جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس

عدم تمایل برخی کشورها به شرکت در اجلاس اوکراین، گلایه زلنسکی از توجه جامعه جهانی به غزه به‌جای اوکراین، خالی شدن انبارهای سلاح کانادا، درخواست از آمریکا برای رفع نیازهای ارتش اوکراین و ارسال پاتریوت و گلوله توپ، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

Loading
آصفی، سخنگوی سابق وزارت خارجه:

آمریکا بازنده خروج از برجام خواهد بود

۱۳۹۷/۰۱/۱۹ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: در صورت خروج آمریکا از برجام دست ما در زمینه مختلف هسته ای باز خواهد شد و هیچ دلیلی برای ادامه محدودیت های خودخواسته وجود ندارد.

حمید رضا آصفی روز یکشنبه درباره احتمال خروج آمریکا از برجام گفت: ترامپ مواضع متفاوت و بعضا متضادی از خود بروز می دهد، از جمله در مورد دیوار مکزیک شاهد این موضوع بودیم.
وی افزود: با توجه به تغییرات کابینه ترامپ و حضور افراد تندرو در آن، شاهد سرسختی رییس جمهوری آمریکا در مورد توافق برجام هستیم.
سفیر پیشین ایران در امارات ادامه داد: نکته ای که در این موضوع حائز اهمیت است قائل نبودن ترامپ به نظرات مشورتی است. او عصبی می شود و در عین حال آدمی تک رو است، مثل همه آدم های کم عقل فکر می کند و احساس می کند همه چیز را می فهمد.
آصفی تاکید کرد: از طرفی، ترامپ جهت دهی و مشورت تیمی که در اطراف او مشغول فعالیت هستند را نیز دنبال نمی کند.
سفیر پیشین ایران در فرانسه با بیان اینکه قرار است مرکل صدراعظم آلمان و مکرون رییس جمهوری فرانسه برای موضوع برجام به آمریکا سفر کنند، ادامه داد: این نشان می دهد اروپایی ها در چند لایه در حال فعالیت هستند.
وی به تحولات جهانی و شکل گیری گفت وگوها در سطوح مختلف از جمله حوادث سوریه و اوکراین اشاره کرد و گفت: در ارتباط با سوریه دست غرب در حال حاضر بسیار پایین است و تلاش خود را در این زمینه می کند، از طرفی گفت گوهایی بین روسیه و آمریکا درباره موضوع اوکراین در حال شکل گیری است.
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه اضافه کرد: سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران و سرزمین های اشغالی نیز جزو همین تحولات است؛ همه این اتفاقات وقتی بر روی کاغذ پیاده می شود، نمی توان از آن چیز مشخصی را در مورد برجام استنباط کرد.
آصفی با بیان اینکه بعضی نکات اشاره شده به نفع برجام است و بعضی از نکات هم منفی و به ضرر برجام است، تاکید کرد: علیرغم همه پیش بینی ها در مورد خروج ترامپ از برجام، هنوز شک جدی در این زمینه وجود دارد.
وی به مذاکرات آمریکا و کره شمالی نیز اشاره کرد و گفت: ترامپ می خواهد با کره شمالی گفت وگو کند اما در صورت خروج او از برجام، اعتبار این مذاکرات برای کره شمالی نیز زیر سوال خواهد رفت.
سفیر پیشین ایران در امارات سخنان سیاستمداران حامی برجام در آمریکا را در مورد پرهزینه بودن خروج ترامپ از برجام منطقی دانست و گفت: نخبگان سیاسی طرفدار برجام، استدلال های قوی در این زمینه دارند.
آصفی به سخنان ترامپ در خصوص کشورهای عربی و دوام نیاوردن دو هفته ای این کشورها در صورت عدم حمایت آمریکا نیز اشاره و تاکید کرد: ترامپ این را می داند که ایران متفاوت از کشورهای دیگر است.
وی افزود: کشور آمریکا و رفقای آن چهل سال در تلاش هستند تا جمهوری اسلامی ایران از سر راه بردارند ولی کشور ما روز به روز قوی تر شده است.
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه تاکید کرد: اگر ترامپ اهل این محاسبات باشد هرگز به فکر خروج از برجام نخواهد افتاد مگر اینکه شاهد یک سری اتفاقات عجیب و غریب باشیم و او بی محابا به این سمت حرکت کند.
آصفی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات ایران در صورت خروج آمریکا از برجام گفت: در این صورت ایران درباره چگونگی خروج یا ادامه آن در سطوح بالا تصمیم گیری خواهد کرد اما در عین حال هزینه های آمریکا زیاد می شود.
وی با بیان اینکه گزینه های مختلفی در این خصوص در پیش روی ایران است، گفت: در صورت خروج آمریکا از برجام دست ما در زمینه مختلف هسته ای باز خواهد شد و هیچ دلیلی وجود ندارد که محدودیت های خودخواسته را ادامه دهیم.
سفیر پیشین ایران در فرانسه اضافه کرد: ایران به سرعت می تواند به سمت غنی سازی 20 درصد و بالاتر از آن حرکت کند، می تواند به سرعت در وضعیت اراک و فردو تغییر ایجاد کند و در زمینه های موشکی اقدامات دیگری را انجام دهد.
آصفی یادآور شد: اروپایی ها برجام را یک قرارداد امنیتی می دانند و این امنیت برای آن ها در همه جا به خصوص آسیای غربی مهم است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در موضوع برجام مذاکره کننده اصلی ما آمریکا بود و نه اروپا، تاکید کرد: اگر آمریکا از برجام خارج شود، این توافق بسیار ضعیف می شود.
وی خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی با چراغ سبز آمریکا در این مذاکرات شرکت کردند و با این کار ترامپ، اعتبار این کشور در مقابل اروپایی ها هم زیر سوال خواهد رفت.
آصفی تاکید کرد: لذا از هر طرف که به این ماجرا نگاه کنیم، آمریکای بازنده خروج از برجام خواهد بود و نمی تواند پاسخگوی این اقدام غیر مسئولانه خود باشد.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *