جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading

سفر لودریان به تهران برای تبیین استراتژی آمریکا

۱۳۹۶/۱۲/۱۵ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: عبدالرضا فرجی‌راد ، تحلیلگر ارشد مسائل اروپا و استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران معتقد است اروپایی‌ها در تلاش هستند مقام‌های سیاسی ایالات متحده را متقاعد کنند که همچنان در چارچوب توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ باقی بمانند. از سوی دیگر واشنگتن نیز تلاش می‌کند تا دیدگاه‌های سیاسی خود را به اروپا نزدیک کند تا با استفاده از فرصت به دست آمده بتواند خواسته‌های خود مبنی بر ایجاد فشار برای برنامه هسته‌ای ایران را دنبال کند.

در واقع آمریکا به‌دنبال تحمیل دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود به طرف اروپایی است. حقیقت آن‌که در شرایط کنونی مواضع ایالات متحده و اتحادیه اروپا بعد از گسترش اختلافات، کاهش پیدا کرده و این مواضع بار دیگر به یکدیگر نزدیک می‌شود.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به‌دنبال تلاش برای تغییر برجام سه شرط جدید را تعیین کرد. شروط اعلام شده از سوی کاخ سفید این بار کشورهای اتحادیه اروپا را هدف قرار می‌دهد تا این کشورها به باور آمریکا در مسیر اصلاح برجام گام بردارند، اما جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است آمادگی آن را ندارد که بار دیگر در مورد موضوعات جدید مذاکرات تازه‌ای را آغاز کند. به‌ویژه مذاکرات مورد نظر آمریکا و اروپا که در نهایت منجر به کاهش حضور و نقش ایران در منطقه شود.
ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، در همین راستا پنجم مارس به ایران سفر خواهد کرد. او قصد دارد در چارچوب سفر به تهران موضع ایالات متحده آمریکا را به اطلاع مقامات ایرانی برساند؛ موضوعی که طبیعتا مسئولان ایرانی در جریان آن هستند. همچنین لودریان در سفر به تهران قصد دارد جمع‌بندی کشورهای اروپایی را به اطلاع مقام‌های ایرانی برساند. فرانسه، آلمان و بریتانیا با یکدیگر هم‌نظر هستند. وزیر امور خارجه فرانسه قصد دارد با بیان این نکته به طرف ایرانی یادآوری کند بهترین انتخاب در شرایط کنونی آغاز مذاکراتی جدید خواهد بود. طرف ایرانی نیز براساس شواهد و نشانه‌ها به نماینده اتحادیه اروپا اطلاع خواهد داد که در زمینه موضوع برنامه‌های موشکی کشور، تهران به هیچ وجه از موضع خود کوتاه نخواهد آمد. کوتاه آمدن ایران از موضع موشکی در واقع به منزله نادیده گرفتن مسائل دفاعی است و امنیت ملی را به مخاطره خواهد انداخت به‌ویژه با توجه به شرایط منطقه. کشورهای عربی در حاشیه خلیج‌فارس با آخرین و پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی تجهیز شده‌اند. این کشورها در تعامل با آمریکا و قدرت‌های اروپایی ادوات و تجهیزات نظامی را در اختیار می‌گیرند.
درباره برنامه موشکی، جمهوری اسلامی ایران همانطور که پیش‌تر نیز اعلام کرده بود محدودیتی را برای برد موشک‌های خود در نظر گرفته است، اما تهران در مقطع کنونی حاضر نیست مذاکرات تازه‌ای را با طرف آمریکایی یا اروپایی آغاز کند. آغاز مذاکرات موشکی ایران و کشورهای اروپایی در نهایت می‌تواند به تضعیف سیستم دفاعی کشور ختم شود. از سوی دیگر نیز ممکن است ایران در جریان مذاکرات منطقه‌ای حضور پیدا کند، اما شرط حضور ایران در موضوعات منطقه‌ای منوط به بازگشت آرامش به منطقه خاورمیانه خواهد بود.
در شرایط کنونی خاورمیانه، بحران یمن یکی از موضوعاتی است که ایران و اروپا می‌توانند در مورد آن بر سر میز مذاکره بنشینند. اروپایی‌ها تمایل چندانی برای آغاز گفت‌وگوها در ارتباط با بحران یمن ندارند چرا که قدرت‌های این قاره در مورد بحران یمن در موضع ضعف قرار دارند زیرا این کشورها در جریان تجهیز ارتش سعودی برای استفاده از جنگ‌افزارها در یمن نقش پررنگی دارند. در واقع مردم بی‌دفاع یمن با استفاده از سلاح‌های اروپایی کشته می‌شوند. طبیعتا اروپا باید پاسخگوی این حمایت‌ها از ارتش سعودی برای تجاوز به خاک یمن باشد. به‌ویژه که قراردادهای تسلیحاتی با عربستان سعودی در راستای تأمین منافع مادی پایتخت‌های اروپایی انجام می‌شود. مهم‌ترین موضوعی که در مورد بحران یمن نادیده گرفته می‌شود موضوع حقوق بشر است. از سویی ایران نیز آمادگی دارد بحران یمن از طریق مسالمت‌آمیز به پایان برسد. در شرایط کنونی نیز بحران یمن در بن‌بست قرار گرفته است و به نظر می‌رسد این جنگ پیروزی نخواهد داشت. هر گروه و جناحی در این کشور بحرانی باید با دیگران وارد مذاکره شود.
حضور ایران در سوریه و حضور مستشاری در عراق نیز یکی دیگر از محورهای مورد بحث میان ایران و اتحادیه اروپاست. در این رابطه نیز بعید است ایران حاضر به گفت‌وگو با اروپا باشد. طبیعتا خواسته اروپایی‌ها مبنی بر خروج ایران از سوریه و عراق، از سوی تهران تأیید نخواهد شد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به دعوت دولت‌های رسمی و مرکزی عراق و سوریه در این کشورها حضور خواهد داشت. این حضور در راستای مبارزه با تروریسم انجام خواهد شد. هر زمان که دولت‌های این کشورها تمایل داشته باشند ایران نیروهای نظامی و مستشاری خود را از خاک سوریه و عراق خارج خواهد کرد.لبنان و نیروهای دیگر موضوع مورد اختلاف تهران و اتحادیه اروپاست. طرف اروپایی خواستار قطع کمک‌های ایران به حزب‌الله شده و این در حالی است که حزب‌الله لبنان متکی به نیروهای خود اقدام می‌کند، یعنی باوجود ارتباط نزدیک با جمهوری اسلامی ایران، نیروهای حزب‌الله خود نیازهایشان را تأمین می‌کنند. با فرض کاهش ارتباط ایران با نیروهای حزب‌الله، این نیروها تغییر موضع نخواهند داد. درحالی‌که رژیم صهیونیستی هر روز بر طبل جنگ می‌کوبد و اعلام می‌کند جنگ آینده با حزب‌الله جنگی اجتناب ناپذیر خواهد بود و تغییر موضع حزب‌الله لبنان غیر‌ممکن است. حضور حزب‌الله در سوریه از دیگر موضوعات مورد بحث است که تصمیم‌گیری در ارتباط با آن به دولت سوریه ارتباط خواهد داشت چرا که حزب‌الله در حال دفاع از سوریه است. اگر این گروه برای مبارزه با تروریسم در سوریه حضور پیدا نکرده بود، امروز باید شاهد مبارزه با تروریست‌ها در شهرهای لبنان نیز بودیم.
با توجه به پیچیدگی‌های مسائل، فکر مذاکره مجدد با ایران از سوی اروپا و ایالات متحده، طرحی است که با شکست روبه‌رو شده است. این قدرت‌های بین‌المللی به‌دنبال محدود کردن ایران هستند. این قدرت‌ها خود گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه را ایجاد و پرورش دادند و امروز نیز تلاش می‌کنند نقش قدرت‌های مبارز علیه این جریانات را کمرنگ کنند. در همین راستا بی‌اعتمادی شدیدی نسبت به عملکرد آمریکا و کشورهای اروپایی در منطقه در جریان است. مهم آن‌که بحران‌ها و معضلات موجود در این منطقه باید میان کشورهای منطقه حل و فصل شود. حضور بیگانگان در این منطقه با توجه به بحران‌هایی که در جغرافیای مشخصی در حال وقوع است هیچ توجیهی نخواهد داشت. اروپایی‌ها در صورتی که قصد حل بحران در منطقه را داشته باشند باید به صورت مجزا با تمام طرف‌های حاضر در منطقه به گفت‌وگو بنشینند. ایران و عربستان از جمله قدرت‌های منطقه‌ای هستند که اروپا برای حل بحران سوریه باید به صورت جداگانه با آن‌ها گفت‌وگو کند چرا که راه‌حل سوریه از مسیر دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز عبور می‌کند. این مسئله در ارتباط با بحران عراق و یمن نیز وجود دارد. برای حل بحران باید کشورها با یکدیگر در تعامل باشند.
رویکرد دوگانه غرب در قبال ایران مسیر هر گونه گفت‌وگویی را مسدود می‌سازد چرا که در رابطه با توان موشکی اروپا از ایران می‌خواهد ارتقای توان موشکی خود را متوقف سازد درحالی‌که عربستان سعودی در نزدیکی مرزهای ایران پیشرفته‌ترین موشک‌های دوربرد را از آمریکا خریداری می‌کند. بنابراین مشکلات موجود در خاورمیانه با اتکا بر زور قابل حل نیست. قدرت‌های جهانی تصور می‌کنند با توافق هسته‌ای و مذاکرات پیرامون این پرونده، می‌توان در مورد دیگر مشکلات نیز به برجام ارجاع داد و با ایجاد تغییر در بندهای آن، مشکل را حل کرد.

منبع:آسمان آبی

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *