سال 2015 میلادی از آمریکا پیشی گرفته است و می تواند تا اواسط دهه 2020 میلادی نیز بر اساس شاخص قیمت های اسمی از آمریکا پیشی بگیرد.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره علت اتخاذ مواضع سخت و شدید دولت ترامپ علیه چین و ابراز نگرانی ترامپ در راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا نسبت به افزایش نفوذ چین در جهان، گفت: نگرانی عمیق ترامپ درباره افزایش نفوذ بین المللی چین، تعجب برانگیز نیست. ترامپ در نخستین سال ریاست جمهوری اش به مشاوران اقتصادی و مقام های ارشد کابینه از جمله گری کوهن و استیون منوچین این اختیارات را داده است تا برای کاهش عدم تعادل تجاری در روابط با چین تلاش کنند. ولی با توجه به پیشرفت ناچیزی که در زمینه کاهش کسری تجاری آمریکا با چین مشاهده می شود، ترامپ به سوی مشاوران تندرو و ملی گرای خود یعنی روبرت لایتهایزر و پیتر ناوارو سوق یافته است تا با نفوذ چین در عرصه بین المللی مقابله کند. اتخاذ تدابیر مجازات آمیز و حمایتی که با هدف مجازات یکجانبه چین به خاطر آنچه که تجاوز اقتصادی و سرقت مالکیت معنوی خوانده شده است، اکنون به طور موثر و کارآمدی در حال تبدیل شدن به سیاست دولت ترامپ است.

گوپتا در ادامه در پاسخ به این سئوال که آیا چین زیرساخت های کافی و لازم و طرح بلندمدتی دارد تا با سایر قدرت های اقتصادی بزرگ جهان رقابت کرده و به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل شود، تاکید کرد: بله، چین زیرساخت های لازم و قابلیت برنامه ریزی بلندمدت را دارد تا از یک کشور با درآمد متوسط به یک اقتصاد مدرن مثل ژاپن، کره جنوبی و تایوان تبدیل شود. بی شک چین طی سال های آینده با چالش های مهمی روبرو است چرا که قصد دارد از یک الگوی اقتصادی مبتنی بر سرمایه گذاری به یک اقتصاد خدماتی تر با الگوی مبتنی بر مصرف داخلی بیشتر تغییر کند. هر یک از کشورهای ژاپن، کره جنوبی و تایوان نیز مشکلات زیادی در قبال مساله مدیریت تقاضای کل داشته اند و پیش بینی می شود چین نیز با همین چالش روبرو خواهد شد و اگر نتواند روند آزادسازی اقتصادی را به خوبی انجام دهد، با کاهش نرخ رشد اقتصادی روبرو خواهد شد.

وی در پایان در پاسخ به سئوالی درباره نگرانی های مربوط به تشدید تنش های سیاسی و تجاری بین آمریکا و چین در سال 2018 نیز گفت: بله، به نظر من در شش ماه نخست 2018 میلادی تنش های تجاری بین آمریکا و چین تشدید خواهد شد. باید منتظر بود و دید که آیا دولت ترامپ پس از جمع بندی تحقیقات مربوط به مسائل تجاری و مالکیت معنوی با چین، وارد مرحله اعمال یکجانبه مجازات ها علیه شرکت های چینی می شود یا نه. بی شک چین این اقدام آمریکا را در سازمان تجارت جهانی مطرح خواهد کرد و به احتمال زیاد در این پرونده پیروز خواهد شد ولی اگر اقدامات تلافی جویانه آمریکا بسیار شدید و بزرگ باشد، چین نیز آرام نخواهد نشست.

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *