جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

الحوثی: رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد

تهران- ایرنا- عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

ادعای زلنسکی: روسیه در تدارک یک حمله جدید است

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی با بیان اینکه نیروهای اوکراینی پس از شکست و عقب‌نشینی‌های اخیر در بعضی از مواضع خود، توانسته‌اند دوباره وضعیت را در خط مقدم تثبیت کنند، ادعا کرد: به احتمال زیاد روسیه در تدارک یک حمله جدید بزرگ در آینده نزدیک است.

Loading

حضور داعش در افغانستان تهدیدی برای همسایگان

۱۳۹۶/۱۲/۲۳ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: رییس سابق ستاد افغانستان وزارت خارجه با اعتقاد به این‌که امنیت افغانستان برای ایران بسیار مهم است، گفت:‌ ادامه حضور داعش در افغانستان یک تهدید جدی برای اروپا، افغانستان و کشورهای همسایه آن است و کاخ سفید از این اهرم برای بی ثبات سازی افغانستان، محاصره چین، تهدید روسیه و مهار ایران استفاده می‌کند.

محسن پاک آئین در پاسخ به این‌که داعش حضور پر رنگ‌تری را در مناطقی از افغانستان از خود نشان داده، فکر می‌کنید آینده کشور افغانستان به چه سمت و سویی برود؟ اظهار کرد:‌  واقعیت این است که آمریکا برای بی ثبات سازی کشورهای مسلمان، در ماه‌های اخیر به دنبال حفظ و حمایت از داعش در افغانستان بوده و در ادامه پشتیبانی از گروه‌های تروریستی، با حمایت و تجهیز داعش، قصد دارد حضور نظامی – امنیتی خود در افغانستان را تقویت کند.

وی تصریح کرد: داعش نیز پس از شکست در عراق و سوریه به دنبال یافتن مقاصد جدید برای ادامه فعالیت بود و افغانستان یکی از این مقاصد می‌توانست باشد. برخی از نیروهای این گروه تروریستی حتی قبل از فروپاشی کامل در سوریه و عراق با هواپیماهای رژیم صهیونیستی به این منطقه منتقل شدند و حرکت خود را به طرف شمال آغاز کردند.

این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل همچنین بیان کرد: داعش در افغانستان هم با دولت مرکزی و هم با طالبان درگیر است، در عین حال هدف آن‌ها حرکت به سمت شمال و جمهوری‌های شوروی سابق از جمله ازبکستان و ترکمنستان است و این خطری است که آسیای مرکزی را تهدید می‌کند.

رییس سابق ستاد افغانستان وزارت خارجه در ادامه در مورد این‌که  جامعه بین‌المللی چه اقداماتی را می‌تواند در کمک به مردم و دولت افغانستان انجام دهد؟ اظهار کرد:  فراموش نکنیم که داعش یک پروژه آمریکایی است و کاخ سفید از این اهرم برای بی ثبات سازی افغانستان، محاصره چین، تهدید روسیه و مهار ایران استفاده می‌کند. طبیعی است کشورهای همسایه افغانستان که بخشی از جامعه جهانی هستند، حضور آمریکا از افغانستان و رویکرد جانبدارانه کاخ سفید نسبت به داعش را یک تهدید منطقه‌ای تلقی می‌کنند.

پاک آئین ادامه داد: کشورهای اروپایی نیز به دنبال اعترافات خانم کلینتون وزیر امورخارجه اسبق آمریکا در خاطرات خود مبنی بر خلق طالبان و القاعده و داعش توسط آمریکا، به این نتیجه رسیده‌اند که فریب آمریکا را خورده‌اند و دلایل کاخ سفید در مورد مبارزه با تروریسم در افغانستان، فقط بهانه‌ای برای حمله به این کشور با مجوز شورای امنیت و حمایت کشورهای اروپائی بود.

وی افزود: بنابراین، ادامه حضور داعش در افغانستان یک تهدید جدی برای اروپا، افغانستان و کشورهای همسایه افغانستان است و اگر این کشورها متحدانه و با برنامه مشترک برای جلوگیری از فعالیت‌های این گروه اقدام نکنند، نه تنها امنیت منطقه بلکه امنیت جهانی دچار مشکل جدی خواهد شد.

این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل ابراز کرد: حضور و فعالیت گروه داعش در افغانستان، اتحادیه اروپا را هم نگران ساخته و گزارش‌هایی مبنی بر حضور تروریست‌های فرانسوی و الجزایری در شمال افغانستان و احتمال کوچ تروریست‌های انگلیسی داعش به افغانستان در آینده نزدیک، منتشر شده است.
در واقع جامعه جهانی و بخصوص اتحادیه اروپا معتقدند که داعش می‌تواند تهدیدی برای امنیت داخلی باشند و سراسر جهان را به صحنه عملیات تروریستی خود تبدیل کنند. آن ها که بارها خواهان مبارزه جدی علیه این گروه شده‌اند باید خود نیز به صحنه آمده و با این معضل مبارزه کنند.

رییس سابق ستاد افغانستان وزارت خارجه همچنین درباره این‌که ایران چه رویکردی را در این زمینه اتخاذ خواهد کرد؟ آیا امنیت کشور افغانستان در صورت به مخاطره افتادن می‌تواند تهدیدی برای ایران باشد؟ گفت:‌ ایران بیش‌ترین نقش را در صلح و امنیت افغانستان داشته و برای ایران امنیت افغانستان بسیار مهم است و طبعا مسئولین ایرانی نمی‌خواهند که افغانستان به یک تهدید برای امنیت ملی ایران تبدیل شود. بنابراین ما باید نسبت به رویکرد جدید امنیتی آمریکا در حمایت از حضور داعش در افغانستان، حساس و هشیار باشیم و با طراحی راهبرد دفاعی، با اقدامات لازم و هماهنگ با دیگر همسایگان افغانستان اهداف ناپسند کاخ سفید را خنثی کنیم.

منبع: ایسنا 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *