جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

تله تل‌آویو برای واشنگتن/ آیا اسرائیل، آمریکا را وارد تنش با ایران می‌کند؟

درحالی‌که کابینه اسرائیل حمله نظامی به ایران را تصویب کرده، همراهی یا عدم همراهی امریکا با اسرائیل به مسئله سیاست خارجی این کشور و ائتلاف غربی‌ها متشکل از کشورهای اروپایی تبدیل شده است. اما آیا امریکا مقابل عمل انجام شده قرار خواهد گرفت یا بایدن تنش را کنترل خواهد کرد؟ برای بررسی پاسخ‌ها گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

ترکیه‌: غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری مواجه است

تهران- ایرنا- نماینده ترکیه در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه (به وقت محلی) در نشست شورای امنیت درباره تحولات غرب آسیا و فلسطین، هشدار داد که نوار غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری مواجه است.

نمایندگان کنگره آمریکا: اسرائیل با سلاح‌های آمریکایی قوانین را نقض می‌کند

تهران- ایرنا- گروهی از نماینده دموکرات کنگره آمریکا ادعای جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی ناقض قوانین بین‌المللی نیست را رد و تاکید کردند که (رژیم) اسرائیل با سلاح‌های آمریکایی قوانین را نقض می‌کند.

لندن: اسرائیل باید دسترسی بدون مانع آنروا به شمال غزه را فراهم کند

تهران- ایرنا- باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل در جریان نشست روز چهارشنبه (به وقت محلی) شورای امنیت درباره تحولات غرب آسیا و فلسطین، گفت: لندن آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را به رسمیت می‌شناسد و (رژیم) اسرائیل باید دسترسی بدون مانع این سازمان به شمال غزه را فراهم کند.

ببینید | جزئیات مهم از تسلیحات استفاده شده سپاه در حمله به اسرائیل

عملیات «وعده صادق» در پاسخ به حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق رقم خورد. این عملیات در ساعات پایانی روز شنبه ۲۵ فروردین آغاز شد و اهداف مشخصی در سرزمین‌های اشغالی هدف پهپادهای انتحاری و موشک‌های بالستیک و کروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. منبع: ایرنا

درخواست کمیته آمریکایی برای تحریم نظامیان صهیونیست و بی توجهی بلینکن به جنایات صهیونیست‌ها

تهران- ایرنا- وب سایت آمریکایی پرو پابلیکا بامداد پنجشنبه گزارش داد که یک کمیته وابسته به وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر خواستار تحریم برخی از واحدهای نظامی رژیم صهیونیستی به خاطر نقض حقوق بشر شده بود که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به آن توجهی نشان نداده است.

Loading

رویکرد اروپا در قبال برجام چه خواهد بود؟

۱۳۹۶/۱۱/۰۸ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپولتیک دانشگاه و سفیر پیشین جمهوری اسلامی در نروژ و مجارستان درباره خروج اروپاییان از برجام پس از خروج احتمالی دونالد ترامپ گفت: بر این تصور نیستم که اروپایی‌ها برای خروج از توافق هسته‌ای پس از آمریکا پیش‌قدم شوند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از موافقت با تعلیق تحریم‌های ایران گفت که این بار آخر است که آن را به تمدید درمی‌آورد. البته ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی خود از برجام به‌عنوان بدترین توافق آمریکا نام‌برده بود و این وعده را به هواداران خود داد که پس از کسب مقام ریاست جمهوری زیر بار آن نخواهد رفت.
بیش از یک سال از دوران ریاست جمهوری ترامپ می‌گذرد و او هر سه ماه موافقت خود را با تعلیق تحریم‌ها اعلام کرده است. در این مدت او تلاش فراوانی انجام داد تا اروپایی‌ها را با خود همراه سازد که تا به امروز موفق به این کار نشده است، اما یک مقام دیپلماتیک روس گفته که فرانسه احتمالاً پس از آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج خواهد شد و پس‌ازآن دیگر کشورهای اروپایی مانند انگلستان و آلمان اقدام به این کار خواهند کرد.
از سوی دیگر خبرگزاری رویترز نیز درباره استراتژی اروپایی‌ها به ایران نوشته است: «استراتژی اروپایی‌ها می‌تواند شامل تهدید ایران به تحریم در صورت عدم پذیرش اعمال محدودیت بر انبارهای سلاح‌های بالستیکش باشد. سلاح‌هایی که از نظر غرب دارای برد بالایی است و قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارد.»
عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپولتیک دانشگاه و سفیر پیشین جمهوری اسلامی در نروژ و مجارستان درباره خروج اروپاییان از برجام پس از خروج احتمالی دونالد ترامپ گفت: بر این تصور نیستم که اروپایی‌ها برای خروج از توافق هسته‌ای پس از آمریکا پیش‌قدم شوند.
وی در ادامه اضافه کرد: توافق هسته‌ای یا برجام به نفع اروپائیان است زیرا به‌وسیله آن‌ هم امنیت آنان تأمین می‌شود و هم اینکه رقابت‌های تسلیحاتی در منطقه بین قدرت‌های منطقه‌ای را کنترل می‌کنند بنابراین با لغو توافق هسته‌ای درواقع به ضرر خود رفتار خواهند کرد.
این استاد ژئوپلتیک دانشگاه در این رابطه اظهار داشت: احتمال لغو توافق هسته‌ای یا برجام در مقایسه با گذشته توسط ترامپ بالا رفته، اما اینکه اروپایی‌ها به رهبری فرانسه از توافق هسته‌ای خارج شوند را در آینده نمی‌بینم و اعمال فشار بر ایران در اینکه اروپایی‌ها با ترامپ و آمریکا بیشتر هماهنگی داشته باشند از احتمال بالاتری برخوردار است.
سفیر جمهوری اسلامی در نروژ و مجارستان در ادامه افزود: جمله بالا بدین معنا است که اروپا و آمریکا به‌تدریج باهم هماهنگی‌های بیشتری پیدا خواهند کرد به‌ویژه با توجه به سفر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا به اروپا و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه به نظر می‌رسد که متحدان آمریکا چه در خاورمیانه و چه در اروپا به درک بهتری از یکدیگر رسیده‌اند.
فرجی راد دراین‌باره تصریح کرد: دستیابی به درک بهتر بدین معنا نیست که کاملاً به توافق دست‌یافته‌اند، از طرفی هم این را نباید صد در صد بگیریم که ترامپ درواقع در سه ماه آینده از توافق هسته‌ای حتماً خارج می‌شود این مسئله یک احتمال محسوب می‌شود که وجود دارد، اما واقعیت این است از دلیل حرکت‌های ترامپ برای نگه‌داشتن دنیا بین زمین و هوا این است که سرمایه‌گذاری‌های خارجی و همکاری اقتصادی با ایران به حداقل برسد.
وی در ادامه یادآور شد: مسئله فوق همان چیزی است که صرفاً با لغو توافق هسته‌ای به دست نمی‌آید، بلکه می‌تواند با ایجاد تردید و دودلی این نتیجه حاصل شود بدون اینکه توافق هسته‌ای لغو شود.
این استاد ژئوپلتیک دانشگاه دراین‌باره که اروپایی‌ها درصدد بر خواهند آمد تا با تحریم‌ها و اعمال فشار موشکی برجام را حفظ کنند، ابراز کرد: اروپایی‌ها با تحریم‌ها و عدم سرمایه‌گذاری در ایران درصدد هستند تا برجام را بی‌خاصیت کنند، مگر اینکه ایران را پای مذاکره در رابطه با مسائل خاورمیانه و موشکی بکشانند که هدف از این مسئله و نوع خواسته‌شان از ایران کاملاً مشخص است.
سفیر جمهوری اسلامی در نروژ و مجارستان درباره احتمال قبول انجام مذاکره برای برنامه موشکی یادآور شد: ایرانی‌ها در ابتدا اعلام کردند که برد موشک‌ها بیش از یک یا دو هزار کیلومتر نخواهد بود. طبیعتاً بر اساس این اعلام رعایت خواهند کرد، اما اینکه با توافقی موجب کاهش بیشتر یا حتی تضعیف جدی برنامه موشکی خود شوند، بعید به نظر می‌رسد.
منبع: رویداد24

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *