نقش انرژی در حمله نظامی ترکیه به عفرین

۱۳۹۶/۱۱/۱۸ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: ترکیه با عملیات خود به استان نینوا نزدیک می­‌شود و ورود نفت موصل و کرکوک به دریای مدیترانه را قطع می­‌کند. آنکارا می­‌تواند از اردن شاهراهی برای انتقال نفت ایجاد کند.

«فرشید باقریان»، کارشناس مسائل بین‌الملل، در خصوص اهداف پشت پرده ترکیه از عملیات نظامی در شمال سوریه، با اشاره به اینکه آنکارا به دنبال قطع ورود نفت موصل و کرکوک به دریای مدیترانه است، بیان داشت: رجب طیب اردوغان در حال حاضر با چالش­‌های زیادی روبه­ رو است.

وی با توجه به مسائلی که آنکارا را به سمت عملیات شاخه زیتون سوق داد، گفت: چالش­‌هایی اردوغان را برای انجام این عملیات هدایت کرد. یکی از مشکلات پیش رو تبعات کودتای پانزده جولای سال گذشته بر ارتش بود که ترکیه با این اقدام به دنبال تقویت جایگاه ارتش بود.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر تنش واشنگتن و آنکارا اشاره داشت: پایگاه­‌های آمریکا در شرق فرات است. ترکیه با عملیات خود به استان نینوا نزدیک می­‌شود و ورود نفت موصل و کرکوک به دریای مدیترانه را قطع می­‌کند. آنکارا می­‌توانید از اردن شاهراهی برای انتقال نفت ایجاد کند.

وی با اشاره به ضرورت خروج آمریکا از شرق فرات تأکید داشت: ایران نیز به دنبال خروج واشنگتن از این منطقه است؛ اما این نکته مهم است که ایران قطعاً به خروج آمریکا از شرق فرات تأکید دارد و موافق حضور ترکیه نیز در این منطقه نیست.

باقریان با توجه به اینکه ترامپ ممکن است کلمه نسل‌کشی را در آستانه 24 آوریل استفاده کند، گفت: آشوب بسیاری تا 24 آوریل در منطقه وجود خواهد داشت. اردوغان اخیراً سفری نیز به واتیکان انجام داد؛ چراکه در شمال سوریه حدود دو یا سه هزار مسیحی حضور دارند.

وی با تأکید بر اینکه اردوغان در حال حاضر به دنبال یک سری توافقات است، افزود: ترکیه پیمان‌های صلحی را که بعداً قرار است به وجود آید، از الآن آماده می­‌کند؛ چون این کشور می­‌داند عملیات شاخه زیتون طولانی‌ مدت نیست.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به محدودیت عملیات آنکارا در عفرین تأکید داشت: رجب طیب اردوغان به دنبال ایجاد کریدور حفاظتی برای مرزهای ترکیه است؛ لذا ترکیه سعی می­‌کند که از این کشور به‌ عنوان یک نیروی اشغالگر نام نبرند.

وی با توجه به مواضع اتخاذشده در قبال اقدام ترکیه در شمال سوریه اشاره داشت: امانوئل ماکرون اخیراً در همین زمینه هشدار داده بود؛ اما آنکارا پاسخ شدیداللحنی به فرانسه داد. پوتین نیز به‌ واسطه اینکه به دنبال تبدیل شدن به یک رهبر روسیه شمول است، از مخالفت با ترکیه دوری می­‌کند.

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *