جدیدترین مطالب

چشم‌انداز مذاکرات آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: پژوهشگر مسائل خاورمیانه گفت: نشست قاهره برای آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه پایان یافت و در آستانه یک‌سالگی شروع این درگیری‌ها، همچنان خبری از توافق برای پایان جنگ نیست.

تحلیلی بر دکترین نظامی ژاپن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: روند افزایش بودجه نظامی ژاپن به‌شکلی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 در مقام سوم رشد بودجه نظامی دنیا قرار گیرد، اما این به‌معنای قرار گرفتن این کشور در موقعیت جنگی و نظامی شدید نیست.

عوامل و پیامدهای گسترش تهدیدهای امنیتی در کرانه باختری

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری نیز «اوضاع ناپایداری» را تجربه می‌کند، به‌طوری‌که در ماه‌های اخیر و به موازت تشدید حملات صهیونیستی علیه غزه، تنش‌ها در این منطقه حساس، روند تصاعدی یافته و «تهدیدهای امنیتی» علیه رژیم صهیونیستی چنان اوج گرفته که محافل امنیتی و اطلاعاتی آن را به‌شدت نگران کرده است.

انتیموان: جبهه جدید جنگ تجاری چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا چین اعلام کرد که از پانزدهم سپتامبر سال جاری میلادی، محدودیت‌هایی را برای صادرات انتیموان خود اعمال می‌کند؛ محدودیت‌های صادراتی شامل شش محصول مرتبط با انتیموان از جمله سنگ معدن انتیموان، فلزات انتیموان و فناوری ذوب و جداسازی طلا – انتیموان می‌شود.

افزایش تعرفه ورود خودروهای برقی عامل تنش جدید بین اروپا و چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: اخیرا، وزارت بازرگانی چین نسبت به اعمال تعرفه‌های اضافی از سوی اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کرد. به گفته وزارت بازرگانی چین، این اقدام اروپا، قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) را به شدت نقض کرده و همکاری‌های جهانی در زمینه‌ تغییرات اقلیمی را به چالش می‌کشد. پکن از اتحادیه اروپا خواسته تا به سرعت اقدامات غلط خود را اصلاح و با همکاری یکدیگر هم از ثبات همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین – اتحادیه اروپا و هم از زنجیره صنعتی و تامین خودروهای برقی محافظت کنند.

تفاوت انتخاب ترامپ یا هریس برای چین؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: دونالد ترامپ در طول دوران ریاست جمهوری خود در سال های 2016-2020 از مهار فزاینده چین حمایت کرد. لفاظی‌های ضد چینی ترامپ با اقداماتی محدودکننده علیه پکن همراه شد. در واقع اقدام علیه پکن هم توسط قوه مجریه و هم توسط کنگره انجام شد. در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، سیاست ضد چین معتدل‌تر شد اما دامنه آن همچنان گسترش یافت. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا بر ماهیت سیاست ایالات متحده در قبال چین تأثیری نخواهد داشت. با این حال، پیروزی ترامپ می‌تواند وخامت روابط دوجانبه را تسریع کند.

دیپلماسی هنجارگرای ایران در قبال رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: در حالی که به نظر می رسید تک و پاتک های ایران و رژیم اسرائیل پس از عملیات وعده صادق ایران در برابر حمله تروریستی این رژیم به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق در فروردین 1403 (آوریل 2024)، پایان یافته، اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه در تهران در بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ (31 ژوئیه 2024) نشان داد آتش باری مستقیم در روابط تهران و تل‌آویو ادامه دارد و احتمال بازگشت آن به شرایط منازعه غیرمستقیم دشوار است.

کشیده شدن روسیه به درگیری‌های غرب آسیا تشدید می‌شود

شورای راهبردی آنلاین – رصد: غرب آسیا در حال تجربه سطحی از درگیری است که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه محسوب می‌شود. اکنون تقریبا یک سال از شکل‌گیری مارپیچ تشدید تنش که با حملات 7 اکتبر 2023 آغاز شد، می‌گذرد و منطقه بیشتر به مرحله جدیدی در تاریخ خود وارد شده است.

Loading

أحدث المقالات

تعطیلی همه مدارس آنروا در نوار غزه

تهران- ایرنا- آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) از تعطیلی همه ۲۰۰ مدرسه ای خبر داد که زیر نظر این آژانس در نوار غزه فعالیت داشتند.

راهبرد جدید یمنی‌ها در قبال اسرائیل/ روزهای سختی در انتظار تل‌آویو و حامیانش است

تهران- ایرنا- یک تحلیلگر مسائل نظامی یمن سخنرانی اخیر رهبر جنبش انصارالله یمن درباره مرحله جدید مقابله با رژیم صهیونیستی را به منزله تحولی راهبردی دانست و از روزهای سختی خبر داد که در انتظار تل آویو و حامیان آن است.

پلوسی: اوضاع غزه «غیرقابل تحمل» است

تهران-ایرنا- نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا  اوضاع غزه را «بشدت غیرقابل تحمل» خواند اما مدعی شد رژیم صهیونیستی حق دارد از خود دفاع کند.

ادعای مقام آمریکایی در مورد تلاش روسیه برای پیروزی ترامپ در انتخابات ۱۵ آبان

تهران – ایرنا – روزنامه واشنگتن پست به‌نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکایی مدعی شد که روسیه با استفاده از هوش مصنوعی و تمرکز بر ایالات‌ رقابتی به دنبال پیروزی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات نیمه پاییز است.

مولانا فضل الرحمان: آمریکا حامی جنایات اسرائیل و ناقض حقوق بشر است

اسلام‌آباد- ایرنا- رهبر حزب جمعیت علمای اسلام در پاکستان با محکومیت تلاش‌های داخلی و خارجی برای پیشبرد طرح سازش با رژیم صهیونیستی گفت: خون ملت‌های مظلوم منطقه از دست آمریکا که حامی جنایات اسرائیل و ناقض واقعی حقوق بشر است می‌چکد.

Loading

سیر همگرایی و واگرایی دو سویه در روابط امریکا و اروپا

۱۳۹۶/۱۱/۰۹ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: دکتر علیبمان اقبالی زارچ کارشناس مسائل سیاسی معتقد است همکاری اروپا و آمریکا همکاری مشارکتی است که اهمیت به سزایی برای تامین امنیت و ثبات کل منطقه یورو آتلانتیک دارد و به نوعی این پیشرفت همکاری مشارکتی به تنظیم روابط طرفین بستگی دارد.

اختلاف، رقابت و تضاد منافع میان ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تعابیر گوناگونی هستند که کارشناسان در تبیین نوع رابطه این قدرت ها در دو سوی آتلانتیک به کار می برند.گفتگوی زیر برای بررسی بیشتر سیر همگرایی و واگرایی دو سویه در روابط امریکا و اروپا است.

مرکز بین المللی مطالعات صلح: سیر همگرایی و واگرایی دو سویه در روابط امریکا و اروپا در چند سال گذشته را چگونه می بینید؟

آمریکا از اوایل هزاره سوم راهبرد همکاری با دیگر کشورها در سطح بین المللی را در چارچوب مقررات و با ساختارهایی شروع کرد و در آن همکاری اولویت آمریکایی ها همکاری نزدیک با روسیه و چین بود. اما بعد از پیروزی آقای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، وی بر این نظر بود که راهبرد اتخاذی خصوصا در دوره هشت ساله آقای اوباما پاسخ کافی را برای تامین منافع آمریکا نداده است و لازم است که تغییرات اساسی در این راهبرد ایجاد شود. یعنی در واقع ترامپ بر این اعتقاد است که تمام ساز و کارهای تعاملات بین المللی و رفتار کشورها و قدرت های دیگر خصوصا سازمان های بین المللی، باید در مسیر تامین منافع اولویتی آمریکا باشد. اگر این مولفه و ساز و کار تعاملات بین المللی و روابط آمریکا با دیگر کشورها حاکم نباشد، حتما باید این روند را تغییر داد. همانگونه که شاهد هستیم، زمانی که آمریکایی ها احساس کردند سازمان یونسکو که یکی از نهادهای برجسته زیر مجموعه سازمان ملل متحد، در مسیر منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی حرکت نمی کند؛ تصمیم به خروج از این سازمان گرفتند. یا همان کاری را که آقای ترامپ در مورد معاهده پاریس انجام داد که از این معاهده خارج شد و یک سری اقدامات دیگر که تعیین کننده این موضوع است که دیپلماسی و سیاست خارجی شخص ترامپ بر حفظ برتری جویی آمریکا در تعاملات بین المللی جهانی بر مبنای تامین حداکثری منافع اقتصادی است. اما قبل از این که به نوع تعاملات ایالات متحده و اروپا اشاره کنیم، بد نیست که نیم نگاهی هم به راهبرد جدید تامین امنیت ملی آمریکا داشته باشیم که اخیرا اعلام شده است. این راهبرد مبتنی بر یک سیاست واقع بینانه است که در این راهبرد چالش های اساسی و اصلی آمریکا برای سال های آینده از روسیه، چین و در مرحله بعد از کشورهای ایران و کره شمالی در ارتباط با موضوعاتی مثل تروریسم و … یاد شده است. در این راهبرد اعلامی، عناوین روسیه، چین، جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی مکررا اعلام شده است. چین 38 بار، روسیه 28 بار، ایران 17 بار و کره شمالی 16 بار در آن راهبرد مورد اشاره قرار گرفته اند که در واقع تهدیداتی که از جانب آن ها می تواند متوجه امنیت ملی آمریکا باشد، برشمرده شده است. البته در اینجا به موضوعات دیگری مانند امنیت سایبری نیز اشاره شده است که آن ها در مراحل بعدی هستند. در واقع به بحث های چالشی مانند مهاجرت این کشورها با آمریکا و خصوصا روابط کشورهای اسلامی که سفر اتباع این کشورها به آمریکا محدود و ممنوع شده است و یا بحث دیوار کشی در مرز با مکزیک که ترامپ به دنبال عملیاتی کردن این موضوع به عنوان یکی از شعارهای تبلیغاتی خود است.

 مرکز بین المللی مطالعات صلح: موضوع ادامه تحریم ها علیه روسیه تا چه حدی منجر به ایجاد اختلافات میان آمریکا و اتحادیه اروپا شده است؟ علل و آینده این اختلاف چیست؟

در رابطه با روابط آمریکا و اروپا بد نیست که ابتدا نیم نگاهی به حال و هوای اروپای امروز داشته باشیم. اروپا بعد از بحران اقتصادی 2008 توانسته است خود را در یک مسیر ثبات و رشد قابل توجه اقتصادی قرار دهد، اما همزمان با چالشی اساسی مواجه شد که مردم انگلیس به خروج از اتحادیه رای دادند و در حال حاضر آمریکا در تنظیم روابط خود با اروپا با چند محور مواجه است. از یک طرف انگلستان است، که انگلیسی ها همواره به دنبال حفظ موازنه بین آمریکا و اروپا بوده اند و سعی در داشتن ارتباطات و تعاملات بسیار نزدیک اقتصادی و دفاعی بوده اند. از طرف دیگر اتحادیه اروپا قرار دارد که اروپایی ها در موضوع امنیت و دفاع تعامل و همکاری نزدیکی با آمریکا در چارچوب ناتو دارند که این نیز خود با پیروزی ترامپ در انتخابات به چالشی جدی در تعاملات طرفین تبدیل شده است. آقای ترامپ بارها اعلام کرده است که دیگر آمریکا حاضر نیست که برای تامین امنیت اروپا بیش از حد هزینه کند و اروپایی ها موظف هستند در قبال تامین امنیت هزینه های بیشتری را در قالب سهم مشارکت در ناتو و دیگر امورات دفاعی پرداخت کنند.

از طرف دیگر در خود اتحادیه اروپا یک سری کشورهای دیگر هستند که بنا به دلایل مختلف ارتباطات نزدیک تری را با آمریکا دنبال می کنند. مخصوصا کشورهای جنوب شرق اروپا مانند رومانی، لهستان، بلغارستان و کشورهای بالتیک، کشورهایی هستند که با توجه به تهدیدی که از سمت شرق احساس می کنند، سعی بر این دارند که همکاری های دفاعی نزدیک تری را با آمریکا داشته باشند. به طور کلی می توان گفت که همکاری اروپا و آمریکا در موضوعاتی مانند ناتو، اوکراین، تروریسم، جنگ سایبری و حقوق بشر متمرکز هست و این همکاری در کنار همکاری های اقتصادی که آمریکا همواره شریک جدی مبادلات بازرگانی با اتحادیه اروپا و انگلیس و دیگر کشورهایی خارج از اتحادیه ، بوده است.

به طور کلی این ذهنیت وجود دارد که همکاری اروپا و آمریکا همکاری مشارکتی است که اهمیت به سزایی برای تامین امنیت و ثبات کل منطقه یورو آتلانتیک دارد و به نوعی این پیشرفت همکاری مشارکتی به تنظیم روابط طرفین بستگی دارد. البته با شروع دوره آقای ترامپ در این همکاری مشارکتی تغییراتی ایجاد شده و طبیعی است اروپایی ها و اتحادیه اروپا در موضوعاتی که به عنوان محوزهای همکاری طرفین ذکر شد، اختلاف نظرهایی دارند. این امر تا حدودی همکاری مشارکتی و شراکت راهبردی طرفین را دچار نوسان کرده است.در همکاری ایالات متحده آمریکا و اروپا طرفین اهدافی را دنبال می کنند که مهم ترین اهداف اعلامی و دنبال شده توسط طرفین به تعبیر خودشان دفاع از دموکراسی، دفاع از حقوق بشر، حاکمیت قانون، حفظ ثبات و امنیت منطقه یورو آتلانتیک و دفاع انسانی ذکر شده است.

در مورد تحریم های روسیه باید گفت همکاری با روسیه، روابط آمریکا و روسیه بعد از فروپاشی شوروی سابق مراحل مختلفی را طی کرده است. در دوره ای روابط آن ها بسیار نزدیک شده بود، اما از مقطعی روس ها احساس کردند که آمریکایی ها حاضر نیستند در یک همکاری برابر (که از طرف مقامات روسیه ای خصوصا وزیر خارجه این کشور اعلام می شود) همکاری داشته باشند. روس ها راهبردی جدید را انتخاب کردند و در واقع در موضوعات مهمی (که برای اروپایی ها به خصوص در اروپای مرکزی و خاورمیانه مطرح بود) به آمریکایی ها نه گفتند. نمونه بارز آن بحث مقابله و مبارزه با داعش در سوریه بود که روسیه در یک همکاری بسیار نزدیک با جمهوری اسلامی ایران و دولت سوریه در مسیری خاص حرکت کردند که آن مسیر خاص تلاش واقعی برای مبارزه با داعش در این منطقه بود که با موفقیت های مختلفی هم همراه شد. آمریکایی ها قطعا این نوع راهبرد را قبول نداشتند.

در موضوعات دیگر هم اختلافات اساسی وجود دارد که البته در خود آمریکا هم نسبت به روسیه دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. از اولویت های اقای ترامپ این بوده است که همکاری های نزدیکی با روسیه داشته باشد و تحریم ها را محدودتر کند، ولی دستگاه قانون گذاری کنگره و سنای آمریکا با این رویکرد آقای ترامپ مخالف بودند و در مواردی نیز که آقای ترامپ به دنبال در پیش گرفتن این راهبرد بوده است، با مخالفت جدی مواجه گردیده است. در این بین روسیه راهبرد سیاست خارجی را عدم مصالحه با ابزار تحریم و تبدیل کشور به یک  قدرت از نظر اقتصادی و سیاسی است و همکاری با امریکا در صورتی مورد استقبال است که واشنگتن نگاهی از بالا به پایین نداشته باشد ،  البته نباید فراموش کرد که یک حلقه ارتیاطی بین طرفین خصوصا” در موضوع مقابله با گروههای تروریستی وجود دارد.

مرکز بین المللی مطالعات صلح: برخی معتقدند کاخ سفید به ویژه در دوره ترامپ اتحادیه اروپایی را می خواهد که همچون موم در مقابل خواسته های آمریکا تسلیم شود. در موضوع ناتو ترامپ می گوید اروپا باید سهم بیشتری از هزینه ها را پرداخت کند، وی در توافق های فرا آتلانتیکی آمریکا هم تجدیدنظر کرد و حتی از برخی از این توافق ها به نفع اقتصاد ملی ایالات متحده خارج شد. نگاه های دو سویه در مورد ناتو تا چه میزانی همگرا و واگرا  است؟

بدون شک اتحادیه بر موضوع حفظ نسبی استقلال عمل تاکید می نماید و موم در دست امریکاییهای نخواهد شد ولی حفظ همکاری الویتی با امریکا و تلطیف مواضع ترامپ بویژه با رایزنی نزدیک تر با ساختارهای حاکمیتی و کنگره امریکا دنبال خواهد نمود و اما در مورد ناتو هم با گسترش روزافزون و قرارگرفتن کشورهایی با مولفه ها و وزن متفاوت دیدگاههای گوناگونی در خصوص تداوم حیات ناتو و تغییرات اساسی در اساسنامه آن وجود دارد . با همه این حال فشارهای ترامپ به اروپا با ابزار امنیت و دفاع همچنان ادامه خواهد یافت.

مرکز بین المللی مطالعات صلح:  امریکا امریکا به توافق اقلیمی و اصرارهای اروپا توجهی نکرد. واشنگتن چه تفاوت ها و اختلاف هایی  در مورد توافق اقلیمی دارد؟

اینجا در امریکای ترامپ بیشتر صحبت از دو مولفه منافع اقتصادی و اشتغال است و این احتمال وجود دارد از طرف امریکاییها موضوع پذیرش مجدد توافق اقلیمی البته به شرط ها و شروط در دستور کار قرار گیرد.

منبع:مرکز بین المللی مطالعات صلح

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *